Abstract
Introduction Preterm birth is defined as a live birth before 37 weeks of gestation and is associated
with increased neonatal morbidity and mortality. The aim of this study is to
compare the efficacy of hexoprenaline and atosiban for short- and long-term tocolysis
and their effects on neonatal and maternal outcomes.
Methods This retrospective cohort study included women with threatened preterm labor between
24 + 0 and 34 + 0 weeks of gestation without premature rupture of membranes. The
tocolytic efficacy of hexoprenaline and atosiban was compared in women receiving
one of the two medications for short- and long-term tocolysis. Continuous variables
were compared using
t-test or Mann–Whitney U test, as appropriate. Comparison of categorical variables
between the two groups was done with χ2 test after Pearsonʼs and Fisherʼs exact test.
Results 761 women were enrolled in this study; 387 women received atosiban and 374 women
received hexoprenaline as their primary tocolytic agent. Atosiban showed a higher
efficacy as
a primary tocolytic agent (p = 0.000) within 48 hours. As regards long-term tocolysis,
there were no differences between the treatment groups (p = 0.466). Maternal side
effects such as
tachycardia (p = 0.018) or palpitations (p = 0.000) occurred more frequently
after the administration of hexoprenaline, while there were no differences between
the two drugs administered
with regard to any other maternal or neonatal outcome parameter.
Conclusion Our retrospective study shows a significantly higher efficacy of atosiban in the
first 48 hours, especially when administered at an early gestational age. There were
no
significant differences in terms of neonatal outcome but significantly more maternal
adverse effects during the administration of hexoprenaline.
Zusammenfassung
Einleitung Frühgeburtlichkeit ist definiert als eine Geburt vor vollendeter 37. Schwangerschaftswoche
und ist assoziiert mit einer erhöhten Morbidität und Mortalität der Kinder. Ziel
dieser Studie ist der Vergleich der Wirksamkeit von Hexoprenalin und Atosiban
als Kurz- und Langzeittokolyse sowie die Auswirkungen auf das kindliche und maternale
Outcome.
Methoden In dieser retrospektiven Kohortenstudie wurden Schwangere mit Frühgeburtsbestrebungen
zwischen der 24 + 0 und 34 + 0 Schwangerschaftswoche ohne vorzeitigen Blasensprung
eingeschlossen. Die tokolytische Wirksamkeit von Atosiban und Hexoprenalin sowie
die Wirksamkeit der Kurz- bzw. Langzeittokolyse wurden verglichen. Die Daten wurden
mittels SPSS-Software
ausgewertet und zum Vergleich der Daten wurde der t-Test oder der Mann-Whitney
U-Test verwendet.
Ergebnisse Es wurden 761 Frauen in die Studie eingeschlossen; 387 Frauen erhielten Atosiban
und 374 Frauen Hexoprenalin. Atosiban zeigte eine bessere Wirksamkeit als Hexoprenalin
innerhalb von 48 Stunden (p = 0,000). Es zeigte sich kein Unterschied in der
Wirksamkeit der beiden Medikamente als Langzeittokolytika (p = 0,466). Maternale Nebenwirkungen
wie Tachykardie
(p = 0,018) oder Palpitationen (p = 0,000) traten vermehrt nach der Gabe von
Hexoprenalin auf. Sowohl im kindlichen Kurzzeit- als auch Langzeit-Outcome zeigten
sich keine Unterschiede
zwischen den beiden verabreichten Medikamenten.
Schlussfolgerung In unseren Ergebnissen zeigte sich eine signifikant bessere Wirksamkeit von Atosiban
bei vorzeitigen Wehen innerhalb von 48 Stunden bei einer Applikation im
niedrigeren Gestationsalter. Es zeigten sich keine wesentlichen Unterschiede
in Bezug auf das neonatale Outcome, aber signifikant vermehrt maternale Nebenwirkungen
während der Gabe von
Hexoprenalin.
Key words
tocolysis - atosiban - hexoprenaline - efficacy
Schlüsselwörter
Tokolyse - Atosiban - Hexoprenalin - Wirksamkeit