CC BY-NC-ND 4.0 · Laryngorhinootologie 2020; 99(S 02): S141
DOI: 10.1055/s-0040-1710955
Abstracts
Oncology

First-line treatment of locally advanced HNSCC with double checkpoint inhibition and radiotherapy based on CD8+ T cell infiltration.

Antoniu - Oreste Gostian
1   Universitätsklinikum Erlangen, HNO, Kopf- und Halschirurgie, Erlangen
,
M Hecht
2   Universitätsklinikum Erlangen, Klinik für Strahlentherapie, Erlangen
,
M Eckstein
3   Universitätsklinikum Erlangen, Pathologisches Institut, Erlangen
,
S Rutzner
2   Universitätsklinikum Erlangen, Klinik für Strahlentherapie, Erlangen
,
J von der Grün
4   Universitätsklinikum Frankfurt, Zen­trum der Ra­dio­lo­gie - Kli­nik für Strah­len­the­ra­pie und On­ko­lo­gie, Frankfurt/M.
,
T Illmer
5   Gemeinschaftspraxis Hämatologie - Onkologie, Freiberg-Richter- Jacobasch - Illmer - Wolf, Dresden
,
M Hautmann
6   Universitätsklinikum Regensburg, Klinik und Poliklinik für Strahlentherapie, Regensburg
,
T Brunner
7   Universitätsklinikum Magdeburg, Universitätsklinik für Strahlentherapie, Magdeburg
,
S Laban
8   Universitätsklinikum Ulm, Hals- Nasen- und Ohrenheilkunde, Ulm
,
G Klautke
9   Klinikum Chemnitz, Klinik für Radioonkologie, Chemnitz
,
B Tamaskovics
10   Universitätsklinikum Düsseldorf, Klinik für Strahlentherapie und Radioonkologie, Düsseldorf
,
B Frey
2   Universitätsklinikum Erlangen, Klinik für Strahlentherapie, Erlangen
,
A Hartmann
3   Universitätsklinikum Erlangen, Pathologisches Institut, Erlangen
,
C Rödel
5   Gemeinschaftspraxis Hämatologie - Onkologie, Freiberg-Richter- Jacobasch - Illmer - Wolf, Dresden
,
W Budach
10   Universitätsklinikum Düsseldorf, Klinik für Strahlentherapie und Radioonkologie, Düsseldorf
,
U Gaipl
2   Universitätsklinikum Erlangen, Klinik für Strahlentherapie, Erlangen
,
R Fitkau
2   Universitätsklinikum Erlangen, Klinik für Strahlentherapie, Erlangen
,
H Iro
1   Universitätsklinikum Erlangen, HNO, Kopf- und Halschirurgie, Erlangen
› Author Affiliations
 
 

    Introduction In this open-label Phase II study, patients with stage III-IVB received an induction cycle of combined chemo-immunotherapy with cisplatin / docetaxel plus durvalumab / tremelimumab. The number of CD8 cells in tumor and peritumoral tissue was determined on biopsies before and after chemo-induction therapy. With an increase in CD8 cells, immunotherapy was continued with radiation.

    Results In the first 8 out of 10 patients biopsy after induction therapy did not reveal any vital tumor cells, so by definition a complete pathological remission was present. The other patients had a marked increase in CD8 cells to 227 CD8 + cells / mm2 to 1074 CD8 + cells / mm2. According to the RECIST 1.1 criteria, six patients had a partial response, three a stable disease while one patient was not evaluable after induction therapy. Toxicities grade III & IV occurred in the form of hepatitis and diarrhea in one patient. Peripheral blood showed an increase of the marker CD69 on CD8 + - cytotoxic T-cells associated with an increased expression of PD-1 on T-helper cells.

    Conclusion Induction chemotherapy with cisplatin / docetaxel and durvalumab / tremelimumab in non-selected patients with advanced head and neck carcinomas allowed for promising clinical response associated with an immune response in tumor tissue as well as in peripheral blood.

    Poster-PDF A-1874.PDF


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    Gostian Antoniu - Oreste
    Universitätsklinikum Erlangen, HNO, Kopf- und Halschirurgie
    Waldstrasse 1
    91054 Erlangen

    Publication History

    Article published online:
    10 June 2020

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