Der Nuklearmediziner 2015; 38(01): 8-13
DOI: 10.1055/s-0034-1398586
Normalbefunde Konventioneller NUK-Diagnostik (non-PET)
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Schilddrüsenszintigrafie – Normalbefunde, Fehlerquellen und Pitfalls

Thyroid Scintigraphy – Normal Findings, Errors and Pitfalls
S. Dunkelmann
1   Praxis für Nuklearmedizin, Ärztehaus am Jacobikirchplatz
,
C. Schümichen
1   Praxis für Nuklearmedizin, Ärztehaus am Jacobikirchplatz
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 March 2015 (online)

Zusammenfassung

Dem Anwender müssen die Limitationen bekannt sein, die sich aus dem unterschiedlichen pharmakologischen Verhalten von 99mTc-Pertechnetat im Vergleich zu Radioiod ableiten. Die meisten Fehler treten bei der differenzialdiagnostischen Abklärung von Schilddrüsenknoten auf. Die Dignität kalter Knoten wird zu häufig histopathologisch abgeklärt, die Diagnose indifferenter Knoten wird zu häufig gestellt und warme sowie heiße Knoten repräsentieren keinesfalls immer eine unifokale Autonomie. Große Unsicherheit besteht bei der Abklärung der funktionellen Relevanz einer Autonomie.

Abstract

The user must be familiar with limitations due to the different pharmacological behavior of 99mTc-pertechnetate and radioiodine. Most errors occur in the differential diagnosis of thyroid nodules. Dignity of cold nodules is too often explored histopathologically, diagnosis of indifferent nodules is made in too many cases and warm or hot nodules by no means do always represent focal autonomy. Great uncertainty persists in the evaluation of the functional relevance of autonomy.

 
  • Literatur

  • 1 Akai A, Yamamura Y, Nonaka M et al. 99m)TcO4(-) accumulation in scintigraphy and expression of Na(+)/I(-) symporter in salivary gland tumors Auris Nasus Larynx 2014; 41: 532-538
  • 2 Becker W. TcTUs als Maß für die funktionelle Relevanz der Autonomie. Der Nuklearmediziner 1995; 2: 105-118
  • 3 Boi F, Piga M, Loy M et al. Hypothyroid Hashimoto’s thyroiditis with scintigraphic and echo-color Doppler features mimicking autonomous adenoma. J Endocrinol Invest 2002; 25: 469-472
  • 4 Corrado S, Montanini V, De Gaetani C et al. Primary paraganglioma of the thyroid gland. J Endocrinol Invest 2004; 27: 788-792
  • 5 Dietlein M, Dressler J, Eschner W et al. Verfahrensanweisung für die Schilddrüsenszintigraphie (Version 3). Deutsche Gesellschaft für Nuklearmedizin 2007;
  • 6 Dietlein M, Dressler J, Grünwald F et al. Gesellschaft für Nuklearmedizin. 2003;
  • 7 Dunkelmann S, Kuenstner H, Nabavi E et al. Change in the intrathyroidal kinetics of radioiodine under continued and discontinued antithyroid medication in Graves’ disease. Eur J Nucl Med Mol Imaging 2007; 34: 228-236
  • 8 Foppiani L, Marugo A, Del Monte P et al. Thyroid paraganglioma manifesting as hot toxic nodule. J Endocrinol Invest 2005; 28: 479-480
  • 9 Görges R, Kandror T, Kuschnerus S et al. Scintigraphically “hot” thyroid nodules mainly go hand in hand with a normal TSH. Nuklearmedizin 2011; 50: 179-188
  • 10 Gotthardt M, Stübinger M, Pansegrau J et al. Decrease of (99m)Tc-uptake in autonomous thyroid tissue in Germany since the 1970s. Clinical implications for radioiodine therapy. Nuklearmedizin 2006; 45: 122-125
  • 11 Graf D, Helmich-Kapp B, Graf S et al. Funktionelle Aktivität fokaler Schilddrüsenautonomien in Deutschland. Deutsche Medizinische Wochenschrift (DMW) 2012; 137: 2089-2092
  • 12 Greisen O. A nodule in the thyroid gland. Preoperative examinations and treatment- an analysis of 990 case. Ugeskr Laeger 2003; 165: 1031-1034
  • 13 Groth P, Dunkelmann S, Schümichen C. Häufigkeit heißer Knoten ohne Hormonsynthese. Nuklearmedizin 2008; 47: A24
  • 14 Herrmann A, Gratz S, Behr T et al. Suppressibility of thyroid autonomy in endogenous and additional exogenous TSH suppression in patients with thyroid autonomy. Nuklearmedizin 1998; 37: 18-22
  • 15 Majima T, Doi K, Komatsu Y et al. Papillary thyroid carcinoma without metastases manifesting as an autonomously functioning thyroid nodule. Endocr J 2005; 52: 309-316
  • 16 Nishida AT, Hirano S, Asato R et al. Multifocal hyperfunctioning thyroid carcinoma without metastases. Auris Nasus Larynx 2008; 35: 432-436
  • 17 Reiners C, Schumm-Draeger PM, Geling M et al. Thyroid gland ultrasound screening (Papillon Initiative). Report of 15 incidentally detected thyroid cancers. Internist (Berl) 2003; 44: 412-419
  • 18 Reinhardt MJ, Högerle S, Trupkovic T et al. Influence of urinary iodine excretion on thyroid technetium-99 m pertechnetate uptake with and without TSH suppression: what happens when iodine supply increases?. Eur J Nucl Med 1998; 25: 1475-1481
  • 19 Reschini E, Ferrari C, Castellani M et al. The trapping-only nodules of the thyroid gland: prevalence study. Thyroid 2006; 16: 757-762
  • 20 Ruhlmann M, Stebner V, Görges R et al. Diagnosis of hyperfunctional thyroid nodules: impact of US-elastography. Nuklearmedizin 2014; 53: 173-177
  • 21 Saggiorato E, Angusti T, Rosas R et al. 99mTc-MIBI Imaging in the presurgical characterization of thyroid follicular neoplasms: relationship to multidrug resistance protein expression. J Nucl Med 2009; 50: 1785-1793
  • 22 Schicha H, Hellmich M, Lehmacher W et al. Should all patients with thyroid nodules ≥ 1 cm undergo fine-needle aspiration biopsy?. Nuklearmedizin 2009; 48: 79-83
  • 23 Takei M, Ishii H, Sato Y et al. A Case of Marine-Lenhart Syndrome with a Negative TSH Receptor Antibody Titer Successfully Treated with a Fixed, Low Dose of I (131.). Case Rep Endocrinol 2014; 423563 Epub 2014 Aug 3
  • 24 Uludag M, Yetkin G, Citgez B et al. Autonomously functioning thyroid nodule treated with radioactive iodine and later diagnosed as papillary thyroid cancer. Hormones (Athens) 2008; 7: 175-179
  • 25 Wienhold R, Scholz M, Adler JB et al. Versorgung bei Schilddrüsenknoten: Eine retrospektive Analyse von Krankenkassendaten. The management of thyroid nodules – a retrospective analysis of health insurance data. Dtsch Arztebl Int 2013; 110: 827-834
  • 26 Yaturu S, Fowler MR. Differentiated thyroid carcinoma with functional autonomy. Endocr Pract 2002; 8: 36-39
  • 27 Zantour B, Sfar MH, Alaya W et al. Hashimoto’s thyroiditis and severe hypothyroidism, associated with a single hot nodule. Rev Esp Med Nucl 2011; 30: 317-319
  • 28 Zengi A, Karadeniz M, Demirpolat G et al. Hypothyroid Hashimoto’s thyroiditis with scintigraphic and color flow doppler sonography features mimicking a hot nodule. Intern Med 2009; 48: 231-234
  • 29 Zivaljevic V, Zivic R, Diklic A et al. Solitary hyperfunctioning thyroid gland carcinomas. Zentralbl Chir 2011; 136: 374-378