Summary
Aim: Hybrid single-photon emission tomographic (SPECT) and X-ray computed tomography (CT)
systems are increasingly used in oncologic imaging. With SPECT/CT not only the thoracic
spine but also the surrounding soft tissue needs to be evaluated for pathological
findings. The purpose of this study was to assess the prevalence of non-osseous findings
detectable on low-dose CT datasets from patients studied by thoracic 99mTc-dicarboxypropane diphosphonate (DPD)-SPECT/CT. Patients, methods: 119 consecutive oncologic patients (81 breast cancer, 38 with other cancer) who underwent
DPDSPECT CT of the thoracic region were included in this study. Non-osseous findings
on CT were classified as either probably benign or suspicious. Suspicious findings
were correlated with retrievable previous imaging and if performed with follow up
imaging (MRI, CT with contrast medium, Ultrasound) or biopsy results. Results: In 80/119 (67%) patients no imaging was performed before SPECT/CT. Only 7/119 subjects
(6%) had no other lesions than bone lesions. In 101/119 (85%) patients lesions found
on SPECT/CT images were rated as benign and in 65/119 (55%) patients as suspicious.
In 8/119 (7%) patients with previously unknown suspicious lesions on SPECT/ CT images
suspicious findings were confirmed by biopsy. Conclusion: 7% of patients referred to SPECT/CT of the thoracic spine for staging of malignant
disease had previously unknown suspicious non-osseous lesions detectable on the low-dose
CT images which were confirmed by biopsy. This could be especially relevant for cancer
entities like breast and prostate, in which no thorax-CT is routinely intended for
staging.
Zusammenfassung
Die Hybridbildgebung in Form des SPECT-CTs wird häufig im Rahmen der onkologischen
Bildgebung eingesetzt. Bei einer SPECT-CT-Untersuchung der thorakalen Wirbelsäule
müssen neben den knöchernen Strukturen auch die angrenzenden Weichteile beurteilt
werden. Ziel dieser Studie war, die Häufigkeit von nichtknöchernen Pathologien im
Niedrigdosis-CT-Datensatz bei SPECT-CT-Untersuchungen der thorakalen Wirbelsäule herauszufinden.
Patienten, Methoden: Insgesamt wurden nacheinander 119 Patienten, die eine 99mTc-Dicarboxypropan- diphosphonat(DPD)-SPECT/CTUntersuchung der thorakalen Wirbelsäule
bekamen, in diese Studie eingeschlossen. Die CTBefunde wurden entweder als wahrscheinlich
gutartig oder bösartig klassifiziert. Potenziell bösartige Befunde wurden mit vorhandener
Bildgebung oder sofern durchgeführt mit Verlaufsbildgebung (MRT, CT mit Kontrastmittel,
Ultraschall) bzw. Biopsieergebnissen korreliert. Ergebnisse: Bei 80/119 (67%) Patienten wurde vor der SPECT-CT-Untersuchung keine Schnittbildgebung
durchgeführt. Nur bei 7/119 Patienten (6%) fanden sich keine extraossären Läsionen.
Bei 101/119 (85%) Patienten fanden sich als gutartig klassifizierte Befunde, wohingegen
bei 65/119 (55%) Patienten die Befunde als suspekt eingestuft wurden. Bei 8/119 Patienten
(7%) konnte dieser Verdacht mittels Biopsie bestätigt werden. Schlussfolgerung: Bei 7% der Patienten, die im Rahmen des Stagings eine SPECT/CT-Untersuchung der thorakalen
Wirbelsäule erhielten, fanden sich bis dato nicht bekannte, suspekte, nicht-knöcherne
Befunde im Niedrigdosis-CTDatensatz, die mittels Biopsie bestätigt wurden. Dies dürfte
besonders für Tumorentitäten wie Brust- und Prostatakarzinom relevant sein, da hier
routinemäßig ein Thorax-CT als Staging nicht vorgesehen ist.
Keywords
Non-osseous suspicious lesions - skeletal SPECT/CT - incidental findings - low-dose
thorax CT images
Schlüsselwörter
Nicht ossäre suspekte Befunde - skelettales SPECT/CT - Zufallsbefunde - Niedrigdosis-Thorax-CT-Bilder