Aktuelle Kardiologie 2020; 9(05): 471-474
DOI: 10.1055/a-1116-2064
Kasuistik

Hämodynamische Stabilisierung im kardiogen-septischen Schock – Einsatz eines ECLS-Systems in Kombination mit einer Mikroaxialpumpe

Hemodynamic Stabilization in Cardiogenic-Septic Shock: Use of an ECLS in Combination with a Microaxial Pump
Lukas Wechsler
Medizinische Klinik II – Kliniken Nordoberpfalz AG, Klinikum Weiden
,
Johannes Heigl
Medizinische Klinik II – Kliniken Nordoberpfalz AG, Klinikum Weiden
,
Holger Machann
Medizinische Klinik II – Kliniken Nordoberpfalz AG, Klinikum Weiden
,
Sabine Witt
Medizinische Klinik II – Kliniken Nordoberpfalz AG, Klinikum Weiden
,
Robert H. G. Schwinger
Medizinische Klinik II – Kliniken Nordoberpfalz AG, Klinikum Weiden
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Bei kompliziertem septischen Schockgeschehen mit hämodynamischer Instabilität und kardiomyopathischer Komponente kann ein ECLS-System durch den Einsatz von VA-ECMO, und bei ungenügender Oxygenierung durch die Aufrüstung auf VAV-ECMO, in Kombination mit einer Mikroaxialpumpe zusätzlich zur optimierten Standardtherapie (Antibiose, Volumenstatus, Vasokonstriktoren, etc.) als Ultima-Ratio-Therapie angewandt werden. So konnte im vorliegenden Fall eine Stabilisierung mit Verbesserung der Oxygenierung, Organfunktion und Ventrikelfunktion erreicht werden.

Abstract

In a complicated septic shock event with hemodynamic instability and a cardiomyopathic component, an ECLS-System, in form of a VA-ECMO and in case of insufficient oxygenation by upgrading to VAV-ECMO in combination with a microaxial pump in addition to the optimized standard therapy (antibiosis, volume status, vasoconstrictors, etc.), could be used as an ultima ratio therapy. Thus, in the presented case, stabilization could be achieved with improvement of oxygenation, organ function and ventricular function.



Publication History

Article published online:
23 March 2020

© 2020. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Fleischmann C, Thomas-Rueddel DO, Hartmann M. et al. Hospital Incidence and Mortality Rates of Sepsis. Dtsch Arztebl Int 2016; 113: 159-166
  • 2 Armstrong BA, Betzold RD, May AK. Sepsis and Septic Shock Strategies. Surg Clin North Am 2017; 97: 1339-1379
  • 3 Romero-Bermejo FJ, Ruiz-Bailen M, Gil-Cebrian J. et al. Sepsis-induced cardiomyopathy. Curr Cardiol Rev 2011; 7: 163-183
  • 4 Vogel DJ, Murray J, Czapran AZ. et al. Veno-arterio-venous ECMO for septic cardiomyopathy: a single-centre experience. Perfusion 2018; 33: 57-64
  • 5 Donker DW, Brodie D, Henriques JPS. et al. Left ventricular unloading during veno-arterial ECMO: a review of percutaneous and surgical unloading interventions. Perfusion 2019; 34: 98-105
  • 6 Foley ED, Diaz R, Castresana MR. Prolonged circulatory support with an Impella assist device in the management of cardiogenic shock associated with takotsubo syndrome, severe sepsis and acute respiratory distress syndrome. SAGE Open Med Case Rep 2017; 5: 2050313X17741013
  • 7 Pappalardo F, Schulte C, Pieri M. et al. Concomitant implantation of Impella® on top of veno-arterial extracorporeal membrane oxygenation may improve survival of patients with cardiogenic shock. Eur J Heart Fail 2017; 19: 404-412
  • 8 Ng WT, Ling L, Joynt GM. et al. An audit of mortality by using ECMO specific scores and APACHE II scoring system in patients receiving extracorporeal membrane oxygenation in a tertiary intensive care unit in Hong Kong. J Thorac Dis 2019; 11: 445-455