Zusammenfassung
Die Vestibuläre Migräne (VM) ist die häufigste Ursache spontan auftretender rezidivierender
Schwindelattacken. Die Diagnose ist oft schwierig, was vor allem an der vielgestaltigen
Symptomatik (“a chameleon among the episodic vertigo syndromes”) und den bislang uneinheitlichen
Diagnosekriterien liegt. Ferner ist die Differenzierung von anderen Schwindelerkrankungen,
wie z. B. Morbus Meniére oder Vestibularisparoxysmie, aber auch von nicht vestibulären
Schwindelbeschwerden oft schwierig. Wichtig sind die familiäre Migränebelastung, die
variable Dauer der Attacken (meist Minuten bis Stunden) mit Gangunsicherheit und Verstärkung
von Augenbewegungsstörungen, die auch im attackenfreien Intervall bei 60% der Patienten
nachweisbar sind, sowie der fehlende Kopfschmerz in etwa 30%. Die VM kann erfolgreich
prophylaktisch therapiert werden.
Summary
Vestibular migraine (VM) is the most common cause of spontaneous episodic vestibular
vertigo. Although VM is a well-recognized entity in specialized dizziness units, it
is still underdiagnosed by general practitioners and neurologists. The main reasons
for this are the inconsistent diagnostic criteria and the heterogeneous clinical presentation
of VM (“a chameleon among the episodic vertigo syndromes”). Moreover, it is sometimes
quite difficult to differentiate VM from other vertigo syndromes like Menière´s disease
or vestibular paroxysmia, or from non-vestibular dizziness complaints. Important criteria
include a family history of migraine, the varying duration of the attacks (lasting
generally for minutes up to hours) with unsteadiness of gait and increased eye movement
disorders (also observed in the attack-free interval in 60% of the patients), as well
as the absence of headache in ca. 30%. Prophylactic treatment of VM is effective.
Schlüsselwörter
Schwindel - Migräne - Behandlung - Okulomotorikstörung
Keywords
Vertigo - migraine - treatment - ocular motor disorders