Abstract
As the availability of portable echocardiographic equipment is becoming more and more
widespread, physicians can add a powerful tool to their bedside examination skills,
thus helping them to more effectively face the growing complexity of patients admitted
to internal medicine departments or the emergency room. Focused cardiac ultrasound
(FoCUS) can be defined as a goal-directed, simplified, qualitative examination performed
at the bedside using portable echocardiographic devices. FoCUS is not meant to be
a substitute for a standard 2D color Doppler echocardiographic examination. Nevertheless,
it can provide rapid and reliable information when limited to basic questions, even
when performed by non-cardiologists with brief training. Furthermore, a focused cardiac
ultrasound examination maximizes its diagnostic role when integrated with an ultrasonographic
assessment of the lung, abdomen and deep veins, in a multisystem approach that is
particularly dear to internists. In this article, we will focus on the specific targets
of a focused cardiac ultrasound examination, as well as the most common pitfalls that
can be encountered in ultrasonographic practice. We will also address the application
of FoCUS in the management of two typical scenarios in clinical practice, such as
dyspnea and non-post-traumatic hypotension.
Zusammenfassung
Mit der zunehmenden breiten Verfügbarkeit tragbarer echokardiografischer Geräte können
Ärzte eine leistungsstarke Methode hinzufügen, um ihre Fähigkeiten in der bettseitigen
Untersuchung zu erweitern. So können sie der wachsenden Komplexität der Patienten,
die in den Abteilungen für Innere Medizin oder in der Notaufnahme aufgenommen werden,
wirksamer begegnen. Fokussierter kardialer Ultraschall (FoCUS) kann als zielgerichtete,
vereinfachte, qualitative Untersuchung definiert werden, die am Krankenbett mittels
tragbarer Echokardiografie-Geräte durchgeführt wird. FoCUS ist kein Ersatz für eine
standardmäßige echokardiografische 2D-Farbdoppler-Untersuchung. Dennoch kann er bei
Beschränkung auf grundlegende Fragestellungen schnelle und zuverlässige Informationen
liefern, selbst wenn kurz ausgebildete Nicht-Kardiologen ihn durchführen. Darüber
hinaus wird der diagnostische Wert des fokussierten kardialen Ultraschalls maximiert,
wenn dieser in eine sonografische Beurteilung von Lunge, Abdomen und tiefen Venen
integriert wird, und zwar in einem Multisystemansatz, der Internisten besonders am
Herzen liegt. In diesem Artikel konzentrieren wir uns auf die spezifischen Ziele einer
fokussierten kardialen Ultraschalluntersuchung sowie auf die häufigsten Fallstricke,
die in der Ultraschallpraxis auftreten können. Wir werden uns auch mit der Anwendung
von FoCUS bei der Behandlung von 2 typischen Szenarien in der klinischen Praxis befassen
– Dyspnoe und nichtposttraumatische Hypotonie.