Abstract
Hepatocellular carcinomas (HCC) that extend into the vena cava and the right atrium
have a poor prognosis. Surgical approaches including partial hepatectomy and thrombectomy
are the most frequently reported treatment options. However, most patients with advanced
HCC are not eligible for complex surgical interventions due to reduced liver function,
comorbidities, and metastases. At the same time, systemic treatment options of HCC
have expanded in recent years. Here, we report 3 cases of patients with advanced HCC
who developed a cavoatrial tumor thrombus (CATT) after initial surgical or interventional
therapy. The patients were consequently treated with sorafenib or nivolumab. In all
cases, the tumor responded to systemic treatment with disease stabilization or partial
regression. Overall survival after diagnosis of CATT was 3 and 17 months for sorafenib
and 7 + months for nivolumab. Compared to survival rates of alternative treatment
options, systemic therapies demonstrated comparable outcomes. In summary, pharmacotherapy
is an efficient and well worth option to treat patients with HCC and CATT and should
be an integral part of a multimodal therapy concept.
Zusammenfassung
Hepatozelluläre Karzinome (HCC) mit Tumorthrombose in der Vena cava inferior und dem
rechten Vorhof (CATT) sind mit einer schlechten Prognose assoziiert. In der Literatur
wurden bisher vor allem chirurgische Therapieverfahren beschrieben, insbesondere die
Hemihepatektomie mit Resektion des Tumorthrombus. Die meisten Patienten mit HCC werden
jedoch im fortgeschrittenen Tumorstadium diagnostiziert oder haben eine eingeschränkte
Leberfunktion, sodass eine chirurgische Therapie nicht möglich ist. Wir beschreiben
hier drei Fälle von Patienten mit fortgeschrittenem HCC und CATT, die nach chirurgischer
oder interventioneller Therapie einen Progress entwickelt haben und mit Sorafenib
oder Nivolumab behandelt wurden. Bei allen drei Patienten wurde eine partielle Stabilisierung
oder Remission der Erkrankung erreicht. Das Gesamtüberleben nach Diagnose eines CATT
betrug 3 und 17 Monate für Sorafenib und 7 + Monate für Nivolumab. Im Vergleich zu
anderen Behandlungsoptionen zeigte die Pharmakotherapie auch bei Patienten mit HCC
und CATT ein vergleichbares Ergebnis. Sie sollte daher ein integraler Bestandteil
eines multimodalen Therapiekonzepts sein.
Key words
liver - hepatitis C - hepatitis B - HCC - immunotherapy - liver cirrhosis
Schlüsselwörter
Leber - Hepatitis C - Hepatitis B - HCC - Immuntherapie - Leberzirrhose