Laryngorhinootologie 1991; 70(3): 120-122
DOI: 10.1055/s-2007-998002
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Zur Aussagefähigkeit sogenannter „Sekundärrekonstruktionen” bei Frakturen der Frontobasis

Value of Multiplanar Reconstructions of CT Scans in Anterior Skull Base TraumatologyG. Grevers, Th. Vogl1
  • HNO-Klinik und Poliklinik der Ludwig-Maximilians-Universität München (Direktor: Prof. Dr. E. Kastenbauer)
  • 1Radiologische Klinik der Ludwig-Maximilians-Universität München (Direktor: Prof. Dr. Dr. J. Lissner)
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
29. Februar 2008 (online)

Zusammenfassung

Im Unterschied zur Kernspintomographie sind die Möglichkeiten der Mehrebenendarstellung in der Computertomographie erheblich eingeschränkt. Aus diesem Grund werden in den letzten Jahren bei entsprechenden Fragestellungen zunehmend sogenannte „Sekundärrekonstruktionen” angewendet. In der vorliegenden Untersuchung wird die Aussagefähigkeit dieser Methode für Schädelhirntraumen mit Beteiligung der Frontobasis untersucht. Bei sämtlichen Patienten konnte der Befund operativ kontrolliert werden. Die Autoren kommen zu dem Schluß, dass „Sekundärrekonstruktionen” für traumatologische Fragestellungen (Frakturen) an der Frontobasis keine hinreichenden Zusatzinformationen gegenüber der „primären” Computertomographie bieten.

Summary

While MRI offers excellent possibilities to visualize different planes of a structure of interest, CT is limited to the axial and coronal plane. In most cases, CT examination can be carried out in the traumatised patient in the axial plane only. - Therefore, in the present study the authors tried to investigate the value of multi-planar reconstruction of CT scans in anterior skull base traumatology. 18 patients (6 female, 12 male) aged between 18 and 57 years with bony lesions of the anterior skull base caused by different traumatic events were examined under a CT Scanner of the fourth generation. A high-resolution mode was used in 14 out of 18 patients. The axial scans were reformated in coronal and sagittal planes. The clinical value of the reconstructed images, however, was poor. They would not supply additional information compared to the original scans; the quality of the reconstructed scans was even worse. Artifacts could not be distinguished from bony lesions. The results indicate that multi-planar reconstructions of CT scans are not sufficient in the evaluation of bony lesions of the anterior skull base.

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