Pneumologie 2007; 61(12): 771-773
DOI: 10.1055/s-2007-980120
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Schädigung des Respirationstrakts durch aspiriertes Alendronat

Damage to the Respiratory Tract Due to Aspirated AlendronateS.  A.  Jungblut1 [1] , H.  Frickmann1 [1] , H.  J.  Achenbach1 , T.  O. F.  Wagner1
  • 1Medizinische Klinik, Schwerpunkt Pneumologie/Allergologie, Klinikum der Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt/Main
Further Information

Publication History

eingereicht 19.7.2007

akzeptiert 24.7.2007

Publication Date:
10 October 2007 (online)

Zusammenfassung

Wir beschreiben den seltenen Fall einer schwergradigen chemisch irritativ-toxischen Schädigung des Kehlkopfes und der Trachea mit Beteiligung der Bronchien infolge der Aspiration des Bisphosphonats Alendronsäure. Der Aspiration des Alendronats lag eine Schluckstörung zugrunde. Die 68-jährige Patientin stellte sich mit progredienter Heiserkeit und einem quälenden, anhaltenden Husten hoher Intensität vor. Röntgenaufnahmen des Thorax zeigten eine deutliche Mittellappendystelektase rechts. Die schwere Schädigung des Bronchialsystems durch das aspirierte Alendronat konnte bronchoskopisch demonstriert werden. Unter antiobstruktiver, antiphlogistischer und antibiotischer Therapie kam es zu einer allmählichen Befund- und Symptombesserung. Im Falle von Schluckstörungen sollte auf die Verordnung von Alendronat verzichtet werden. Neben der Gefahr ösophagealer Schädigungen besteht das Risiko der Aspiration, die mit schweren Schäden des Bronchialsystems einhergehen kann, wie der vorliegende Fall veranschaulicht.

Abstract

We describe the rare case of a high-grade chemical irritating-toxic damage to the larynx, the trachea and the bronchial system due to the aspiration of the bisphosphonate alendronate. The aspiration of alendronate was caused by oropharyngeal dysphagia. The 68-year-old female patient was sent to hospital with increasing hoarseness and a tormenting continuous cough of high intensity. X-Ray pictures of the thorax showed dystelectasis of the right middle lobe. Severe damage to the bronchial system caused by the aspirated alendronate was demonstrated by flexible bronchoscopy. Anti-obstructive, antiphlogistic and antibiotic treatment led to a gradual improvement of the symptoms. The administration of alendronate should be avoided in cases of dysphagia. Besides the danger of oesophageal injury, there is also the risk of aspiration that can be associated with severe damage to the bronchial system as this case study demonstrates.

Literatur

  • 1 Berenson J, Hirschberg R. Safety and convenience of a 15-minutes infusion of Zoledronic acid.  Oncologist. 2004;  9 319-329
  • 2 Zojer N, Keck A V, Pecherstorfer M. Comparative tolerability of drug therapies for hypercalcaemia of malignancy.  Drug Saf. 1999;  21 389-406
  • 3 Body J J. Dosing regimens and main adverse events of bisphosphonates.  Semin Oncol. 2001;  28 (suppl 11) 49-53
  • 4 Cryer B, Bauer D C. Oral bisphosphonates and upper gastrointestinal tract problems: What is the evidence?.  Mayo Clin Proc. 2002;  77 1031-1043

1 Sven Jungblut und Hagen Frickmann sind gleichermaßen als Erstautoren anzusehen.

Prof. Dr. Thomas O. F. Wagner

Medizinische Klinik, Schwerpunkt Pneumologie/Allergologie, Klinikum der Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt/Main

Theodor-Stern-Kai 7

60590 Frankfurt/Main

Email: T.Wagner@em.uni-frankfurt.de

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