Laryngorhinootologie 1988; 67(8): 426-430
DOI: 10.1055/s-2007-998533
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Adenoidzystische Karzinome im Kopf- und Halsbereich

Behandlungsergebnisse nach hochdosierter StrahlentherapieAdenoid Cystic Carcinoma of the Head and Neck: Treatment Results with High-dosage IrradiationK.-F. Kreitner, D. Collo, S. Zapf, J. Kutzner
  • Institut für Klinische Strahlenkunde (Leiter: Prof. Dr. M. Thelen) und HNO-Klinik (Kommiss. Leiter: Prof. Dr. D. Collo) der Universität Mainz
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Über die Bedeutung der Strahlentherapie bei der Behandlung adenoidzystischer Karzinome bestehen unterschiedliche Meinungen. Es wird über die Erfahrung mit einer hochdosierten Strahlentherapie bei 14 Patienten mit adenoidzystischem Karzinom berichtet. 10/14 Patienten wurden unmittelbar postoperativ bestrahlt. 4/14 Patienten waren zuvor nicht operiert worden. Unter Applikation von Herddosen von 80 Gy perkutan oder 70 Gy interstitiell konnte trotz ungünstiger Zusammensetzung des Krankengutes (8/14 Patienten waren dem Stadium T3 oder T4 zuzuordnen; 5/14 Patienten wurden erst nach Auftreten eines Lokalrezidivs bestrahlt) in allen Fällen lokal die Tumorerkrankung beherrscht werden. Aufgrund der eigenen Resultate und neueren Mitteilungen aus der Literatur werden adenoidzystische Karzinome als lokal strahlentherapeutisch sanierbar angesehen.

Summary

Different opinions exist about the role of radiotherapy in the treatment of adenoid cystic carcinoma of the head and neck. In this paper the results of 14 patients with high-dosage irradiation are reported. Radiotherapy with local curative intent was performed in all patients. 10/14 patients were irradiated post-operatively. 4/14 patients received radiation therapy alone. By percutaneous irradiation (n = 13) focal doses of 80 Gy were applied, by interstitial irradiation (n = 1) 70 Gy. Despite the less favourable patient group - 8/14 patients had either a T3- or T4-tumour; 5/14 patients were referred because of recurrent disease - local tumour control could be achieved in all cases after a mean observation time of 3.5 years. Together with newer reports of literature we consider adenoid cystic carcinomas of salivary gland origin as locally curable by postoperative high-dosage radiotherapy.

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