Geburtshilfe Frauenheilkd 2020; 80(10): e129
DOI: 10.1055/s-0040-1717946
Poster
Mittwoch, 7.10.2020
Pränatal- und Geburtsmedizin II

GestDina – Analysis of the current aftercare situation for gestational diabetes

U Linnenkamp
1   Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe des Universitätsklinikums Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland
,
G Greiner
2   IVG, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf/DDZ, Düsseldorf, Deutschland
,
T Fehm
1   Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe des Universitätsklinikums Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland
,
H Adamczewski
3   winDiab gGmbH, Düsseldorf, Deutschland
,
G Bizjak
1   Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe des Universitätsklinikums Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland
,
F Borgmeier
1   Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe des Universitätsklinikums Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland
,
O Dortmann
4   AOK Rheinland/Hamburg, Düsseldorf, Deutschland
,
R Ensenauer
5   Kinderklinik, Universitätsklinikum Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland
,
V Gräfe
6   Kassenärztliche Vereinigung Nordrhein, Düsseldorf, Deutschland
,
T Hollmann
7   IKK classic, Münster, Deutschland
,
P Ihle
8   pmv Forschungsgruppe, Universität zu Köln, Köln, Deutschland
,
U Jüngling
9   DiabetesDE – Deutsche Diabetes Hilfe, Dortmund, Deutschland
,
M Kaltheuner
3   winDiab gGmbH, Düsseldorf, Deutschland
,
T Kerres
10   DAK Gesundheit, Hamburg, Deutschland
,
O Kuß
11   IBE, DDZ, Düsseldorf, Deutschland
,
U Lange
12   Studienbereich Hebammenwissenschaft, HSG Bochum, Bochum, Deutschland
,
V Lappe
8   pmv Forschungsgruppe, Universität zu Köln, Köln, Deutschland
,
V Leve
13   ifam, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf;, Düsseldorf, Deutschland
,
F Meier-Stiegen
1   Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe des Universitätsklinikums Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland
,
F Meyer
7   IKK classic, Münster, Deutschland
,
D Müller-Bößmann
12   Studienbereich Hebammenwissenschaft, HSG Bochum, Bochum, Deutschland
,
M Neuenschwander
11   IBE, DDZ, Düsseldorf, Deutschland
,
E Ruckhäberle
1   Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe des Universitätsklinikums Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland
,
C Rupprecht
4   AOK Rheinland/Hamburg, Düsseldorf, Deutschland
,
S Schellhammer
10   DAK Gesundheit, Hamburg, Deutschland
,
I Schmitz-Losem
14   pronova BKK, Leverkusen, Deutschland
,
M Schneider
15   BARMER, Düsseldorf, Deutschland
,
L Schumacher
5   Kinderklinik, Universitätsklinikum Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland
,
M Tamayo
6   Kassenärztliche Vereinigung Nordrhein, Düsseldorf, Deutschland
,
A Viehmann
2   IVG, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf/DDZ, Düsseldorf, Deutschland
,
B Westerhoff
16   BARMER, Wuppertal, Deutschland
,
S Wilm
13   ifam, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf;, Düsseldorf, Deutschland
,
A Icks
2   IVG, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf/DDZ, Düsseldorf, Deutschland
› Author Affiliations
 
 

    Introduction Gestational diabetes (GDM), a complication during pregnancy, has a prevalence between 4% and 20% depending on the database and definition. Epidemiological studies show that affected women have an elevated risk of type 2 diabetes later in life. Therefore, structured postnatal care is crucial.

    It is unclear to what extent affected women receive aftercare in line with clinical guidelines. Procedures and interactions between different care providers are not regulated explicitly. Available evidence suggests that under-, over- and misuse of aftercare guidelines exist in parallel.

    The aim of the project “Aftercare for gestational diabetes” (GestDiNa_basic) is to map and analyse aftercare of women with GDM in Germany.

    Methods The study design is based on different data sources using a mixed-method approach. Quantitative and qualitative surveys will assess knowledge, awareness, attitudes, routines and experiences of affected patients and care providers involved in the aftercare of women with GDM. Other data sources of the project include different statutory health insurance funds, the Kassenärztliche Vereinigung Nordrhein and the GestDiab Register - Diabetes in pregnancy.

    Results The findings are integrated into a model of care that relates the prioritized barriers and resources for the individual groups to each other and to the analysis of the current care situation. Based on the results a healthcare model will be developed that can be evaluated in subsequent projects.

    Summary The results can contribute to the development of an appropriate, effective and patient-centred healthcare model. The study design as well as first project work will be presented.


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    Interessenkonflikt

    Matthias Kaltheuner: Vorstandsmitglied der Deutschen Diabetes-Gesellschaft; Mitglied in der Leitlinien Arbeitsgruppe Gestationsdiabetes; Vorsitzender des Berufsverbands der niedergelassenen Diabetologen in Nordrhein BdSN e.V., Dorit Müller-Bößmann: Mitarbeiterin der Geschäftsstelle der Deutschen Gesellschaft für Hebammenwissenschaft e.V. (DGHW). Alle anderen Autoren haben erklärt, dass kein Interessenkonflikt besteht.

    Publication History

    Article published online:
    07 October 2020

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