Thorac Cardiovasc Surg 1989; 37(5): 277-280
DOI: 10.1055/s-2007-1020332
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Mucociliary Clearance Following Tracheal Resection and End-To-End Anastomosis

Mucociliare Clearance nach Trachealresektion und End-zu-End-AnastomoseH. Toomes, A. Linder
  • Schillerhöhe Hospital, Clinic for Thoracic Medicine, Department of Thoracic Surgery, Gerlingen/Stuttgart, FRG
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Publikationsverlauf

1989

Publikationsdatum:
08. Mai 2008 (online)

Summary

Mucociliary clearance is an important cleaning system of the bronchial tree. The complex transport system reacts sensitively to medicinal stimuli and inhaled substances. A disturbance causes secretion retention which encourages the development of acute and chronic pulmonary diseases.

It is not yet known in which way sectional resection of the central airway effects mucociliary clearance. A large number of the surgical failures are attributable to septic complications in the area of the anastomosis. In order to study the transportation process over the anastomosis, ten dogs underwent a tracheal resection with end-to-end anastomosis, and the mucociliary activity was recorded using a bronchoscopic video-technical method.

Recommencement of mucous transport was observed on the third, and transport over the anastomosis from the sixth to tenth, postoperative days. The mucociliary clearance had completely recovered on the twenty-first day in the majority of dogs.

Histological examination of the anastomoses nine months postoperatively showed a flat substitute epithelium without cilia-bearing cells in all dogs. This contrasts with the quick restitution of the transport function. In case of undamaged respiratory mucosa, a good adaptation of the resection margins suffices for the mucous film to slide over the anastomosis.

Zusammenfassung

Die mucociliare Clearance ist ein wichtiges Reinigungssystem des Bronchialbaumes. Das komplexe Transportsystem reagiert empfindlich auf medikamentöse Stimuli und auf eingeatmete Stoffe. Eine Störung verursacht Sekretretention, welche die Entstehung von akuten und chronischen Lungenerkrankungen begünstigt.

Welche Einwirkung die Kontinuitatsresektion der zentralen Atemwege auf die mucociliare Clearance hat, ist bisher nicht bekannt. Ein großer Teil der operativen Mißerfolge ist auf septische Komplikationen im Anastomosenbereich zurückzuführen. Zum Studium der Transportvorgange über Anastomosen wurde bei zehn Hunden eine Trachealresektion mit End-zu-End-Ana-stomose vorgenommen und die mucociliare Aktivität mit einer bronchoskopisch-videotechnischen Methode registriert.

Ein beginnender Schleimtransport wurde vom dritten postoperativen Tag an und ein Transport über die Anastomose vom 6. bis 10. postoperativen Tag beobachtet. Bei der Mehrzahl der Hunde war die mucociliare Clearance am 21. Tag wieder völlig normal.

Die histologische Untersuchung der Anastomosen neun Monate postoperativ zeigte bei alien Hunden ein flaches Ersatzepithel ohne cilientragende Zellen. Dies steht im Gegensatz zu der raschen Restitution der Transportfunktion. Bei unbeschädigter respiratorischer Schleimhaut ist eine gute Adaptation der Resektionsränder ausreichend, um dem Schleimfilm ein Gleiten über die Anastomose zu ermöglichen.

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