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Case Report
Zentralbl Neurochir 2005; 66: 147-151
DOI: 10.1055/s-2005-836475

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
 
 
Resolution of a Synovial Cyst of the Lumbar Spine without Surgical Therapy - A Case Report

Regression einer Synovialzyste der lumbalen Wirbelsäule ohne chirurgische Therapie - Ein Fallbericht
 
C. Ewald1, R. Kalff1
1 Klinik für Neurochirurgie, Klinikum der Friedrich-Schiller-Universität, Jena, Germany

Abstract

Synovial cysts originating from the facet joint of the lumbar spine are a rare cause of radiculopathy. Surgical resection is considered to be the treatment of choice, although very little is known about the natural history of spinal synovial cysts. Only six cases have been published up to now concerning the spontaneous regression of a cyst without invasive therapy. We present the history of a patient suffering from sciatic pain caused by a synovial cyst at the level of L4/5, and we describe the spontaneous remission of the cyst, discussing the radiological and clinical findings and comparing our findings with respect to the current literature. Clinical presentation: The patient suffered from sciatic pain for 5 months without neurological deficits. Magnetic resonance tomography revealed a cystic structure adjacent to the facet joint L4/5. Presuming a synovial cyst, we scheduled surgery and at the same time started conservative treatment, including physical therapy and analgesic medication. The patient's condition improved significantly during conservative treatment, so that surgery was cancelled. A second magnetic resonance tomography showed that the cyst had dramatically shrunken, without any narrowing of the spinal canal. Conclusions: Up to now, synovial cysts of the lumbar spine have usually been treated operatively, but we and others have shown that spontaneous resolution of the cyst seems possible, so that extensive conservative treatment should always be considered as the first therapeutic option, provided that there are no severe neurological deficits.

Zusammenfassung

Synovialzysten, ausgehend von den kleinen Wirbelgelenken sind seltener Auslöser einer Radikulopathie. Die chirurgische Entfernung wird als Behandlung „der Wahl” angesehen, auch wenn über den Spontanverlauf nur wenig bekannt ist. Bisher wurden nur sechs Fälle publiziert, die eine spontane Rückbildung einer solchen Zyste ohne invasive Therapie beschreiben. Wir stellen den Fall eines Patienten vor, der unter ischialgieformen Beschwerden bei radiologisch nachgewiesener Zyste in Höhe L4/5 litt, welche sich spontan rückbildete. Wir stellen die klinischen und radiologischen Befunde vor und diskutieren selbige vor dem Hintergrund aktueller Literatur. Klinisches Bild: Der Patient beschrieb seit fünf Monaten bestehende Lumboischialgien ohne neurologisches Defizit. Eine kernspintomographische Untersuchung zeigte eine zystische Struktur am Facettengelenk L4/5. Unter der Annahme einer Synovialzyste planten wir eine Operation und begannen gleichzeitig mit konservativen, physiotherapeutischen Maßnahmen und analgetischer Therapie. Die Beschwerden waren hierunter gut rückläufig, so dass die Operation ausgesetzt wurde. Eine neue Kernspintomographie zeigte die Zyste deutlichst geschrumpft ohne raumfordernde Wirkung. Schlussfolgerung: Normalerweise werden symptomatische Synovialzysten heute operativ behandelt. Wir und auch andere Autoren konnten aber zeigen, dass eine spontane Regression einer solchen Zyste möglich ist und dass eine intensive konservative Therapie immer als erste therapeutische Option angesehen werden sollte, wobei aber keine schweren neurologischen Defizite vorliegen sollten.

Key words

synovial cyst - radiculopathy - microsurgery - spinal instability

Schlüsselwörter

Synovialzyste - Radikulopathie - Mikrochirurgie - spinale Instabilität

 
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