NOTARZT 2020; 36(01): 16-23
DOI: 10.1055/a-1073-8244
Originalarbeit
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Alarmierungen der Berliner Notfallrettung zu obdachlosen Frequent Usern

Alerts of the Berlin Emergency Medical Service to Homeless Frequent Users
Florian Breuer
Ärztliche Leitung Rettungsdienst, Berliner Feuerwehr
,
Christopher Pommerenke
Ärztliche Leitung Rettungsdienst, Berliner Feuerwehr
,
Lisa Wollenhaupt
Ärztliche Leitung Rettungsdienst, Berliner Feuerwehr
,
Stefan Poloczek
Ärztliche Leitung Rettungsdienst, Berliner Feuerwehr
› Institutsangaben
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
17. Januar 2020 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund Obdachlose stellen eine besonders vulnerable Gruppe dar. Mit Obdachlosigkeit gehen viele zusätzliche Risiken einher, die auch Auswirkungen auf die Gesundheit haben. Viele Obdachlose suchen vermehrt Notaufnahmen auf. Eine Rolle spielt hier insbesondere die Kombination aus einer Abhängigkeitserkrankung mit einem psychischen Leiden.

Methodik Die Arbeit untersucht das Vorkommen und die Eigenschaften von obdachlosen Frequent Usern im Rettungsdienst. Weiterhin wird die räumliche Verteilung betrachtet. Es wurde ein Zeitraum von einem Jahr anhand der Daten des Einsatzleitsystems betrachtet und ausgewertet.

Ergebnisse In einem Zeitraum von 12 Monaten wurden 131 obdachlose Patienten als High Frequent User (7 – 10 Einsätze/Jahr) und Super Frequent User (≥ 11 Einsätze/Jahr) identifiziert, wobei der Anteil an Super Frequent Usern überwiegt. Insgesamt wurden durch diese 2021 Einsätze verursacht. Die Patienten waren im Durchschnitt 45,6 Jahre alt und zu 81% männlichen Geschlechts. Alarmierungen erfolgten insbesondere zum Stichwort „Intoxikation“ oder zum „Psychiatrischen Notfall“. Zu Einsätzen kam es wiederholt an bestimmten „Hot Spots“, es konnte gezeigt werden, dass sich Einsätze insbesondere in bestimmten lebensweltlich orientierten Räumen (LOR) konzentrieren.

Diskussion Einsätze in Zusammenhang mit obdachlosen Frequent Usern sind zahlenmäßig durchaus relevant. Obwohl es verschiedene aufsuchende Systeme, insbesondere durch Wohlfahrtsverbände, zur medizinischen Versorgung gibt, scheinen sie diese Patientengruppe nicht zu erreichen. Eine Anbindung aufsuchender Sozialarbeit an die Notfallrettung, wie bereits in anderen Ländern erprobt, könnte insbesondere im Bereich von „Hot Spots“ zu einer Reduktion der Einsätze beitragen.

Abstract

Background Homeless people are a particularly vulnerable population. Homelessness poses additional risks, which may influence health. Many homeless people repeatedly seek help in emergency rooms. Characteristically, a combination of addiction and psychological health issues can be seen in numerous cases.

Methods This paper analyses the occurrence and characteristics of homeless Frequent Users of EMS, as well as their local distribution. For the purpose of this study, control centre data of a one year time period were collected and analysed.

Results Throughout a time period of 12 month, 131 homeless patients were identified as High Frequent Users (7 – 10 uses/year) and Super Frequent Users (≥ 11 uses/year), while the number of Super Frequent Users was prevalent. Alltogether, this population generated 2021 EMS deployments. The average age of these patients was 45,6 years and 81% were male. Emergency calls resulted prevalently in keywords such as “Intoxication” or “Psychiatric Emergency”. EMS was repeatedly deployed at “Hotspots” in particular social environments.

Conclusion According to numbers, EMS deployment handling homeless Frequent Users is quite significant, considering the range of services which primarily offer medical assistance to the homeless. This suggests, that such services do not reach their target population adequately. A connection between outreach social work and EMS could help reduce the number of EMS deployments, in particular in “Hotspots”, as it has already been tested outside of Germany.

 
  • Literatur

  • 1 Bundesarbeitsgemeinschaft Wohnungslosenhilfe (BAG W). Zahl der Wohnungslose (2017). Im Internet: https://bagw.de/de/themen/zahl_der_wohnungslosen Stand: 23.09.2019
  • 2 Baggett TP, Liauw SS, Hwang SW. Cardiovascular Disease and Homelessness. J Am Coll Cardiol 2018; 71: 2585-2597
  • 3 Asgary R, Sckell B, Alcabes A. et al. Rates and Predictors of Uncontrolled Hypertension Among Hypertensive Homeless Adults Using New York Coty Shelter-Based Clinics. Ann Fam Med 2016; 14: 41-46
  • 4 Bernstein RS, Meurer LN, Plumb EJ. et al. Diabetes and hypertension prevalence in homeless adults in the United States: a systematic review and meta-analysis. Am J Public Health 2015; 105: 46-60
  • 5 Barrow SM, Herman DB, Córdova P. et al. Mortality among homeless shelter residents in New York City. Am J Public Health 1999; 89: 529-534
  • 6 Hwang SW, Ueng JJ, Chiu S. et al. Universal health insurance and health care access for homeless persons. Am J Public Health 2010; 100: 1454-1461
  • 7 Khandor E, Mason K, Chambers C. et al. Access to primary health care among homeless adults in Toronto, Canada: results from the Street Health survey. Open Med 2011; 5: 94-103
  • 8 Huggins C, Robinson RD, Knowles H. et al. Large observational study on risks predicting emergency department return visits and associated disposition deviations. Clin Exp Emerg Med 2019; DOI: 10.15441/ceem.18.024.
  • 9 Knowles H, Huggins C, Robinson RD. et al. Status of Emergency Department Seventy-Two Hour Return Visits Among Homeless Patients. J Clin Med Res 2019; 11: 157-164
  • 10 Tadros A, Layman SM, Brewer MP. et al. A 5-year comparison of ED visits by homeless and nonhomeless patients. Am J Emerg Med 2016; 34: 805-808
  • 11 Lam CN, Arora S, Menchine M. Increased 30-Day Emergency Department Revisits among Homeless Patients with Mental health Conditions. West J Emerg Med 2016; 17: 607-612
  • 12 Cheung A, Somers JM, Moniruzzaman A. et al. Emergency department use and hospitalizations among homeless adults with substance dependence and mental disorders. Addict Sci Clin Pract 2015; 10: 17
  • 13 Ku BS, Scott KC, Kertesz SG. et al. Factors associated with use of urban emergency departments by the U.S. homeless population. Public Health Rep 2010; 125: 398-405
  • 14 Moulin A, Evans EJ, Xing G. et al. Substance Use, Homelessness, Mental Illness and Medicaid Coverage: A Set-Up for High Emergency Department Utilization. West J Emerg Med 2018; 19: 902-906
  • 15 Brown RT, Steinman MA. Characteristics of emergency department visits by older versus younger homeless adults in the United States. Am J Public Health 2013; 103: 1046-1051
  • 16 Hategan A, Tisi D, Abdurrahman M. et al. Geriatric Homelessness: Association with Emergency Department Utilization. Can Geriatr J 2016; 19: 189-194
  • 17 DʼAmore J, Hung O, Chiang W. et al. The epidemiology of the homeless population and its impact on an urban emergency department. Acad Emerg Med 2001; 8: 1051-1055
  • 18 Pearson DA, Bruggman AR, Haukoos JS. Out-of-hospital and emergency department utilization by adult homeless patients. Ann Emerg Med 2007; 50: 646-652
  • 19 Bieler G, Paroz S, Faouzi M. et al. Social and medical vulnerability factors of emergency department frequent users in a universal health insurance system. Acad Emerg Med 2012; 63: 63-68
  • 20 Bodenmann P, Baggio S, Iglesias K. et al. Characterizing the vulnerability of frequent emergency department users by applying a conceptual framework: a controlled cross-sectional study. Int J Equity Health 2015; 14: 146
  • 21 Norman C, Mello M, Choi B. Identifying Frequent Users of an Urban Emergency Medical Service Using Descriptive Statistics and Regression Analysis. West J Emerg Med 2016; 17: 39-45
  • 22 Ku BS, Fields JM, Santana A. et al. The urban homeless: super-users of the emergency department. Popul Health Manag 2014; 17: 366-371
  • 23 Breuer F, Pommerenke C, Wollenhaupt L. et al. Vorkommen von Frequent Usern und Frequent Callern in einem großstädtischen Rettungsdienst: Indikatoren eines unzureichenden Gesundheits- und Sozialsystems?. Notfall Rettungsmed 2019; DOI: 10.1007/s10049-019-0600-6.
  • 24 Senatsverwaltung für Stadtentwicklung und Wohnen Berlin. Im Internet: https://www.stadtentwicklung.berlin.de/planen/basisdaten_stadtentwicklung/lor/ Stand: 23.09.2019
  • 25 Salhi BA, Whithe MH, Pitts SR. et al. Homelessness and Emergency Medicine: A Review of the Literature. Acad Emerg Med 2018; 25: 577-593
  • 26 Runder Tisch medizinische und zahnmedizinische Versorgung obdachloser Menchen in Berlin. Gesundheitsbericht zur Lage der medizinischen und zahnmedizinischen Versorgung obdachloser Menschen (2016). Im Internet: http://www.obdachlosigkeit-macht-krank.de/assets/gesundheitsbericht_zahn-medizinische-versorgung-wohnungsloser-menschen_web.pdf Stand: 23.09.2019
  • 27 Olsson M, Hansagi H. Repeated use of the emergency department: Qualitative study of the patientʼs perspective. Emerg Med J 2001; 18: 430-434
  • 28 Topolovec-Vranic J, Ennis N, Colantonio A. et al. Traumatic brain injury among people who are homeless: a systematic review. BMC Public Health 2012; 12: 1059
  • 29 Hwang SW, Colantonio A, Chiu S. et al. The effect of traumatic brain injury on the health of homeless people. CMAJ 2008; 179: 779-784
  • 30 Laporte A, Rouvel-Tallec A, Grosdidier E. et al. Epilepsy among the homeless: prevalence and characteristics. Eur J Public Health 2006; 16: 484-486
  • 31 Nishio A, Horita R, Sado T. et al. Causes of homelessness prevalence: Relationship between homelessness and disability. Psychiatry Clin Neurosci 2017; 71: 180-188
  • 32 Beijer U, Wolf A, Fazel S. Prevalence of tuberculosis, hepatitis C virus, and HIV in homeless people: a systematic review and meta-analysis. Lancet Infect Dis 2012; 12: 859-870
  • 33 Stratigos AJ, Katsambas AD. Medical and cutaneous disorder associated with homelessness. Skinmed 2003; 2: 168-172
  • 34 Fischer M, Kehrberger E, Marung H. et al. Eckpunktepapier 2016 zur notfallmedizinischen Versorgung der Bevölkerung in der Prähospitalphase und der Klinik. Notfall Rettungsmed 2016; 5: 387-395
  • 35 Kristensen MS, Ersboll AK, Ahlmark N. et al. The Sociolance: A mobile clinic requested through emergency medical dispatch center serving socially vulnerable and homeless people in the capital city of Denmark. Rev Epidemiol Sante Publique 2018; 66 (Suppl. 05) S371 doi:10.1016/j.respe.2018.05.363
  • 36 Morrison DS. Homelessness as an independent risk factor for mortality: results from a retrospectice cohort study. Int J Epidemiol 2009; 38: 877-883