Ernährung & Medizin 2003; 18(3): 139-144
DOI: 10.1055/s-2003-45088
VFED news

© Hippokrates Verlag in MVS Medizinverlage Stuttgart GmbH & Co. KG

Diätetische Therapie der Fettstoffwechselstörungen

Dietary therapy of fat metabolism disordersWerner O. Richter
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 December 2006 (online)

Zusammenfassung

Die wichtigste Maßnahme zur Senkung erhöhten LDL-Cholesterins ist die Verminderung gesättigter Fettsäuren in der Nahrung. Hingegen muss bei erhöhten Triglyceriden auf Alkohol verzichtet und der Konsum einfacher Zucker eingeschränkt werden. Generell ist Gewichtsreduktion und die Steigerung körperlicher Aktivität zu empfehlen. Zur Senkung der Triglyceride kann zusätzlich auf Omega-3 Fettsäuren zurückgegriffen werden, hingegen wird LDL-Cholesterin durch diese Fettsäuren nicht beeinflusst. Von besonderem Interesse sind die Omega-3 Fettsäuren durch die Erkenntnis, dass sie in einer Dosis von 0,85 g pro Tag tödliche kardiale Ereignisse reduzieren könnten. Weitere Möglichkeiten zur Senkung erhöhten LDL-Cholesterins sind Ballaststoffe aus Hafer sowie Pektin, Guar und Psyllium. Auch vermehrter Konsum von Sojaeiweiß kann u.U. sehr deutlich LDL-Cholesterin senken. Eine neue Diätmargarine, der Sitosterol zugesetzt ist, kann zusätzlich zu den bereits erwähnten Maßnahmen LDL-Cholesterin um 8-15 % senken.

Summary

Decreasing the intake of saturated fatty acids is most important for lowering LDL choles-terol in blood. For lowering triglycerides, abstinence from alcohol and reduction of glucose, fructose and saccharose are most important. All these measures are supported by weight reduction and an increase in physical activity. Omega-3 fatty acids can decrease triglycerides, but of more importance is the finding that they reduce cardiac death (in a daily dosage of 0.85 g). Other measures for lowering of LDL cholesterol are soluble fibre from oat as well as pectin, guar and psyllium. An increased intake of soy protein can reduce LDL cholesterol, too. In addition to all mentioned measures, a new margarine containing sitosterol reduces LDL cholesterol by 8-15 %.

Literatur

  • 1 Anderson JW, Smith BM, Washnock CS. Cardiovascular and renal benefits of dry bean and soybean intake.  Am J Clin Nutr. 1999;  70 464-474
  • 2 Brown L, Rosner B, Willett WW, Sacks FM. Cholesterol-lowering effects of dietary fiber: a meta-analysis.  Am J Clin Nutr. 1999;  69 30-42
  • 3 Expert Panel on Detection, Evaluation, and Treatment of High Blood Cholesterol in Adults (Adult Treatment Panel III).  JAMA. 2001;  285 2486-2497
  • 4 GISSI-Prevenzione Investigators . Dietary supplementation with n-3 polyunsaturated fatty acids and vitamin E after myocardial infarction: results of the GISSI-Prevenzione trial.  Lancet. 1999;  354 447-455
  • 5 Harris WS. n-3 fatty acids and lipoproteins: comparison of results from human and animal studies.  Lipids. 1996;  31 243-252
  • 6 Hendriks HF, Weststrate JA, Meijer GW. Spreads enriched with three different levels of vegetable oil sterols and the degree of cholesterol-lowering in normocholesterolemic and mildly hypercholesterolemic subjects.  Eur J Clin Nutr. 1999;  53 319-327
  • 7 Lewis B, Hammett F, Katan M. et al. . Towards an improved lipid-lowering diet: additive effects of changes in nutrient intake.  Lancet. 1981;  1310-1313
  • 8 Montori VM, Farmer A, Wollan PC, Dinneen SF. Fish oil supplementation in type 2 diabetes.  Diabetes Care. 2000;  23 1407-1415
  • 9 Pschierer V, Richter WO, Schwandt P. Primary chylomicronemia in patients with severe familial hypertriglyceridemia responds to long-term treatment with n-3 fatty acids.  J Nutr. 1995;  125 1490-1495
  • 10 Richter WO, Jacob BG, Schwandt P. Interaction between fibre and lovastatin.  Lancet. 1991;  338 706
  • 11 Stevinson C, Pittler MH, Ernst E. Garlic for treating hypercholesterolemia. A meta-analysis of randomized clinical trials.  Ann Int Med. 2000;  133 420-429
  • 12 Superko RH, Krauss RM. Garlic powder, effect on plasma lipids, postprandial lipemia, low-density lipoprotein particle size, high-density lipoprotein subclass distribution and lipoprotein (a).  JACC. 2000;  35 321-326
  • 13 Swain JF, Rouse IL, Curley CB, Sacks FM. Comparison of the effects of oat bran and low-fiber wheat on serum lipoprotein levels and blood pressure.  N Engl J Med. 1990;  322 147-152
  • 14 Westrate JA, Meijer GW. Plant sterol-enriched margarines and reduction of plasma total- and LDL-cholesterol concentrations in normocholesterolaemic and mildly hypercholesterolaemic subjects.  Eur J Clin Nutr. 1998;  52 334-343

Prof. Dr. med. Werner O. Richter

Institut für Fettstoffwechsel und Hämorheologie

Blumenstraße 6

86949 Windach

    >