Zusammenfassung
Zielsetzung: Untersuchung der Treffsicherheit der „Ganzkörper-Spiral-CT” in der Primärdiagnostik
des Polytraumas in Bezug auf Verletzungen innerer Organe und des Achsenskeletts und
Vergleich mit Röntgenthorax, Abdomensonographie und konventioneller Radiographie.
Methoden: 50 Polytraumapatienten wurden mittels Spiral-CT in Einzeilentechnik untersucht. Die
Befunde von zusätzlich erfolgten konventionellen Radiographien von Thorax (n = 43)
und Wirbelsäule (n = 36) sowie Abdomensonographie (n = 47) standen zum Vergleich zur
Verfügung. Als Referenzstandard dienten die „Abschlussdiagnosen”, in die alle während
des stationären Aufenthaltes erhobenen Befunde eingingen. Ergebnisse: Die CT zeigte 109 (97 %) von 112 thorakalen und abdominalen Weichteilverletzungen,
bei 5 falsch positiven Befunden. Die Thoraxübersicht zeigte nur 20 % der thorakalen
Weichteilverletzungen und die Abdomensonographie 22 % der abdominalen. Thoraxübersicht
und Sonographie ergaben je 2 falsch positive Befunde. Die CT zeigte 66 (87 %) von
76 Wirbelfrakturen, darunter auch alle 19 instabilen. In der konventionellen Radiographie
wurden 71 % der Wirbelfrakturen erkannt, darunter 50 % der instabilen. Schlussfolgerung: Die Ganzkörper-CT polytraumatisierter Patienten ermöglicht eine zügige Erfassung
nahezu aller Organverletzungen von Thorax und Abdomen. Sie ist der Thoraxübersichtsaufnahme
und der Abdomensonographie deutlich überlegen. Alle für das akute Management relevanten
Wirbelsäulenverletzungen wurden durch die CT im Gegensatz zur konventionellen Radiographie
erkannt.
Abstract
Purpose : To evaluate the role of routine “whole body spiral CT” in the primary work-up of
polytrauma patients for injuries of the thorax, abdomen and spine, and to compare
the results with those of conventional radiography of the chest and spine and abdominal
ultrasound. Materials and Methods: Fifty consecutive polytrauma patients underwent contrast-enhanced single slice spiral
CT (5 mm collimation) from the vertex to the floor of the pelvis as part of the primary
work-up after emergency room admission. Overlapping high resolution sections and sagittal
reformations of the spine were obtained. Reports of additional chest radiographs (n
= 43), abdominal ultrasound examinations (n = 47) and spine radiographs (n = 36) performed
in the emergency room were available for retrospective comparison. The “final diagnoses,”
which served as the standard of reference, were taken from the patients’ records using
all information that became available until discharge or death, such as findings from
further imaging, surgery and autopsy. Results : CT showed 109 (97 %) of 112 thoracic and abdominal soft-tissue injuries. Relevant
injuries missed were an early splenic laceration and an early pelvic hematoma, both
of which became clinically apparent several hours later. There were 4 false positive
CT findings. Conventional chest radiography demonstrated only 20 % of thoracic and
sonography 22 % of abdominal injuries. Chest radiography and sonography produced 2
false-positive findings each. CT showed 66 (87 %) of 76 vertebral fractures including
all 19 unstable ones. CT missed 5 anterior vertebral body and 5 spinous/transverse
process fractures. Conventional radiography found 71 % of vertebral fractures including
only 50 % of the unstable ones. Conclusion : Routine performance of whole body spiral CT as part of the primary work-up of polytrauma
patients provides a fast and comprehensive survey and detects almost all soft tissue
injuries of the chest and abdomen. It is clearly superior to chest radiography and
abdominal sonography. All spinal injuries relevant for the acute management were also
seen on CT, but not on conventional radiography.
Key words
Computed tomography (CT), helical - trauma - spine, radiography - thorax, radiography
- abdomen, US
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PD Dr. med. Thomas Albrecht, FRCR
Klinik und Poliklinik für Radiologie und Nuklearmedizin, Campus Benjamin Franklin,
Charité - Universitätsmedizin Berlin, Freie Universität Berlin und Humboldt Universität
zu Berlin
Hindenburgdamm 30
12200 Berlin
Telefon: ++ 49/30/84 45-22 11
Fax: ++ 49/30/84 45-44 74
eMail: thomas.albrecht@charite.de