Abstract
Purpose Hepatic hydrothorax (HH) is defined as transudate in the pleural cavity in patients
with decompensated liver cirrhosis (DC) without concomitant cardiopulmonary or pleural
disease. It is associated with high short-term mortality. HH can evolve via translocation
through diaphragmatic gaps. The aim of this study was to evaluate the feasibility
and safety of injecting ultrasound contrast medium into the peritoneal cavity to detect
HH.
Materials and Methods This study included patients with concomitant ascites and pleural effusion who were
admitted to our hospital between March 2009 and February 2019. A peritoneal catheter
was inserted and ultrasound contrast medium was injected into the peritoneal cavity.
In parallel, the peritoneal and pleural cavities were monitored for up to 10 minutes.
Results Overall, 43 patients were included. The median age was 60 years and the majority
of patients were male (n = 32, 74 %). Most patients presented with right-sided pleural
effusion (n = 32, 74 %), 3 (7 %) patients with left-sided and 8 (19 %) patients had
bilateral pleural effusion. In 12 (28 %) patients ascites puncture was not safe due
to low volume ascites. Thus, the procedure could be performed in 31 (72 %) patients.
No adverse events occurred. In 16 of 31 (52 %) patients we could visualize a trans-diaphragmic
flow of microbubbles. The median time until transition was 120 seconds.
Conclusion Our clinical real-world experience supports the safety and feasibility of intraperitoneal
ultrasound contrast medium application to detect HH in patients with DC, as a non-radioactive
real-time visualization of HH. Our study comprises the largest cohort and longest
experience using this method to date.
Zusammenfassung
Ziel Der hepatische Hydrothorax (HH) ist definiert als pleurales Transsudat in Patienten
mit dekompensierter Leberzirrhose (DC) ohne begleitende kardiopulmonale oder pleurale
Erkrankungen. Er geht mit einer hohen Sterblichkeitsrate einher. Der HH kann durch
Flüssigkeitstranslokation durch diaphragmale Lücken entstehen. Ziel dieser Studie
war es, die Durchführbarkeit und Sicherheit der intraperitonealen Ultraschallkontrastmittelinjektion
zur Detektion eines HH zu evaluieren.
Material und Methoden Die Studie umfasste Patienten mit simultanem Aszites und Pleuraergüssen, die zwischen
März 2009 und Februar 2019 in unserer Klinik stationär waren. Nach Anlage eines Peritonealkatheters
erfolgte die Injektion von Ultraschallkontrastmittel in die Peritonealhöhle. Parallel
wurden Peritoneal- und Pleurahöhlen für bis zu 10 Minuten gemonitort.
Ergebnisse Insgesamt wurden 43 Patienten eingeschlossen. Das Durchschnittsalter betrug 60 Jahre,
wobei die Mehrheit der Patienten männlich war (n = 32, 74 %). Die meisten Patienten
wiesen rechtsseitige Pleuraergüsse auf (n = 32, 74 %), 3 Patienten (7 %) linksseitige
und 8 Patienten (19 %) hatten beidseitige Pleuraergüsse. In 12 Patienten (28 %) war
eine Aszitespunktion aufgrund zu geringer Aszitesmengen nicht sicher. Die Prozedur
wurde so in 31 Patienten (72 %) durchgeführt. Es ereigneten sich keinerlei unerwünschte
Ereignisse. In 16 der 31 Patienten (52 %) konnte ein transdiaphragmaler Fluss von
Mikrobubbles beobachtet werden. Die mediane Zeit bis zum Übertritt betrug 120 Sekunden.
Schlussfolgerungen Unsere Real-World-klinischen Erfahrungen unterstützen die Sicherheit und Durchführbarkeit
der intraperitonealen Ultraschallkontrastmittelapplikation zur Detektion des HH in
Patienten mit DC als nichtradioaktive Echtzeit-Untersuchung. Wir berichten über die
bisher größte Kohorte und die längsten Erfahrungen in der Anwendung dieser Methodik.
Key words
hepatic hydrothorax - complications of cirrhosis - short-term mortality - contrast-enhanced
ultrasound - SonoVue