Z Gastroenterol 2019; 57(01): 57-60
DOI: 10.1055/a-0755-2478
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Case report: a rare cause of a hypervascular nodule in a noncirrhotic liver

Fallbericht: Seltene Ursache eines hypervaskularisierten Knotens in einer nicht-zirrhotischen Leber
Ronald Koschny
1   Interdisciplinary Endoscopy Center (IEZ), Department of Gastroenterology and Hepatology, University Hospital Heidelberg, Heidelberg, Germany
,
Michael Allgäuer
2   Department of Pathology, University Hospital Heidelberg, Heidelberg, Germany
,
Jan Pfeiffenberger
3   Department of Gastroenterology and Hepatology, University Hospital Heidelberg, Heidelberg, Germany
,
Jessica Seessle
3   Department of Gastroenterology and Hepatology, University Hospital Heidelberg, Heidelberg, Germany
,
Juri Fuchs
4   Department of General, Visceral and Transplantation Surgery, University Hospital Heidelberg, Heidelberg, Germany
,
Thomas Longerich
2   Department of Pathology, University Hospital Heidelberg, Heidelberg, Germany
,
Mark O. Wielpütz
5   Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University Hospital Heidelberg, Heidelberg, Germany
,
Katrin Hoffmann
4   Department of General, Visceral and Transplantation Surgery, University Hospital Heidelberg, Heidelberg, Germany
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
14. Januar 2019 (online)

Abstract

A 37-year-old male patient with Crohn’s disease and multiple liver hemangiomas was referred to our hospital for an atypical hypervascular hepatic lesion detected on an external magnetic resonance imaging (MRI) scan. The patient was otherwise well and had no history of any liver disease. Liver values and tumor markers were normal. Contrast-enhanced ultrasound confirmed multiple hemangiomas in different liver segments and a hypervascular tumor with a hypovascular rim in segment II/IV. Repeat MRI showed a strongly enhancing neoplasm of 2.6 cm with a texture distinctly different from the otherwise relatively uniform hemangiomas, without evidence of interim growth. Ultrasound-guided biopsy revealed a hepatic small vessel neoplasm. Due to the unknown malignant potential, atypical segmental surgical resection was performed. Final histopathological analysis confirmed the complete resection of the lesion. The postoperative course was uneventful.

Zusammenfassung

Ein 37-jähriger M.-Crohn-Patient mit bekannten Leberhämangiomen wurde uns zur weiteren Abklärung einer unklaren, unscharf begrenzten Leberläsion zugewiesen. Vorerkrankungen der Leber bestanden nicht. Die Leberwerte und Tumormarker waren unauffällig. Ein Kontrastmittelultraschall bestätigte mehrere Hämangiome in der Leber und charakterisierte die Läsion in Segment II/IV als hypervaskularisiert mit einem hypovaskulären Randsaum. Das wiederholte MRT zeigte einen stark Kontrastmittel aufnehmenden 2,6 cm großen Tumor, der sich in der Textur deutlich von den ansonsten uniform aussehenden Hämangiomen unterschied und kein zwischenzeitliches Wachstum aufwies. Die sonografisch gesteuerte Biopsie ergab eine Gefäßneoplasie (“hepatic small vessel neoplasm”). Aufgrund der unbekannten Entartungstendenz dieser Entität wurde eine atypische Segmentresektion durchgeführt. Die endgültige Histopathologie bestätigte die Diagnose der vorherigen Biopsie und die vollständige Entfernung der Läsion. Der postoperative Verlauf war komplikationslos.

 
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