Klin Monbl Augenheilkd 2020; 237(03): 294-303
DOI: 10.1055/a-0898-3773
Übersicht
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Berichten RCT-Publikationen zur Versorgung von AMD-Patienten Baseline-Daten zum eingebrachten Patientengut mit Blick auf die Generalisierbarkeit des Studiendesigns?

Do Clinical Trial Publications in AMD Healthcare Provide Sufficient Information on the Underlying Samplesʼ Baseline Characteristics to Enable Generalizability Considerations on the Trial Design?
Stephanie Knippschild
Fakultät für Gesundheit, Institut für Medizinische Biometrie und Epidemiologie, Universität Witten/Herdecke
,
Frank Krummenauer
Fakultät für Gesundheit, Institut für Medizinische Biometrie und Epidemiologie, Universität Witten/Herdecke
,
Ursula Hahn
Fakultät für Gesundheit, Institut für Medizinische Biometrie und Epidemiologie, Universität Witten/Herdecke
,
Berit Geis
Fakultät für Gesundheit, Institut für Medizinische Biometrie und Epidemiologie, Universität Witten/Herdecke
,
Sabrina Tulka
Fakultät für Gesundheit, Institut für Medizinische Biometrie und Epidemiologie, Universität Witten/Herdecke
,
Christine Baulig
Fakultät für Gesundheit, Institut für Medizinische Biometrie und Epidemiologie, Universität Witten/Herdecke
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 19 July 2018

akzeptiert 26 February 2019

Publication Date:
30 July 2019 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund Für die Übertragbarkeit von Ergebnissen randomisierter klinischer Studien (RCTs) in den medizinischen Alltag und zur Beurteilung der methodischen Güte der Randomisierung geben die Baseline-Daten wichtige Informationen. Das CONSORT-Statement fordert dazu eine transparente Darstellung dieser Angaben. Hiermit soll die Umsetzungsrate sowie die formal korrekte Darstellung der Angaben in RCTs zur „altersbedingten Makuladegeneration“ (AMD) geprüft werden.

Material und Methode Die Grundlage für diese Untersuchung bildeten 132 RCTs (01/2004 – 12/2013), die mittels Vollerhebung durch 2 Reader parallel, unabhängig evaluiert und final konsentiert wurden. Die Bewertung der im CONSORT-Statement empfohlenen 2 Unterpunkte erfolgte hierbei hierarchisch. Bei formal korrekter Dokumentation wurde die Auffindbarkeit allgemeiner patientenbezogener Angaben wie Alter, Geschlecht, klinische Zielgröße der Untersuchung (z. B. Visus), AMD-Stadium, Vorliegen systemischer bzw. ophthalmologischer Vorerkrankungen geprüft.

Ergebnisse In 129 von 132 (98%) RCT-Publikationen konnte eine Dokumentation von Baseline-Daten aufgefunden werden, wobei 67 (51%) eine formal korrekte Umsetzung der geforderten Unterpunkte aufwiesen. Die Darstellung der Baseline-Daten bezog sich jedoch nur in 77 (58%) Studienberichten auf den Zeitpunkt „Studienbeginn“; in nur 67 (87%) Publikationen wurden Informationen für jede randomisierte Stichprobe dokumentiert.

Schlussfolgerung Das scheinbar „triviale“ Kriterium „Baseline-Daten“ erfährt auf den ersten Blick eine hohe Umsetzungsrate in Publikationen, die jedoch bei genauerer Betrachtung unvollständige Informationen aufwiesen. Im Publikationsprozess sollte auf die korrekte Umsetzung dieser grundlegenden Informationen geachtet werden.

Abstract

Background Results of RCTs must enable readers to assess applicability of the presented information into clinical routine. Therefore, the CONSORT statementʼs item 15 recommends explicit information on (baseline) characteristics for RCT samples. We sought to quantify the adherence to this CONSORT item by evaluation of RCTs on “age-related macular degeneration” (AMD).

Materials and Methods A full survey comprised of 132 RCTs (01/2004 – 12/2013). Two parallel independent readers evaluated, and then consented, whether baseline characteristics as recommended were provided in the publication, and whether this information was formally and correctly presented. The evaluation was performed hierarchically in accordance to the sub-criteria of the CONSORT-statement. In the case of formally correct documentation, characteristics for age, gender, the primary clinical endpoint outcome, and the stage of AMD were checked, as well as for systemic or ophthalmological pre-existing conditions.

Results 129 of 132 (98%) publications provided the documentation of baseline data, but only 67 (51%) showed a correct implementation. 77 (58%) RCT reports presented baseline data at study initiation, among which n = 67 (87%) publications presented the data stratified for samples.

Conclusion The implementation rate of the CONSORT criterion “baseline data” in publications appeared high. On closer inspection, publications often provided incomplete or even misleading baseline data. As a consequence, everybody in the publication process should be aware of the conditions for publishing.

 
  • Literatur

  • 1 Antes G, Blümle A, Lang B. Medizinisches Wissen – Entstehung, Aufbereitung, Nutzung. In: Rebscher H, Kaufmann S. Hrsg. Wissensmanagement in Gesundheitssystemen: Vom Wissen zum Handeln. Heidelberg: medhochzwei; 2014: 29-49
  • 2 Ziemssen F, Feltgen N, Holz FG. et al. Demographics of patients receiving Intravitreal anti-VEGF treatment in real-world practice: healthcare research data versus randomized controlled trials. BMC Ophthalmol 2017; 17: 7
  • 3 Altman DG, Dore CJ. Randomisation and baseline comparisons in clinical trials. Lancet 1990; 335: 149-153
  • 4 Begg C, Cho M, Eastwood S. et al. Improving the quality of reporting of randomized controlled trials. The CONSORT statement. JAMA 1996; 276: 637-639
  • 5 Moher D, Schulz KF, Altman DG. et al. The CONSORT statement: revised recommendations for improving the quality of reports of parallel group randomized trials. BMC Med Res Methodol 2001; 1: 2
  • 6 Moher D, Hopewell S, Schulz KF. et al. CONSORT 2010 explanation and elaboration: updated guidelines for reporting parallel group randomised trials. BMJ 2010; 340: c869
  • 7 Ahmadieh H, Taei R, Riazi-Esfahani M. et al. Intravitreal bevacizumab versus combined intravitreal bevacizumab and triamcinolone for neovascular age-related macular degeneration: six-month results of a randomized clinical trial. Retina 2011; 31: 1819-1826
  • 8 Weigert G, Kaya S, Pemp B. et al. Effects of lutein supplementation on macular pigment optical density and visual acuity in patients with age-related macular degeneration. Invest Ophthalmol Vis Sci 2011; 52: 8174-8178
  • 9 Slakter JS, Bochow TW, DʼAmico DJ. et al. Anecortave acetate (15 milligrams) versus photodynamic therapy for treatment of subfoveal neovascularization in age-related macular degeneration. Ophthalmology 2006; 113: 3-13
  • 10 Cicchetti DV, Feinstein AR. High agreement but low kappa: II. Resolving the paradoxes. J Clin Epidemiol 1990; 43: 551-558
  • 11 Feinstein AR, Cicchetti DV. High agreement but low kappa: I. The problems of two paradoxes. J Clin Epidemiol 1990; 43: 543-549
  • 12 Spitznagel EL, Helzer JE. A proposed solution to the base rate problem in the kappa statistic. Arch Gen Psychiatry 1985; 42: 725-728
  • 13 Knippschild S, Baumann V, Krummenauer F, Baulig C. Bewertung der methodischen Qualität publizierter RCTs in der Kataraktchirurgie – Pilotstudie zur quantitativen Zielerfüllung bestehender Anforderungen laut CONSORT-Statement und deren qualitative Validierung. 29. Internationaler Kongress der Deutschen Ophthalmochirurgen. Nürnberg 2016 DOI: 10.3205/16doc127
  • 14 Baulig C, Krummenauer F, Knippschild S. [Evaluation of methodological quality in published RCTs on cataract surgery: Pilot study on the degree of adherence to CONSORT statement requirements and their qualitative validity]. Ophthalmologe 2018; 115: 40-46
  • 15 Chan AW, Song F, Vickers A. et al. Increasing value and reducing waste: addressing inaccessible research. Lancet 2014; 383: 257-266
  • 16 Fung AE, Palanki R, Bakri SJ. et al. Applying the CONSORT and STROBE statements to evaluate the reporting quality of neovascular age-related macular degeneration studies. Ophthalmology 2009; 116: 286-296
  • 17 Moher D, Schulz KF, Altman DG. The CONSORT statement: revised recommendations for improving the quality of reports of parallel-group randomised trials. Lancet 2001; 357: 1191-1194
  • 18 Moher D, Schulz KF, Altman DG. et al. The CONSORT statement: revised recommendations for improving the quality of reports of parallel-group randomized trials. Ann Intern Med 2001; 134: 657-662
  • 19 Pandis N, Shamseer L, Kokich VG. et al. Active implementation strategy of CONSORT adherence by a dental specialty journal improved randomized clinical trial reporting. J Clin Epidemiol 2014; 67: 1044-1048
  • 20 Berwanger O, Ribeiro RA, Finkelsztejn A. et al. The quality of reporting of trial abstracts is suboptimal: survey of major general medical journals. J Clin Epidemiol 2009; 62: 387-392
  • 21 CONSORT Group. CONSORT – Transparent Reporting of Trials. Explore Extensions – Baseline Data. 2018 Im Internet: http://www.consort-statement.org/checklists/view/32-consort-2010/510-baseline-data Stand: 19.06.2018
  • 22 Reveiz L, Cortés-Jofré M, Asenjo Lobos C. et al. Influence of trial registration on reporting quality of randomized trials: study from highest ranked journals. J Clin Epidemiol 2010; 63: 1216-1222
  • 23 Wei JJ, Yang WT, Yin SB. et al. The quality of reporting of randomized controlled trials of electroacupuncture for stroke. BMC Complement Altern Med 2016; 16: 512
  • 24 Li J, Liu Z, Chen R. et al. The quality of reports of randomized clinical trials on traditional Chinese medicine treatments: a systematic review of articles indexed in the China National Knowledge Infrastructure database from 2005 to 2012. BMC Complement Altern Med 2014; 14: 362
  • 25 Kloukos D, Papageorgiou SN, Doulis I. et al. Reporting quality of randomised controlled trials published in prosthodontic and implantology journals. J Oral Rehabil 2015; 42: 914-925
  • 26 Loguercio AD, Maran BM, Hanzen TA. et al. Randomized clinical trials of dental bleaching – Compliance with the CONSORT Statement: a systematic review. Braz Oral Res 2017; 31: e60
  • 27 Clarivate Analytics. Journal Citation Reports. 2018 Im Internet: https://jcr.clarivate.com/JCRJournalHomeAction.action Stand: 30.06.2018