Z Gastroenterol 2020; 58(08): e111-e112
DOI: 10.1055/s-0040-1716038
BEST Abstracts: Präsentationen
BEST Abstracts: Hepatologie - klinisch I Mittwoch, 16. September 2020, 14:30 - 15:50

Response to discontinuation of nucleos(t)ide analogue treatment in HBeAg-negative chronic hepatitis B: results from the Stop-NUC trial

F van Bömmel
1   Universitätsklinik Leipzig, Klinik und Poliklinik für Onkologie, Gastroenterologie, Hepatologie, Pneumologie und Infektiologie, Leipzig, Deutschland
,
K Stein
2   Praxis für Hepatologie, Magdeburg, Deutschland
,
R Heyne
3   Praxis am Checkpoint, Berlin, Deutschland
,
H Möller
3   Praxis am Checkpoint, Berlin, Deutschland
,
J Petersen
4   ifi-Institut für interdisziplinäre Medizin, Hamburg, Deutschland
,
P Buggisch
4   ifi-Institut für interdisziplinäre Medizin, Hamburg, Deutschland
,
C Berg
5   Universitätsklinik Tübingen, Innere Medizin I, Deutschland
,
C Werner
5   Universitätsklinik Tübingen, Innere Medizin I, Deutschland
,
S Zeuzem
6   Universitätsklinikum FrankfurtMedizinische Klinik , I, Frankfurt, Deutschland
,
A Stallmach
7   Universitätsklinikum Jena, Medizinische Klinik IV, Jena, Deutschland
,
A Herrmann
7   Universitätsklinikum Jena, Medizinische Klinik IV, Jena, Deutschland
,
M Sprinzl
8   Universitätsklinikum Mainz, I. Medizinische Klinik, Mainz, Deutschland
,
A Grambihler
8   Universitätsklinikum Mainz, I. Medizinische Klinik, Mainz, Deutschland
,
E Schott
9   Helios, Klinik für Innere Medizin II, Helios Klinikum Emil von Behring, Deutschland
,
J Benckert
10   Charité - Universitätsmedizin Berlin, Klinik für Hepatologie und Gastroenterologie, Berlin, Deutschland
,
A Pathil-Warth
11   Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland
,
U von Arnim
12   Universitätsklinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Infektiologie, Magdeburg, Deutschland
,
V Keitel
13   Heinrich Heine Universität Düsseldorf, Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Infektiologie, Düsseldorf, Deutschland
,
J Trauth
14   Universitätsklinikum Gießen und Marburg, Gießen, Deutschland
,
KG Simon
15   Praxis Gastroenterologie-Leverkusen, Leverkusen, Deutschland
,
C Trautwein
16   Uniklinik RWTH Aachen, Klinik für Gastroenterologie, Stoffwechselerkrankungen und Internistische Intensivmedizin, Aachen, Deutschland
,
A Trein
17   Praxisgemeinschaft Schwabenstrasse, Stuttgart, Deutschland
,
D Hüppe
18   Praxis Herne, Herne, Deutschland
,
M Cornberg
19   Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Deutschland
,
F Lammert
20   Universitätsklinikum des Saarlandes, Innere Medizin II, Deutschland
,
P Ingilitz
21   Zentrum für Infektiologie, Berlin, Deutschland
,
R Zachoval
22   LMU Klinikum, München, Deutschland
,
H Hinrichsen
23   Praxis für Gastroenterologie, Kiel, Deutschland
,
A Zipprich
24   Universitätsklinikum Halle (Saale), Halle, Deutschland
,
H Klinker
25   Universitätsklinikum Würzburg, Medizinische Klinik II, Würzburg, Deutschland
,
J Schulze zur Wiesch
26   Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland
,
O Brosteanu
27   Zentrum für Klinische Studien (ZKS) Leipzig, Leipzig, Deutschland
,
A Schmiedeknecht
27   Zentrum für Klinische Studien (ZKS) Leipzig, Leipzig, Deutschland
,
T Berg
1   Universitätsklinik Leipzig, Klinik und Poliklinik für Onkologie, Gastroenterologie, Hepatologie, Pneumologie und Infektiologie, Leipzig, Deutschland
› Author Affiliations
 
 

    Background and aims Discontinuation of long-term suppression of HBV replication with nucleos(t)ide analogues (NUCs) can result in durable immune control of hepatitis B virus (HBV) replication in HBeAg negative patients. We have assessed the effect of NUC discontinuation in HBeAg negative patients in a prospective, multicenter, randomized trial (the Stop-NUC study).

    Method HBeAg-negative patients without cirrhosis who had achieved suppressed HBV DNA for ≥4 years during NUC therapy were randomly assigned to either stop (Arm A) or continue (Arm B) treatment. The primary endpoint was sustained HBsAg loss at week 96. Secondary end points included HBsAg seroconversion, virologic response (HBV DNA ≤ 20 IU/mL), biochemical response, (alanine aminotransferase (ALT) < upper level normal (ULN)) anumber of ALT flares (ALT > 3 ULN) and time to re-therapy in the non-treatment arm. All patients were observed for 96 weeks. In each arm 83 patients were randomized. The full analysis set comprised 158 patients (79 vs 79).

    Results At week 96 after NUC discontinuation, HBsAg loss or seroconversion were found in 8/79 (10 %) and 6/79 (8 %) patients in Arm A and in no patient in Arm B, respectively (p =0.006 and p =0.028). After NUC discontinuation, all patients in Arm A and no patient in Arm B experienced an HBV DNA flare, however, at week 96 HBV DNA were levels ≤ 20 IU/mL in 24/79 (31 %) patients in Arm A and in all patients in Arm B (p < 0.001). ALT flare occurred in 28/79 (35 %) patients in Arm A and in no patient in Arm B, and ALT levels were within normal ranges in 69/79 (88 %) patients in Arm A and in 77/79 (97 %) patients in Arm B at week 96 (p =0.032). Re-treatment with NUCs due to severe ALT flares had to be reinstalled in 11/79 (14 %) of patients in Arm A. At week 96, 8/79 (10 %) patients had HBsAg loss, and in addition 54/79 (68 %) patients had no indication for treatment according to current EASL recommendations. No patient in Arm A suffered any serious adverse event possibly related to discontinuation of NUC therapy.

    Conclusion This first large-scale randomized study demonstrates the potential of discontinuation of long-term NUC treatment for induction of durable immune control and functional cure in patients with HBeAg negative chronic hepatitis B (EudraCT-Nr.: 2013-004882-15).


    #

    Publication History

    Article published online:
    08 September 2020

    © Georg Thieme Verlag KG
    Stuttgart · New York