Diabetologie und Stoffwechsel 2021; 16(03): 211-218
DOI: 10.1055/a-1452-8684
Originalarbeit

Zusammenhang von Bildungsstatus und Diabetesoutcomes: Ergebnisse der DIAS-Studie bei Kindern und Jugendlichen mit Typ-1-Diabetes in Deutschland

The association between educational status and diabetes outcomes: results of the DIAS study in children with diabetes type 1 in Germany
Esther Müller-Godeffroy
1   Klinik für Kinder- und Jugendmedizin, Universität zu Lübeck, Germany
,
Kirsten Mönkemöller
2   Klinik für Kinder- und Jugendmedizin, Kinderkrankenhaus Amsterdamer Straße, Köln, Germany
,
Eggert Lilienthal
3   St.-Josef-Hospital, Klinik für Kinder- und Jugendmedizin, Ruhr-Universität Bochum, Germany
,
Bettina Heidtmann
4   Pädiatrische Diabetologie und Endokrinologie, Katholisches Kinderkrankenhaus Wilhelmstift gGmbH, Hamburg, Germany
,
Marianne Becker
5   Klinik für Kinder und Jugendliche, HELIOS Dr. Horst Schmidt Kliniken Wiesbaden, Germany
,
Lutz Feldhahn
6   Klinik für Kinder- und Jugendmedizin Böblingen, Klinikverbund Südwest GmbH, Böblingen, Germany
,
Markus Freff
7   Diabetologische Ambulanz, Darmstädter Kinderkliniken Prinzessin Margaret, Darmstadt, Germany
,
Dörte Hilgard
8   Witten, Kinderärztliche Praxis, Witten, Germany
,
Beate Krone
9   Kinderklinik, Klinikum Bremen Nord, Bremen, Germany
,
Matthias Papsch
10   Klinik für Neonatologie, Kinder- und Jugendmedizin, Marienhospital Gelsenkirchen GmbH, Gelsenkirchen, Germany
,
Andrea Schumacher
11   MVZ, Endokrinologikum Ulm, Germany
,
Karl-Otfried Schwab
12   Zentrum für Kinder- und Jugendmedizin, Universitätsklinikum Freiburg, Germany
,
Heidemarie Schweiger
13   Klinik für Kinder und Jugendliche, Klinikum Fürth, Germany
,
Johannes Wolf
14   Klinik für Kinder- und Jugendmedizin St. Louise, St. Vincenz-Krankenhaus, Paderborn, Germany
,
Esther Bollow
15   ZIBMT, Institute of Epidemiology and Medical Biometry, Ulm, Germany
16   Kooperationspartner, Deutsches Zentrum für Diabetesforschung (DZD), Düsseldorf, Germany
,
Reinhard Holl
15   ZIBMT, Institute of Epidemiology and Medical Biometry, Ulm, Germany
16   Kooperationspartner, Deutsches Zentrum für Diabetesforschung (DZD), Düsseldorf, Germany
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Fragestellung Assoziation zwischen Bildungsstand (BldS) der Eltern und diabetesbezogenen Outcomes bei Kindern mit Typ-1-Diabetes in Deutschland und Vergleich mit deren sozioökonomischem Status (SES).

Material und Methode 1781 Kinder und Jugendliche mit Typ-1-Diabetes mellitus unter 18 Jahren aus 13 deutschen Diabeteszentren wurden von Juni 2013 bis Juni 2014 in die Studie eingeschlossen und Assoziationen des familiären BldS mit verschiedenen Diabetesoutcomes analysiert. Die Analyse wurde als Sekundäranalyse anhand des Datensatzes der DIAS-Studie durchgeführt. Diese hatte Assoziationen eines niedrigen SES (gemessen mit einem Index aus BldS, beruflicher Stellung und Haushaltseinkommen der Eltern) mit ungünstigen Diabetes- und Versorgungsoutcomes ermittelt. Die vorliegende Sekundäranalyse untersuchte Assoziationen derselben Outcomes mit dem BldS der Eltern, um zu prüfen, ob sich der BldS als vereinfachter Indikator für die Routinemessung des SES eignet.

Die Daten wurden mittels der DPV-Software (Diabetes-Patienten-Verlaufsdokumentation) erfasst, die Analysen erfolgten je nach Verteilungscharakteristika der Outcomes mittels linearer, logistischer, negativ-binomialer oder Poisson-Modellen unter Adjustierung für Alter, Geschlecht, Diabetesdauer, jeweils mit und ohne zusätzliche Adjustierung für Migrationshintergrund.

Ergebnisse Niedriger familiärer BldS war im Vergleich zu mittlerem/hohem BldS mit einer schlechteren glykämischen Einstellung (HbA1c) (8,1 % versus 7,8 %, p < 0,0001/7,6 %, p < 0,0001) und einem geringeren prozentualen Anteil an Insulinpumpennutzung (42,7 % versus 56,3 %, p < 0,0001/52,5 %, p < 0,01) assoziiert. Weiterhin zeigten die Gruppen mit niedrigem im Vergleich zu mittlerem/hohem BldS seltenere tägliche Blutzuckerselbstmessungen, einen höheren Body-Mass-Index und längere stationäre Aufenthalte. Schwere Hypoglykämien und Ketoazidosen traten bei Patienten mit niedrigem BldS nicht häufiger auf. Der BldS der Eltern differenzierte dabei mindestens genauso gut zwischen den sozialen Gruppen wie der mit einem komplexen Indikator gemessene SES.

Zusammenfassung Der BldS der Eltern ist ein bedeutsamer Prädiktor für Gesundheits- und Versorgungsoutcomes bei Kindern mit Typ-1-Diabetes und sollte in der personalisierten Diabetestherapie von Kindern und Jugendlichen mehr Berücksichtigung erfahren. Als kurzer und leicht zu erhebender Indikator bildet er einen guten Näherungswert für die Routineerhebung der individuellen Stellung der Patientinnen und Patienten in der Sozialhierarchie in Diabetes-Standarddokumentationen.

Abstract

Objective To evaluate the association between parents’ educational status and diabetes outcomes in German children and adolescents and to compare educational status and individual socioeconomic status (SES).

Methods The study included a total of 1781 patients < 18 years old with type 1 diabetes mellitus from 13 German diabetes centers. The analysis was based on data from the DIAS study collected from June 2013 until June 2014 in order to analyse the associations of SES and various diabetes outcomes. The DIAS study measured SES with a composite index based on parents’ educational status, occupational status and household income and presented unfavourable outcomes for patients with a low SES. In a secondary analysis of the DIAS data, analyses have been run again with parents’ educational status only in order to examine its applicability as a short indicator of SES.

Data were collected within the multicenter DPV (Diabetes Prospective Follow-up) registry. Multivariable regression models (linear, logistic, negativ-binomial or Poisson-models depending on the distributional characteristics of the outcomes) were applied to analyze the associations of parents’ educational status and diabetes outcomes, adjusted for age, sex, diabetes duration, and eventually migration background.

Results Low educational status was significantly associated with higher hemoglobin A1C (HbA1c) compared to medium/high educational status (8,1 % compared to 7,8 %, p < 0,0001/7,6 %, p < 0,0001), and lower proportion of insulin pump therapy (42,7 % versus 56,3 %, p < 0,0001/52,5 %, p < 0,01). Patients with a background of low educational status also reported fewer daily self-monitored blood glucose (SMBG) measurements, higher Body-Mass-Index, and more inpatient days per year. Severe hypoglycemic events and ketoacidosis were not more frequent in patients with low educational status. The educational status measure was able to discriminate between the social groups as well as the complex SES measure.

Conclusion Parents’ low educational status is an important predictor for unfavorable outcomes in German children with type-1 diabetes. We should incorporate this aspect in targeted diabetes care and education. As a short and practicable indicator, parents’ educational status can estimate the social status of the patients in routine collection of diabetes data.



Publication History

Received: 11 December 2020

Accepted: 19 March 2021

Article published online:
01 May 2021

© 2021. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Lampert T, Hoebel J, Kuntz B. et al Gesundheitliche Ungleichheit in verschiedenen Lebensphasen. Beiträge zur Gesundheitsberichterstattung des Bundes. Berlin: RKI; 2017
  • 2 Razum O, Sauzet O. Mit gleichwertigen Lebensverhältnissen zu gleichen Gesundheitschancen. Dtsch Ärztebl Int 2020; 117: 491-492 DOI: 10.3238/arztebl2020.0491.
  • 3 Gerlach S, Kulzer B. Soziale Ungleichheit und Diabetes. In: Deutsche Diabetes Gesellschaft (DDG) und diabetesDE – Deutsche Diabetes-Hilfe, Hrsg. Deutscher Gesundheitsbericht Diabetes 2016: die Bestandsaufnahme. Mainz: Kirchheim; 2016: 207-216
  • 4 Auzanneau M, Lanzinger S, Bohn B. et al Area Deprivation and Regional Disparities in Treatment and Outcome Quality of 29,284 Pediatric Patients With Type 1 Diabetes in Germany: A Cross-sectional Multicenter DPV Analysis. Diabetes Care 2018; 41 (12) 2517-2525 DOI: 10.2337/dc18-0724.
  • 5 Addala A, Auzanneau M, Miller K. et al A Decade of Disparities in Diabetes Technology Use and HbA1c in Pediatric Type 1 Diabetes: A Transatlantic Comparison. Diabetes Care 2020; 44 (01) 133-140 DOI: 10.2337/dc20-0257.
  • 6 Mönkemöller K, Müller-Godeffroy E, Lilienthal E. et al The association between socio‐economic status and diabetes care and outcome in children with diabetes type 1 in Germany: The DIAS study (diabetes and social disparities). Pediatr Diabetes 2019; 20 (05) 637-644 DOI: 10.1111/pedi.12847.
  • 7 Holl RW, Prinz N. Versorgung von Kindern und Jugendlichen mit Diabetes – Entwicklungen der letzten 23 Jahre. In: Deutsche Diabetes Gesellschaft (DDG) und diabetesDE – Deutsche Diabetes-Hilfe, Hrsg. Deutscher Gesundheitsbericht Diabetes 2019: die Bestandsaufnahme Mainz: Kirchheim; 2016: 136-145
  • 8 Heidemann C, Du Y, Baumert J. et al Soziale Ungleichheit und Diabetes mellitus – Zeitliche Entwicklung bei Erwachsenen in Deutschland. Journal of Health Monitoring 2019; 4 (02) DOI: 10.25646/5980.
  • 9 Lange M, Kamtsiuris P, Lange C. Sociodemographic characteristics in the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS) – operationalisation and public health significance, taking as an example the assessment of general state of health. Bundesgesundheitsbl 2007; 50 (05) 578-589
  • 10 Rosenbauer J, Dost A, Karges B. et al Improved metabolic control in children and adolescents with type 1diabetes: a trend analysis using prospective multicenter data from Germany and Austria. Diabetes Care 2012; 35: 80-86
  • 11 Rosario AS, Kurth BM, Stolzenberg H. et al Body mass index percentiles for children and adolescents in Germany based on a nationally representative sample (KiGGS 2003–2006). Eur J Clin Nutr 2010; 64 (04) 341-349
  • 12 Charalampopoulos D, Hermann JM, Svensson J. et al Exploring Variation in Glycemic Control Across and Within Eight High-Income Countries: A Cross-sectional Analysis of 64,666 Children and Adolescents with Type 1 Diabetes. Diabetes Care 2018; 41 (06) 1180-1187 DOI: 10.2337/dc17-2271.
  • 13 Sherr JL, Hermann JM, Campbell F. et al Use of insulin pump therapy in children and adolescents with type 1 diabetes and its impact on metabolic control: comparison of results from three large, transatlantic paediatric registries. Diabetologia 2016; 59 (01) 87-91 DOI: 10.1007/s00125-015-3790-6.
  • 14 Anderzén J, Hermann JM, Samuelsson U. et al International benchmarking in type 1 diabetes: Large difference in childhood HbA1c between eight high-income countries but similar rise during adolescence-A quality registry study. Pediatr Diabetes 2020; 21 (04) 621-627
  • 15 Misso ML, Egberts KJ, Page M. et al Continuous subcutaneous insulin infusion (CSII) versus multiple insulin injections for type 1 diabetes mellitus. Cochrane Database Syst Rev 2010; DOI: 10.1002/14651858.CD005103.pub2h.
  • 16 Pańkowska E, Błazik M, Dziechciarz P. et al Continuous subcutaneous insulin infusion vs. multiple daily injections in children with type 1 diabetes: a systematic review and meta-analysis of randomized control trials. Pediatr Diabetes 2009; 10 (01) 52-58
  • 17 Maiorino MI, Signoriello S, Maio A. et al Effects of Continuous Glucose Monitoring on Metrics of Glycemic Control in Diabetes: A Systematic Review With Meta-analysis of Randomized Controlled Trials. Diabetes Care 2020; 43 (05) 1146-1156
  • 18 Ziegler R, Heidtmann B, Hilgard D. et al Frequency of SMBG correlates with HbA1c and acute complications in children and adolescents with type 1 diabetes. Pediatr Diabetes 2011; 12 (01) 11-17
  • 19 Gallwitz B, Kellerer M, Bitzer B. et al Diabetes mellitus in Deutschland – politische Handlungsfelder. In: Deutsche Diabetes Gesellschaft (DDG) und diabetesDE – Deutsche Diabetes-Hilfe, Hrsg. Deutscher Gesundheitsbericht Diabetes 2020: die Bestandsaufnahme Mainz: Kirchheim; 2020: 271-278
  • 20 Icks A, Razum O, Rosenbauer J. et al Lower Frequency of Insulin Pump Treatment in Children and Adolescents of Turkish Background with Type 1 Diabetes: Analysis of 21,497 Patients in Germany. Diabetes Technol Ther 2012; 14 (12) 1105-1109
  • 21 Scheuing N, Wiegand S, Bächle C. et al Impact of Maternal Country of Birth on Type-1-Diabetes Therapy and Outcome in 27,643 Children and Adolescents from the DPV Registry. PLOS ONE 2015; 10 (08) e0135178 DOI: 10.1371/journal.pone.0135178.
  • 22 DGKJ/AL. Kurz und bündig. Paradigmenwechsel in der Pädiatrie: die Bedeutung epidemiologischer Daten. Kinderärztliche Praxis 2019; 90 (06) 434
  • 23 Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend, Referat Öffentlichkeitsarbeit, Hrsg. Familien mit Migrationshintergrund: Analysen zu Lebenssituation, Erwerbsbeteiligung und Vereinbarkeit von Familie und Beruf. Berlin: BMFSJ; 2016 3. ed..