Abstract
Purpose To analyze possible influencing factors on radiation exposure in pediatric chest
CT using different approaches for radiation dose optimization and to determine major
indicators for dose development.
Materials and Methods In this retrospective study at a clinic with maximum care facilities including pediatric
radiology, 1695 chest CT examinations in 768 patients (median age: 10 years; range:
2 days to 17.9 years) were analyzed. Volume CT dose indices, effective dose, size-specific
dose estimate, automatic dose modulation (AEC), and high-pitch protocols (pitch ≥ 3.0)
were evaluated by univariate analysis. The image quality of low-dose examinations
was compared to higher dose protocols by non-inferiority testing.
Results Median dose-specific values annually decreased by an average of 12 %. High-pitch
mode (n = 414) resulted in lower dose parameters (p < 0.001). In unenhanced CT, AEC
delivered higher dose values compared to scans with fixed parameters (p < 0.001).
In contrast-enhanced CT, the use of AEC yielded a significantly lower radiation dose
only in patients older than 16 years (p = 0.04). In the age group 6 to 15 years, the
values were higher (p < 0.001). The diagnostic image quality of low-dose scans was
non-inferior to high-dose scans (2.18 vs. 2.14).
Conclusion Radiation dose of chest CT was reduced without loss of image quality in the last
decade. High-pitch scanning was an independent factor in this context. Dose reduction
by AEC was limited and only relevant for patients over 16 years.
Key Points
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The radiation dose of pediatric chest CT was reduced in the last decade.
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High-pitch scanning is an independent factor of dose optimization.
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Dose reduction by AEC is limited and only relevant for older children.
Citation Format
Zusammenfassung
Ziel Analyse möglicher Einflussfaktoren auf die Strahlenexposition bei der Thorax-CT des
Kindes unter Anwendung verschiedener Methoden der Dosisoptimierung und Bestimmung
von Kenngrößen für die Dosisentwicklung.
Material und Methoden In dieser retrospektiven Studie an einer Klinik der Maximalversorgung einschließlich
einer Abteilung für Kinderradiologie wurden 1695 Thorax-CTs von 768 Patienten (mittleres
Alter, 10 Jahre; Spannweite, zwei Tage bis 17,9 Jahre) analysiert. Volumen-CT-Dosisindex,
effektive Dosis und size-specific dose estimate, automatische Dosismodulation (AEC),
sowie High-Pitch-Protokolle (Pitch ≥ 3,0) wurden mittels univariater Analyse ausgewertet.
Die Bildqualität von Niedrigdosis-Untersuchungen wurde zu Protokollen mit höherer
Dosis mittels „Non-Inferiority“-Analyse verglichen.
Ergebnisse Die medianen Dosiswerte sanken pro Jahr um durchschnittlich 12 %. Untersuchungen
mit High-Pitch-Modus (n = 414) lieferten geringere Dosiswerte (p < 0,001). In nativen
Untersuchungen mit AEC ergaben sich höhere Dosiswerte im Vergleich zu Untersuchungen
mit manuell festgelegten Parametern (p < 0,001). In kontrastangehobenen CTs erzielte
die AEC nur bei Patienten über 16 Jahren signifikant niedrigere Dosiswerte (p = 0,04).
Im Alter von 6 bis 15 Jahren waren die Dosiswerte mit AEC höher (p < 0,001). Die diagnostische
Bildqualität von Niedrigdosis-Untersuchungen war den CTs mit höherer Dosis nicht unterlegen
(2,18 vs. 2,14).
Schlussfolgerung Im letzen Jahrzehnt wurden die Dosiswerte der Thorax-CT ohne Verlust der Bildqualität
reduziert. High-Pitch-Protokolle sind in diesem Zusammenhang ein unabhängiger Einflussfaktor.
Die Dosisreduktion mittels AEC war beschränkt und nur für Patienten über 16 Jahren
relevant.
Kernaussagen
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Im letzten Jahrzehnt konnte die Strahlendosis der Thorax-CT bei Kindern reduziert
werden.
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Die Untersuchung mit hohen Pitch-Werten ist ein unabhängiger Faktor der Dosisoptimierung.
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Die Dosisreduktion der AEC ist beschränkt und nur für ältere Kinder relevant.
Key words
thorax - CT-spiral - radiation safety