Cent Eur Neurosurg 2007; 68(3): 145-150
DOI: 10.1055/s-2007-981673
Case Report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Glioblastoma Simultaneously Present with Meningioma - Report of Three Cases

Gleichzeitiges Auftreten von Glioblastom und Meningeom - drei FallberichteU. Nestler 1 , A. Schmidinger 1 , C. Schulz 2 , M. Huegens-Penzel 6 , U. A. Gamerdinger 3 , A. Koehler 4 , K. W. Kuchelmeister 5
  • 1Department of Neurochirurgie, Justus Liebig Universität, Giessen, Germany
  • 2Department of Neurochirurgie, BWK Ulm, Ulm, Germany
  • 3Department of Pathologie, Justus Liebig Universität, Giessen, Germany
  • 4Department of Humangenetik, Justus Liebig Universität, Giessen, Germany
  • 5Department of Neuropathologie, Justus Liebig Universität, Giessen, Germany
  • 6Department of Neuroradiologie, Justus Liebig Universität, Giessen, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
30 July 2007 (online)

Abstract

Background: Most primary intracranial tumors occur as solitary lesions; multiple locations of one tumor, the occurrence of two different tumors or even collision tumors have been described only in a few patients. From a statistical point of view, in less than 100 glioblastoma cases will a meningioma be simultaneously present in the brain. We report three cases with this coincidence and display the results of CGH and chromosome analysis in two patients, in whom the tumors arose in very close spatial correlation to each other.

Patients: We describe three case histories with simultaneous occurrence of meningioma and glioblastoma as shown by MRI on admission. After neurosurgical removal of mass lesions, specimens from two patients were cultivated in cell culture and the cells were examined for chromosomal aberrations by conventional karyotyping as well as comparative genomic hybridization (CGH).

Results: Examinations disclosed characteristic genetic aberrations for one meningioma and two glioblastomas. In one patient it was possible to compare the data for the meningioma and the glioblastoma; in this case we did not find a common genetic aberration in tumor cells with a different histology.

Conclusion: Genetic testing of tumor cells should be performed routinely when different histological types of brain tumors are present in a close spatial relationship. We favor the hypothesis of statistical coincidence for the simultaneous occurrence of the two tumors rather than a common pathway giving rise to two tumor entities.

Zusammenfassung

Einleitung: In den meisten Patienten treten intrakranielle Tumoren als Einzelbefund auf, nur selten werden multiples Auftreten einer Tumorentität, das Vorhandensein zweier verschiedenartiger Raumforderungen oder sogar Kollisionstumoren beobachtet. Aus rein epidemiologischer Sicht dürfte sich in 100 Patienten mit Glioblastomerkrankung ein Patient mit gleichzeitig vorhandenem Meningeom befinden. Wir diskutieren drei Fallberichte dieser Situation und stellen von zwei Patienten, in denen die Tumoren eng benachbart auftraten, die Ergebnisse der CGH und der Chromosomenanalyse vor.

Patienten: Es handelt sich um drei Patienten mit gleichzeitigem Vorhandensein eines Glioblastoms und eines Meningeoms im MRT bei Diagnosestellung. Nach der neurochirurgischen Entfernung der Raumforderungen wurden für zwei Patienten Tumorzellkulturen angelegt und die Zellen mittels Karyotypisierung und komparativer genomischer Hybridisierung (CGH) auf chromosomale Aberrationen hin untersucht.

Ergebnisse: Die Untersuchungen ergaben in einem Meningeom und in zwei Glioblastomen jeweils für die Tumorart als charakteristisch beschriebene chromosomale Veränderungen. Für einen Patienten konnten die Ergebnisse des Meningeoms mit denen des Glioblastoms verglichen werden, hier fanden sich keine gemeinsamen chromosomalen Abweichungen in Zellen verschiedener histopathologischer Herkunft.

Schlussfolgerung: Die chromosomale Untersuchung von Tumorzellen ist beim gemeinsamen und eng benachbarten intrakraniellen Auftreten von Tumoren unterschiedlicher Histologie sinnvoll. Aus unserer Sicht ist beim simultanen Vorliegen von Meningeom und Glioblastom eher von einem statistisch zu begründenden Ereignis als von einer gemeinsamen chromosomalen Ursache auszugehen.

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Correspondence

Dr. U. Nestler

Department of Neurochirurgie

Justus Liebig Universität

Klinikstrasse 29

35385 Giessen

Germany

Phone: +49/641/99 45 50 1

Fax: +49/641/99 45 50 9

Email: ulf.nestler@neuro.med.uni-giessen.de

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