Sportverletz Sportschaden 2020; 34(02): 96-104
DOI: 10.1055/a-1014-0623
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Untersuchung zur Wirkung von Kinesio-Tape und IQ-Tape auf die neuromuskuläre Aktivität beim Joggen, Treppensteigen und Drop-Jump

Examination of the Effects of Kinesiotape and IQ Tape on Neuromuscular Activity during Running, Stair Climbing and Drop Jumps
Slavko Rogan
Department Gesundheit, Berner Fachhochschule, Bern, Schweiz
,
Heiner Baur
Department Gesundheit, Berner Fachhochschule, Bern, Schweiz
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
06. April 2020 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund Applikationen mit elastischem Tape werden positive Wirkungen auf die Bewegung zugeschrieben. Unter anderem werden Attribute wie stoffwechselanregend, entstauend, kräftigend und schmerzlindernd genannt. Das Ziel dieser Interventionsstudie mit einem Within-Subject-Design war die Untersuchung verschiedener elastischer Tapes (Kinesiotape – KT, IQ-Tape – IQ, ohne Tape: OT) auf die neuromuskuläre Aktivierung der Beuge- und Streckkette der unteren Extremität während des Joggens, des Treppensteigens und bei Drop Jumps.

Probanden/Methodik Achtzehn gesunde Erwachsene (5 Männer und 13 Frauen) mit einem Durchschnittsalter von 26,3 ± 3,6 Jahren und einem Body-Mass-Index von 22,3 ± 0,7 kg/m2 wurden rekrutiert. Die Teilnehmer absolvierten Laufintervalle mit 10 km/h, 12 km/h und 15 km/h, Treppensteigen und Drop Jumps (10 Versuche). Die Muskelaktivierung des M. vastus medialis und M. vastus lateralis, des M. bizeps femoris, des M. semitendionosus, des M. tibialis anterior, M. gastrocnemius medialis und lateralis wurden erhoben, um das Verhältnis der Muskelaktivierung des M. tibialis anterior zu M. gastrocnemius medialis und lateralis (T/G-ratio) und des M. vastus medialis und lateralis zum M. bizeps femoris und M. semitendinosus (V/I-ratio) zum Zeitpunkt vor (–150 bis 0 ms pre), während (0–30 ms post) und von 30 ms bis 150 ms post der ersten Bodenkontaktaufnahme mit Hilfe elektromyografischer Messungen darzustellen. Die statistische Prüfung erfolgte mittels des nonparametrischen L-Puri-Sen-Verfahrens. Das Signifikanzniveau wurde auf p < 0,05 gesetzt.

Ergebnisse Zwei Probanden schieden während der Datenaufnahme aus der Studie aus. Damit konnten von 16 Probanden Daten analysiert werden. Beim Treppenheruntersteigen zeigt IQT in der Voraktivierung (–150 bis 0 ms) vor dem ersten Bodenkontakt einen signifikant erhöhten T/G-ratio im Vergleich zu OT (p = 0,01). Die restlichen Vergleiche von Applikationen mit KT, IQT und OT ergaben keine signifikanten Unterschiede (p > 0,05).

Schlussfolgerung Es kann davon ausgegangen werden, dass Kinesiotape – KT und IQ-Tape – IQ keine relevanten detektierbaren Änderungen der Muskelaktivierung bei gesunden Personen hervorrufen. Zukünftige Studien sollten Patienten einschließen, die eine pathologisch veränderte neuromuskuläre Kontrolle aufweisen.

Abstract

Background Kinesiotape application is said to have positive effects, e. g. metabolism-stimulating, decongesting, invigorating and analgesic effects, during exercise. The aim of this intervention study with a within-subject design was to examine the effects of different elastic tapes (Kinesiotape – KT, IQ-Tape – IQ, without tape: OT) on the neuromuscular activation of the flexor and extensor chain of the lower extremity when jogging, climbing stairs and performing drop jumps.

Subjects/Methods Eighteen healthy adults (5 males and 13 females) with mean age of 26.29 ± 3.57 years and a body mass index of 22.3 ± 0.7 kg/m2 were recruited. The participants performed stair climbing, drop jumping and running at 10 km/h, 12 km/h and 15 km/h. Muscle activation of the vastus medialis and lateralis and biceps femoris and semitendinosus muscles, tibialis anterior muscle, gastrocnemius medialis and lateralis muscle were assessed to record the ratio of muscle activation of the anterior tibial muscle and the gastrocnemius medialis and lateralis muscles (T/G ratio) and the ratio of muscle activation of the vastus medialis and lateralis muscles and the biceps femoris and semitendinosus muscles (Q/I ratio) at the time before (–150 to 0 ms pre), during (0–30 ms post) and from 30 ms to 150 ms after the first ground contact by means of electromyographic measurements. The statistical analysis was carried out by means of the non-parametric L Puri Sen method. The significance level was set to < 0.05.

Results Two participants withdrew from the study. The raw data of 16 participants was analysed. During climbing down stairs, IQT shows a significantly better T/G ratio in the pre-activation phase (–150 to 0 ms) compared with no tape (p = 0.01). The comparison of the remaining applications with KT, IQT and no tape revealed no significant differences (p < 0.05)

Conclusion It can be assumed that Kinesiotape (KT) und IQ-Tape (IQ) do not cause any relevant detectable changes in muscle activation in healthy individuals. Future studies should include patients with pathologically altered neuromuscular control.

 
  • Literatur

  • 1 Jung M. Hermeneutik.. Zur Einführung Hamburg: Junius 2001
  • 2 Gigerenzer G, Gaissmaier W. Heuristic decision making. Annual review of psychology 2011; 62: 451-482
  • 3 Marewski JN, Gigerenzer G. Heuristic decision making in medicine. Dialogues in clinical neuroscience 2012; 14: 77
  • 4 Blättner B. Das Modell der Salutogenese. Prävention und Gesundheitsförderung 2007; 2: 67-73
  • 5 Kase K, Wallis J, Kase J. Application Therapeutic of the Kinesio Taping Method. Kinesio Taping Association. Tokyo, Japan: Ken Ikai Co Ltd; 2003
  • 6 Kase K, Tatsuyuki H, Tomoki O. Development of Kinesio™ tape Kinesio™ Taping Perfect Manual. Kinesio Taping Association 1996; 6–10: 117-118
  • 7 Kase K. Body-adhesive tape. In: Google Patents 1999
  • 8 Lee MH, Lee CR, Park JS. et al. Influence of kinesio taping on the motor neuron conduction velocity. Journal of Physical Therapy Science 2011; 23: 313-315
  • 9 Słupik A, Dwornik M, Białoszewski D. et al. Effect of Kinesio Taping on bioelectrical activity of vastus medialis muscle. Preliminary report. Ortopedia, traumatologia, rehabilitacja 2007; 9: 644-651
  • 10 Williams S, Whatman C, Hume PA. et al. Kinesio taping in treatment and prevention of sports injuries. Sports medicine 2012; 42: 153-164
  • 11 Gatt M, Willis S, Leuschner S. A meta‐analysis of the effectiveness and safety of kinesiology taping in the management of cancer‐related lymphoedema. European journal of cancer care 2017; 26: e12510
  • 12 Parreira PCS, Costa LCM, Junior LCH. et al. Current evidence does not support the use of Kinesio Taping in clinical practice: a systematic review. Journal of physiotherapy 2014; 60: 31-39
  • 13 Schleip R. Fascial plasticity – a new neurobiological explanation: Part 1. Journal of Bodywork and movement therapies 2003; 7: 11-19
  • 14 Schleip R. Fascial plasticity – a new neurobiological explanation Part 2. Journal of Bodywork and movement therapies 2003; 7: 104-116
  • 15 Rogan S, Dietrich E, Wobmann A. et al. Effects of kinesio taping with fascia stimulatory bowls on neuromuscular activity of knee extensor synergists — a single case study. Physiotherapy 2015; 101: e129-e130
  • 16 Sedlmeier P, Renkewitz F. Forschungsmethoden und Statistik in der Psychologie: Pearson Studium München. 2008
  • 17 Bökelberger A, Lehner O. Kinesiologisches Taping: Das Arbeitsbuch. Bern, Switzerland: Hans Huber; 2012
  • 18 Hermens HJ, Freriks B, Disselhorst-Klug C. et al. Development of recommendations for SEMG sensors and sensor placement procedures. Journal of electromyography and Kinesiology 2000; 10: 361-374
  • 19 Busch A, Blasimann A, Henle P. et al. Neuromuscular activity during stair descent in ACL reconstructed patients: A pilot study. The Knee 2019; DOI: 10.1016/j.knee.2018.12.011.
  • 20 Persson UM, Fleming HF, Caulfield B. The effect of a vastus lateralis tape on muscle activity during stair climbing. Manual therapy 2009; 14: 330-337
  • 21 Souza DR, Gross MT. Comparison of vastus medialis obliquus: vastus lateralis muscle integrated electromyographic ratios between healthy subjects and patients with patellofemoral pain. Physical therapy 1991; 71: 310-316
  • 22 Camic CL, Kovacs AJ, Enquist EA. et al. Muscle activation of the quadriceps and hamstrings during incremental running. Muscle & nerve 2015; 52: 1023-1029
  • 23 Trulsson A, Miller M, Hansson GÅ. et al. Altered movement patterns and muscular activity during single and double leg squats in individuals with anterior cruciate ligament injury. BMC musculoskeletal disorders 2015; 16: 28
  • 24 Cheung R, Smith A, Wong DH. Q ratios and bilateral leg strength in college field and court sports players. Journal of human kinetics 2012; 33: 63-71
  • 25 Petri. Monitoring quadriceps vs. hamstrings ratio and muscle relaxation level with MBody. Myontec: Myontec Ltd; 2016
  • 26 Begalle RL, DiStefano LJ, Blackburn T. et al. Quadriceps and hamstrings coactivation during common therapeutic exercises. Journal of athletic training 2012; 47: 396-405
  • 27 Ebben WP, Fauth ML, Petushek EJ. et al. Gender-based analysis of hamstring and quadriceps muscle activation during jump landings and cutting. The Journal of Strength & Conditioning Research 2010; 24: 408-415
  • 28 Thomas JR, Nelson JK, Thomas KT. A generalized rank-order method for nonparametric analysis of data from exercise science: a tutorial. Research Quarterly for Exercise and Sport 1999; 70: 11-23
  • 29 Cabri J, Oliveira R, Coelho R. Einfluss von elastischen verbanden auf die kontraktionsfahigkeit des musculus rectus femoris. Sporverletz Sportsc 2002; 16: 595-598
  • 30 Fu TC, Wong AMK, Pei YC. et al. Effect of Kinesio taping on muscle strength in athletes—a pilot study. Journal of science and medicine in sport 2008; 11: 198-201
  • 31 Juchler I, Blasimann A, Baur H. et al. The effect of kinesio tape on neuromuscular activity of peroneus longus. Physiother Theory Pract 2016; 32: 124-129
  • 32 Anandkumar S, Sudarshan S, Nagpal P. Efficacy of kinesio taping on isokinetic quadriceps torque in knee osteoarthritis: a double blinded randomized controlled study. Physiotherapy theory and practice 2014; 30: 375-383
  • 33 Chen WC, Hong WH, Huang TF. et al. Effects of kinesio taping on the timing and ratio of vastus medialis obliquus and vastus lateralis muscle for person with patellofemoral pain. Journal of Biomechanics 2007; 40: S318
  • 34 Halski T, Dymarek R, Ptaszkowski K. et al. Kinesiology taping does not modify electromyographic activity or muscle flexibility of quadriceps femoris muscle: a randomized, placebo-controlled pilot study in healthy volleyball players. Medical science monitor: international medical journal of experimental and clinical research 2015; 21: 2232
  • 35 Vercelli S, Sartorio F, Foti C. et al. Immediate effects of kinesiotaping on quadriceps muscle strength: a single-blind, placebo-controlled crossover trial. Clinical Journal of Sport Medicine 2012; 22: 319-326
  • 36 Korman P, Straburzyńska-Lupa A, Rutkowski R. et al. Kinesio taping does not alter quadriceps isokinetic strength and power in healthy nonathletic men: a prospective crossover study. BioMed research international 2015; 2015 DOI: http://dx.doi.org/10.1155/2015/626257.
  • 37 de Almeida Lins CA, Neto FL, de Amorim ABC. et al. Kinesio Taping does not alter neuromuscular performance of femoral quadriceps or lower limb function in healthy subjects: Randomized, blind, controlled, clinical trial. Manual Therapy 2013; 18: 41-45
  • 38 Kumbrink B. K-Taping: Praxishandbuch-Grundlagen-Anlagetechniken-Indikationen. Springer-Verlag; 2011
  • 39 Stecco C, Porzionato A, Macchi V. et al. A histological study of the deep fascia of the upper limb. Italian Journal of Anatomy and Embryology 2006; 111: 105-110
  • 40 Finni T, Cheng S. Variability in lateral positioning of surface EMG electrodes. Journal of applied biomechanics 2009; 25: 396-400