Abstract
Purpose Since pathogens can be transmitted to patients via transvaginal ultrasound probes,
it is of particular importance that cleaning and disinfection are performed adequately.
This study was designed to do a qualitative comparison of a low-level disinfection
technique with disinfectant-impregnated wipes and an automated disinfection technique
using ultraviolet C radiation in a clinical setting.
Materials and Methods The transvaginal ultrasound probes used in two groups of 160 patients were compared
in a prospective controlled study regarding the effectiveness of manual low-level
disinfection (Mikrozid sensitive wipes) and automated disinfection using ultraviolet
C radiation (Antigermix AS1). Microbiological samples were taken from the whole surface
of the probe before and after the disinfection process.
Results Before disinfection, 98.75 % (316/320) of the samples showed bacterial contamination.
After automated and manual disinfection, the contamination rates were 34.2 % (54/158,
automated) and 40.5 % (64/158, disinfectant wipes) (p > 0.05). Pathogens with the
potential to cause healthcare-associated infections, such as Enterococcus faecalis
and Klebsiella pneumoniae, were removed completely by both techniques. Manual disinfection
showed a lower contamination rate after disinfection of bacteria that usually belong
to the vaginal, pharyngeal and skin flora (disinfectant wipes 10.6 %, 11/104, automated
32.5 %, 38/117) (p < 0.001).
Conclusion For the clinical routine, automated disinfection with ultraviolet C is a promising
technique for transvaginal ultrasound probes because of the simple handling and time
efficiency. In our study, this method was completely effective against nosocomial
pathogens. However, the study didn’t show any significant difference in terms of effectiveness
compared to low-level wipe disinfection.
Zusammenfassung
Ziel Da Krankheitserreger über transvaginale Ultraschallsonden auf Patientinnen übertragen
werden können, ist eine adäquate Reinigungs- und Desinfektionstechnik von besonderer
Wichtigkeit. Ziel dieser Studie war der qualitative und klinische Vergleich einer
herkömmlichen Wischtuchdesinfektion mit einer automatischen Desinfektion durch ultraviolette
Strahlung.
Material und Methode 2 Gruppen à 160 Patientinnen wurden in einer prospektiven, kontrollierten Studie
hinsichtlich der Effektivität der manuellen low-level-Wischtuchdesinfektion (Mikrozid
sensitive wipes) im Gegensatz zur automatischen Desinfektion mit ultravioletter Strahlung
(Antigermix AS1) für transvaginale Ultraschallsonden untersucht. Dafür wurden mikrobiologische
Abstriche von der gesamten Sonden-Oberfläche vor und nach Desinfektion genommen.
Ergebnisse Vor Desinfektion wurde auf 98,75 % (316/320) der Abstriche bakterielles Wachstum
nachgewiesen. Nach der Desinfektion ließ sich bei 34,2 % (automatische Desinfektion,
54/158) und 40,5 % (Wischtuchdesinfektion, 64/158) noch bakterielles Wachstum nachweisen
(p > 0,05). Erreger, die zu nosokomialen Infektionen führen können, wie beispielsweise
Enterococcus faecalis und Klebsiella pneumoniae, wurden durch beide Techniken komplett
entfernt. Gegen Keime der Vaginal-, Rachen- und Hautflora zeigte die Wischtuchdesinfektion
eine niedrigere Kontaminationsrate von 10,6 % (11/104) (automatische Desinfektion
32,5 %, 38/117) (p < 0,001).
Schlussfolgerung Die automatische Desinfektion von vaginalen Ultraschallsonden mit UV-C-Strahlung
ist aufgrund einfacher Handhabung und Zeiteffizienz eine erfolgversprechende Methode
für den klinischen Alltag. Nosokomiale Pathogene wurden in unserer Studie durch die
Desinfektion vollständig entfernt, allerdings konnte kein signifikanter Unterschied
bezüglich der Wirksamkeit im Vergleich zur Wischtuchdesinfektion festgestellt werden.
Key words
hygiene - disinfection - transvaginal ultrasound - antigermix - UV-C