Geburtshilfe Frauenheilkd 2015; 75(11): 1153-1160
DOI: 10.1055/s-0035-1558186
Original Article
GebFra Science
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Do Pregnancy and Parenthood Affect the Course of PCO Syndrome? Initial Results from the LIPCOS Study (Lifestyle Intervention for Patients with Polycystic Ovary Syndrome [PCOS])

Haben Schwangerschaft und Elternschaft Einfluss auf den Verlauf des PCO-Syndroms? Erste Daten der LIPCOS-Studie (Lebensstilintervention beim Polyzystischen Ovar Syndrom [PCOS])
J. Stassek
1   Gyn. Ambulanz, Frauenklinik und Poliklinik der TU München, München
,
F. Ohnolz
2   Frauenklinik, Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, München
,
Y. Hanusch
2   Frauenklinik, Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, München
,
M. Schmidmayr
2   Frauenklinik, Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, München
,
D. Berg
3   Akademische Lehrpraxis der Technischen Universität München, Reproduktionsmedizin Bogenhausen, München
,
M. Kiechle
2   Frauenklinik, Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, München
,
V. R. Seifert-Klauss
1   Gyn. Ambulanz, Frauenklinik und Poliklinik der TU München, München
4   Interdisziplinäres Osteoporosezentrum IOZ, Klinikum rechts der Isar, München
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 30 June 2015
revised 21 September 2015

accepted 21 September 2015

Publication Date:
14 December 2015 (online)

Abstract

Introduction: The impact of pregnancy and parenthood on the long-term course of PCOS (polycystic ovary syndrome is still not known. The LIPCOS study (Lifestyle Intervention for Patients with Polycystic Ovary Syndrome [PCOS] – using the example of pregnancy and parenthood) systematically investigates long-term changes in PCOS symptoms. Method and Patients: The LIPCOS pilot study sent out a questionnaire to 403 patients who had presented with oligomenorrhea between 1991 and 2002. The prospective LIPCOS main study systematically investigated 64 women using structured interviews about lifestyle changes in the last 10 years, created a detailed hormone profile of these women and carried out vaginal ultrasound to calculate ovarian score. Results: Ovarian volume and ovarian score were not significantly lower for women with children (n = 25) compared to women with PCOS who had not had children (n = 39; p = 0.226). More women with children than women who did not have children currently reported a regular daily lifestyle, and the difference was statistically significant (92 % [n = 23/25] vs. 61.5 % [n = 24/39]; p = 0.009). Ten years ago or before the birth of their first child, respectively, no such difference was found between both groups (52 vs. 51.3 %). Over the last 10 years, women with children were more likely to have shorter cycles compared to women without children (p = 0.441). 88 % of women with children compared to 69.2 % of women without children reported that currently they had a “healthy diet” (p = 0.130). Serum testosterone levels were slightly lower for women with children (67.6 % of the upper limits of normal ranges) compared to women without children (80 % of the upper limits of normal ranges), but because of the small subgroup sizes the difference was not statistically significant (p = 0.106). Conclusion: The LIPCOS study shows for the first time that pregnancy and parenthood may have an impact on the long-term course of PCOS. Women with children reported shorter cycles and had lower testosterone levels compared to women without children.

Zusammenfassung

Einleitung: Bislang ist der Einfluss von Schwangerschaft und Elternschaft auf die Langzeitentwicklung des PCO-Syndroms unbekannt. In der LIPCOS-Studie (Lebensstilintervention bei Polycystischem Ovar Syndrom [PCOS] – am Beispiel Schwangerschaft und Elternschaft) werden systematisch Langzeitveränderungen der PCOS-Symptome betrachtet. Methoden und Patientinnen: Die LIPCOS-Pilotstudie lud 403 Patientinnen, die sich zwischen 1991 und 2002 mit Oligomenorrhö vorgestellt hatten, zur Beantwortung eines Fragebogens ein. Die prospektive LIPCOS-Hauptstudie untersuchte 64 Frauen mit PCO-Syndrom systematisch mittels strukturierten Interviews zu Lebensstilveränderungen in den letzten 10 Jahren, detailliertem Hormonprofil und vaginaler Sonografie mit Ovarscore. Ergebnisse: Sowohl das Ovarvolumen wie auch der Ovarscore waren bei Müttern (n = 25) nicht signifikant geringer als bei PCO-Frauen ohne Kinder (n = 39; p = 0,226). Statistisch signifikant mehr Mütter als kinderlose Frauen hatten aktuell einen regelmäßigen Tagesablauf (92 % [n = 23/25] vs. 61,5 % [n = 24/39]; p = 0,009). Zehn Jahre zuvor bzw. vor Geburt des 1. Kindes war dies in beiden Gruppen mit 52 vs. 51,3 % nicht unterschiedlich gewesen. Mütter hatten häufiger eine Zyklusverkürzung als kinderlose Teilnehmerinnen in den letzten 10 Jahren (p = 0,441). 88 % der Mütter vs. 69,2 % der kinderlosen Teilnehmerinnen gaben aktuell „bewusste Ernährung“ an (p = 0,130). Die Serum-Testosteronwerte waren etwas niedriger bei Müttern (67,6 % der oberen Normgrenze) als bei kinderlosen Frauen (80 % der oberen Normgrenze), aufgrund der kleinen Untergruppen jedoch nicht signifikant unterschiedlich (p = 0,106). Schlussfolgerung: In der LIPCOS-Studie wird erstmals gezeigt, dass Schwangerschaft und Elternschaft einen Einfluss auf den longitudinalen Verlauf eines PCO-Syndroms haben könnten. Mütter berichteten über kürzere Zykluslängen und zeigten niedrigere Testosteronspiegel als kinderlose Frauen.

Supporting Information

 
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