Rofo 2018; 190(10): 938-945
DOI: 10.1055/a-0598-5063
Rapid Communication
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Interstitial Transpedal MR-Lymphangiography of Central Lymphatics Using a Standard MR Contrast Agent: Feasibility and Initial Results in Patients with Chylous Effusions

Interstitielle transpedale MR-Lymphangiografie zentraler Lymphbahnen mit einem Standard-MRT-Kontrastmittel: Machbarkeit und erste Ergebnisse bei Patienten mit chylösen Ergüssen
Claus Christian Pieper
Department of Radiology, University of Bonn, Germany
,
Hans Heinz Schild
Department of Radiology, University of Bonn, Germany
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

25. Juli 2017

15. März 2018

Publikationsdatum:
17. April 2018 (online)

Abstract

Purpose To describe a novel technique for transpedal magnetic resonance lymphangiography (tMRL) with interstitial injection of a standard gadolinium-based contrast agent, and to assess its ability to visualize the central lymphatic system (CLS) in patients with chylous effusions.

Materials and Methods Experiences with tMRL were retrospectively reviewed in seven patients with chylous effusions. High-resolution three-dimensional multi-echo (mDIXON) images of the entire torso were obtained before and after interstitial injection of an extracellular gadolinium-based contrast agent. MR examinations were assessed qualitatively by two radiologists with respect to visualization of central lymphatics, delineation of their anatomy and presence of a lymphatic pathology (chylolymphatic leakage or reflux).

Results Examination was technically successful in 6/7 patients. tMRL confirmed the location of chylolymphatic leakage in 3/7, demonstrated a lymphatic malformation in 1/7, chylolymphatic reflux in 1/7, and confirmed normal chylolymphatic flow in the central lymphatics in 1/7 patients. In one patient neither CLS enhancement nor leakage were detectable. tMRL findings were considered helpful in all technically successful cases, and considerably influenced further treatment in four patients. All examinations were well tolerated without complications. No general anesthesia or conscious sedation was necessary.

Conclusion Transpedal MR-lymphangiography with interstitial injection of a standard extracellular gadolinium-based contrast agent is feasible in clinical routine without general anesthesia and allows for assessment of pathologic conditions of central lymphatics.

Key Points

  • Transpedal MR-lymphangiography of central lymphatics is technically feasible.

  • A standard extracellular gadolinium-based contrast agent can be used for tMRL.

  • tMRL allows for evaluation of anatomy and pathologies of central lymphatics.

  • tMRL is a useful tool for treatment planning in chylous effusions.

Citation Format

  • Pieper CC, Schild HH. Interstitial Transpedal MR-Lymphangiography of Central Lymphatics Using a Standard MR Contrast Agent: Feasibility and Initial Results in Patients with Chylous Effusions. Fortschr Röntgenstr 2018; 190: 938 – 945

Zusammenfassung

Ziel Beschreibung einer neuen Technik der transpedalen Magnetresonanzlymphangiografie (tMRL) mittels interstitieller Injektion eines gadoliniumhaltigen Standardkontrastmittels zur Visualisierung des zentralen Lymphsystems bei Patienten mit chylösen Ergüssen.

Material und Methoden Erste Erfahrungen mit der tMRL bei sieben aufeinanderfolgenden Patienten mit chylösen Ergüssen wurden retrospektiv ausgewertet. Es wurde eine hochaufgelöste dreidimensionale Multiecho (mDIXON) Sequenz verwendet, um den gesamten Torso der Patienten vor und nach interstitieller pedaler Injektion eines regulären extrazellulären gadoliniumhaltigen Kontrastmittels abzubilden. Die MRT-Untersuchungen wurden von zwei Radiologen qualitativ hinsichtlich Darstellung der zentralen (abdominellen und thorakalen) Lymphbahnen, deren Anatomie sowie hinsichtlich einer lymphatischen Pathologie (chylolymphatische Leckage oder Reflux) analysiert.

Ergebnisse Die tMRL war in 6/7 Patienten technisch erfolgreich und zeigte eine chylolymphatische Leckage in 3/7 Fällen, eine lymphatische Malformation in 1/7 Fällen, einen chylolymphatischen Reflux in 1/7 Fällen sowie regelrechten chylolymphatischen Fluss in den zentralen Lymphbahnen in 1/7 Fällen. Bei einem Patienten wurde weder eine Kontrastierung zentraler Lymphbahnen, noch eine Leckage beobachtet. Die Ergebnisse der tMRL waren prospektiv in allen technisch erfolgreichen Fällen hilfreich zur Planung der weiteren Therapie und beeinflussten diese in vier Fällen erheblich. Alle Untersuchungen wurden von den Patienten gut toleriert ohne Auftreten von Komplikationen. Eine Allgemeinanästhesie oder Sedierung war nicht erforderlich.

Schlussfolgerung Die transpedale MR-Lymphangiografie mit interstitieller Injektion eines regulären extrazellulären gadoliniumhaltigen Kontrastmittels ist ohne Allgemeinanästhesie in der klinischen Routine durchführbar und erlaubt die Beurteilung von Pathologien des zentralen Lymphsystems.

Kernaussagen

  • Eine transpedale Kontrastierung zentraler Lymphbahnen in der MRT ist technisch machbar.

  • Hierzu kann reguläres extrazelluläres gadoliniumhaltiges Kontrastmittel verwendet werden.

  • Anatomie und pathologische Veränderungen zentraler Lymphbahnen können mittels MR-Lymphangiografie evaluiert werden.

  • Die transpedale MR-Lymphangiografie ist hilfreich zur Therapieplanung von chylösen Ergüssen.

 
  • References

  • 1 Mallick A, Bodenham AR. Disorders of the lymph circulation: their relevance to anaesthesia and intensive care. Br J Anaesth 2003; 91: 265-272
  • 2 Cope C, Salem R, Kaiser LR. Management of chylothorax by percutaneous catheterization and embolization of the thoracic duct: prospective trial. J Vasc Interv Radiol 1999; 10: 1248-1254
  • 3 Nadolski GJ, Itkin M. Thoracic duct embolization for nontraumatic chylous effusion: experience in 34 patients. Chest 2013; 143: 158-163
  • 4 Itkin M, Kucharczuk JC, Kwak A. et al. Nonoperative thoracic duct embolization for traumatic thoracic duct leak: experience in 109 patients. J Thorac Cardiovasc Surg 2010; 139: 584-589
  • 5 Schild HH, Naehle CP, Wilhelm KE. et al. Lymphatic Interventions for Treatment of Chylothorax. Rofo 2015; 187: 584-588
  • 6 Clément O, Luciani A. Imaging the lymphatic system: possibilities and clinical applications. Eur Radiol 2004; 14: 1498-1507
  • 7 Dori Y. Novel Lymphatic Imaging Techniques. Tech Vasc Interv Radiol 2016; 19: 255-261
  • 8 Yu D-X. et al. Morphological changes of the thoracic duct and accessory lymphatic channels in patients with chylothorax: Detection with unenhanced magnetic resonance imaging. Eur Radiol 2012; 23: 702-711
  • 9 Dori Y, Zviman MM, Itkin M. Dynamic contrast-enhanced MR lymphangiography: feasibility study in swine. Radiology 2014; 273: 410-416
  • 10 Krishnamurthy R, Hernandez A, Kavuk S. et al. Imaging the central conducting lymphatics: initial experience with dynamic MR lymphangiography. Radiology 2015; 274: 871-878
  • 11 Eggers H, Brendel B, Duijndam A. et al. Dual-echo Dixon imaging with flexible choice of echo times. Magn Reson Med 2011; 65: 96-107
  • 12 Schild HH, Strassburg CP, Welz A. et al. Treatment options in patients with chylothorax. Dtsch Arztebl Int 2013; 110: 819-826
  • 13 Hong et al. Interstitial magnetic resonance lymphography is an effective diagnostic tool for the detection of lymph node metastases in patients with cervical cancer. BMC Cancer 2012; 12: 360
  • 14 Lohrmann et al. Posttraumatic edema of the lower extremities: Evaluation of the lymphatic vessels with magnetic resonance lymphangiography. J Vasc Surg 2009; 49: 417-423
  • 15 Notohamiprodjo M, Weiss M, Baumeister RG. et al. MR lymphangiography at 3.0 T: correlation with lymphoscintigraphy. Radiology 2012; 264: 78-87
  • 16 Ruehm et al. Interstitial MR lymphography with gadoterate meglumine: initial experience in humans. Radiology 2001; 220: 816-821
  • 17 Sena LM, Fishman SJ, Jenkins KJ. et al. Magnetic resonance lymphangiography with a nano-sized gadolinium-labeled dendrimer in small and large animal models. Nanomedicine (Lond) 2010; 5: 1183-1191
  • 18 Staatz G, Nolte-Ernsting CC, Adam GB. et al. Interstitial T1-weighted MR lymphography: Lipophilic perfluorinated gadolinium chelates in pigs. Radiology 2001; 220: 129-134
  • 19 Turkbey B, Kobayashi H, Hoyt Jr RF . et al. Magnetic resonance lymphography of the thoracic duct after interstitial injection of gadofosveset trisodium: a pilot dosing study in a porcine model. Lymphat Res Biol 2014; 12: 32-36
  • 20 Food and Drug Administration (FDA). Gadovist prescribing information. Im Internet: https://www.accessdata.fda.gov/drugsatfda_docs/label/2011/201277s000lbl.pdf