Thorac Cardiovasc Surg 1989; 37(3): 163-168
DOI: 10.1055/s-2007-1020310
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Reliability of Different Temporary Myocardial Pacing Leads

Zuverlässigkeit verschiedener temporärer myokardialer StimulationselektrodenSt. Wirtz, H. D. Schulte, J. Winter, E. Godehardt, J. Kunert
  • Department of Thoracic and Cardiovascular Surgery, Surgical Clinic and Policlinic, Heinrich Heine University of Düsseldorf, FRG
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Publikationsverlauf

1988

Publikationsdatum:
19. März 2008 (online)

Summary

Temporary myocardial pacing leads are routincly usod for diagnosis and treatment of postoperative arrhythmias following open-heart surgery.

The intention of this study is to compare five different electrodes for reliability during the postoperative period. A standardised technique of implantation was used to place 147 ventricular and 81 atrial wire electrodes in 149 patients. During operation and then daily over the next ten days, the stimulation threshold, P- and R-wave sensing, and impedance were measured with a pacing system analyser to evaluate the reliability of the pacing and sensing function.

Five measurements were taken at each time; the mean values were statistically analysed. The number of failures in pacing and sensing and the course of the tested parameters during the postoperative period were compared.

As a result, bipolar pacing leads (Osypka TMR 64a/66a) proved to be more reliable than unipolar wires (Ethicon HD 12 S, Osypka TME 60/60a), particularly in atrial sensing. Also the Medtronic 6400/6500 showed good reliability for the ventricle, so that they can be recommended for VVI-mode pacing.

In conclusion, for reliable function during the postoperative course up to 10 days a specially developed bipolar temporary pacemaker electrode can be recommended for both atrial and ventricular or sequential pacing.

Zusammenfassung

Temporäre myokardiale Stimulationselektroden werden routinemäßig zur Diagnose und Behandlung postoperativer Herzrhythmusstörungen verwendet, die nach herzchirurgischen Eingriffen auftreten können.

Ziel der vorliegenden Studie ist es, fünf verschiedene Elektrodentypen hinsichtlich ihrer Zuverlässigkeit zu vergleichen. Nach einer standardisierten Implantationsmethode wurden bei 149 Patienten insgesamt 147 Ventrikel- und 81 Vorhofelektroden implantiert. Noch während der Operation und täglich an den ersten zehn posloperativen Tagen wurden jeweils Reizschwelle, Sensing (P bzw. R-Welle) und Impedanz als Maß für die Zuverlässigkeit der Pacing- und Sensingfunktion mit einem Schrittmacheranalysegerät gemessen. Die Mittelwerte von jeweils fünf Einzelmessungen wurden statistisch ausgewertet. Die Anzahl der Funktionsausfälle und der Verlauf der Parameter in der postoperativen Phase wurden bei den einzelnen Elektrodentypen verglichen.

Es zeigte sich, daß bipolare Stimulationselektroden (Osypka TME 64a/66a) unipolaren (Ethicon HD12S, Osypka TME 60/60a) - besonders bezüglich der Sensingfunktion - überlegen sind. Auch die Stimulationselektroden von Medtronic (6400/6500) zeigten im Ventrikel eine zuverlässige Funktion, so daß sie für VVI-Stimulation gut geeignet sind. Daraus ergibt sich zusammenfassend, daß hinsichtlich der Verläßlichkeit während des postoperativen Verlaufs über 10 Tage passagere bipolare Stimulationselektroden zur atrialen und ventrikulären oder sequentiellen Stimulation empfohlen werden können.

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