Abstract
Introduction Platelet dysfunction is not uncommon in patients with end-stage renal disease (ESRD).
Type of renal replacement therapy may have an effect on platelet functions, which
has not been well investigated. We evaluated in vitro closure time (CT) differences
between peritoneal dialysis (PD) and hemodialysis (HD) patients using platelet function
analyzer (PFA-100)and observed a significant difference between these renal replacement
therapies.
Methods Patients with ESRD undergoing PD (n = 24) or HD (n = 23) for more than 6 months were included. Blood samples for collagen/epinephrine
(Col/EPI) and collagen/adenosine diphosphate (Col/ADP) measurements were obtained
before HD at a mid-week session for HD patients and at an outpatient control time
for PD patients.
Results Three of 24 (12.5%) PD patients and 16 of 23 (69.5%) HD patients had prolonged PFA-100
Col/EPI, p< 0.001. Likewise, 4.2% of PD patients and 87.0% of HD patients had prolonged PFA-100
Col/ADP, p< 0.001. Moreover, the median times of PFA-Col/EPI and PFA-100 Col/ADP were significantly
lower in PD patients compared with those of HD patients (p< 0.001). Multivariate analysis showed that the type of renal replacement was a risk
factor for both elevated PFA-100 Col/ADP and PFA-100 Col/EPI after adjusted for platelets,
hematocrit, and urea (p< 0.001).
Conclusions The type of renal replacement therapy may have an effect on in vitro CTs; therefore,
studies including more patients with long-term follow-up are needed to investigate
if the difference has any impact on clinical outcomes.
Zusammenfassung
Eine Thrombozytendysfunktion ist bei Dialysepatienten nicht selten. Unklar ist inwieweit
das Dialyseverfahren einen Einfluss auf die Thrombozytenfunktion hat. Wir untersuchten
die in vitro Verschlusszeit mittels PFA-100 bei n = 24 Patienten mit Peritonealdialyse (PD) und n = 23 Patienten mit Hämodialyse (HD). Blutproben zu Messung von Kollagen/Adrenalin
(Col/EPI) und Kollagen/ADP (Col/ADP) wurden bei HD-Patienten vor einer in der Mitte
der Woche stattfindenden Dialysesitzung und bei PD-Patienten zur ambulanten Visite
abgenommen. 13% der PD- und 70% der HD-Patienten hatten eine verlängerte PFA-100 Col/EPI.
Ebenso lag bei 4% der PD- und 87% der HD-Patienten eine verlängerte PFA-100 Col/ADP
vor. Gleichermaßen waren die medianen Verschlusszeiten von PFA-100 Col/EPI und Col/ADP
bei PD- im Vergleich zu HD-Patienten signifikant niedriger. Nach Adjustierung blieb
das Dialyseverfahren ein Risikofaktor sowohl für eine erhöhte PFA-100 Col/EPI als
auch für eine PFA-100 Col/ADP. Weitere Studien sind notwendig um zu evaluieren, ob
dieser Unterschied einen langfristigen Einfluss auf das klinische Outcome hat.
Keywords
in vitro closure time - hemodialysis - peritoneal dialysis - thrombocyte function
- primary hemostasis
Schlüsselwörter
in vitro Verschlusszeit - Hämodialyse - Peritonealdialyse - Thrombozytenfunktion -
primäreHämostase