Laryngorhinootologie 1991; 70(8): 426-429
DOI: 10.1055/s-2007-998068
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Transkranielle Dopplersonographie bei Kopf-Hals-Tumoren*

Transcranial Doppler Ultrasound Recording in Patients with Head and Neck Tumors Involving the Carotid ArteriesJ. Maurer1 , K. Ungersböck2 , H. Riechelmann
  • 1HNO-Klinik der Universität Mainz (Direktor: Dr. W. Mann)
  • 2Neurochirurgische Klinik der Universität Mainz (Direktor: Prof. Dr. A. Perneczky)
* Auszugsweise vorgetragen vor der 74. Versammlung der Vereinigung Südwestdeutscher Hals-Nasen-Ohren-Ärzte, Mainz, 28.-29.9.1990.
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Die transkranielle Dopplersonographie (TCD) ist zur Prüfung der zerebralen KoUateralversorgung bei geplanter Karotisresektion- oder -Unterbindung eine nicht-invasive diagnostische Methode, die einen Ballonokklusionstest (Angiographie) für einen Teil der Patienten nicht mehr erforderlich macht. Die Patienten werden zunächst unter Ruhebedingungen und anschließend mit manueller Karotiskompression untersucht. Seit Januar 1989 wurde die Untersuchung an bisher 31 Patienten eines gemischt HNO-neurochirurgischen Patientengutes vorgenommen. In mehr als zwei Drittel der Untersuchungen erlaubte die TCD mit Kompressionstest eine sichere Beurteilung der zerebralen KoUateralversorgung und damit des hämodynamischen Ischämierisikos durch einen therapeutischen Karotisverschluß. Die Untersuchung ist wenig aufwendig, beliebig reproduzierbar und belastet den Patienten nur wenig. Vielen Patienten kann dadurch eine zerebrale Angiographie erspart bleiben.

Summary

Transcranial Doppler ultrasound (TCD) recording is a non-invasive diagnostic procedure for the evaluation of the cerebral collateral flow in patients, in whom therapeutic ligation or resection of the common and/or internal carotid artery is planned. Patients are first examined under resting conditions, and then under manual compression of the ipsilateral carotid artery. Since January 1989, 31 ENT and neurosurgical patients have been examined. In all patients an immediate decrease in flow velocity in the middle cerebral artery (mca) of about 25% to 90% was recorded. In 42.8% of the patients the mca flow velocity reached 90% or more of its value under normal conditions within a short period. In 29% of the patients the mca flow velocity under manual compression of the carotid artery remained under 50% of its original value. In 68% of the cases TCD with manual compression of the carotid artery showed reliable results for the function of cerebral collateralisation as a prognostic factor of the risk of ischaemia due to haemodynamic changes after carotid ligation. In these cases no further examination of the cerebral collateral flow conditions was needed. The method is inexpensive, reproducible, and in comparison with cerebral angiography, convenient and non-hazardous for the patient.

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