Abstract
Background Solar and laser-associated retinopathies are rare occurrences. The two retinopathies
are both photo-induced but differ in the involved intensity and duration of exposure.
The purpose of this study was to evaluate the clinical features and natural course
of these two entities, with a focus on the changes in the outer retina over time.
Patients and Methods This retrospective analysis assessed patients with solar or laser maculopathy seen
at the Department of Ophthalmology of the University Hospital Zurich in
Switzerland over the last 10 years. Visual acuity (VA; Snellen) and optical coherence
tomography (OCT) findings were reviewed and analyzed at baseline and last follow-up
visit. Areas of
damaged outer retina, identified on en face OCT images as hyporeflective areas, were
tagged and compared between visits. Descriptive analysis was performed by calculating
mean values ±
standard deviation (SD). Statistical evaluation was done using the Wilcoxon signed
rank test. A p value < 0.05 was considered statistically significant.
Results Five patients with solar retinopathy and six patients with laser-associated retinopathy
were identified. In the solar retinopathy group, mean VA at baseline was 0.80
(SD ± 0.37) and improved to 0.90 (SD ± 0.36). This was not statistically significant
(p = 0.066). In the laser-associated retinopathy group, mean VA at baseline was 0.89
(SD ± 0.18) and
improved to 1.03 (SD ± 0.09), which was not statistically significant either (p = 0.063).
At baseline, in OCT cross-sections, initial changes were observed in the interdigitation,
myoid, and
ellipsoid zone, as well as the outer nuclear layer and the Henle fiber layer. At follow-up,
most cases presented an alteration in the residual ellipsoid zone, with the degree
of the
aforementioned alterations depending on the size of the initial defect. A decrease
of the hyporeflective alterations measured in en face OCT scans was observed in both
groups but was only
statistically significant in the laser-associated retinopathy group (p = 0.018 versus
p = 0.172).
Conclusions OCT can help to detect and monitor solar and laser-associated retinal injuries. Most
injuries are minor, with good functional restitution. Minor changes in the ellipsoid
zone often persist, even in cases with full visual recovery.
Zusammenfassung
Hintergrund Solare und laserassoziierte Retinopathien sind seltene Vorkommnisse. Beide Retinopathien
sind fotoinduziert, mit aber sehr unterschiedlicher Expositionsdauer und
Intensität. Ziel dieser Studie ist den natürlichen Verlauf dieser zwei Krankheitsbilder
zu evaluieren mit speziellem Fokus auf die Alterationen in der äußeren Netzhaut.
Patienten und Methoden Es handelt sich um eine retrospektive Studie, welche Patienten mit solarer oder laserassoziierter
Retinopathie an der Augenklinik des Unversitätsspitals Zürich
über die letzten zehn Jahre einschließt. Visus (Snellen) und optische Kohärenztomografie-(OCT-)Aufnahmen
bei erster und letzter Konsultation wurden überprüft und analysiert.
Ergebnisse Fünf Patienten mit solarer Retinopathie und sechs Patienten mit laserassoziierter
Retinopathie konnten eingeschlossen werden. Bei der Gruppe der solaren Retinopathie
stieg
der Visus von 0,8 (SD ± 0,37) auf 0,90 (SD ± 0,36) an. Dies war nicht statistisch
signifikant (p = 0,066). Bei der Gruppe der laserassoziierten Retinopathie stieg der
Visus von 0,89
(SD ± 0,18) auf 1,03 (SD ± 0,09) an, ebenfalls nicht statistisch signifikant (p = 0,063).
In der OCT konnten Alterationen in der Interdigitationszone, der ellipsoiden Zone
und der äußeren
Körnerzellschicht/Henle-Faser-Schicht gesehen werden. Fast alle Fälle zeigten einen
persistierenden Defekt in der ellipsoiden Zone und teilweise auch eine Atrophie des
retinalen
Pigmentepithels. Beide Gruppen zeigten eine Abnahme der Fläche des hyporeflektiven
Areals auf Niveau der ellipsoiden Zone in der En-face-OCT, dies war jedoch nur bei
der Gruppe der
laserassoziierten Retinopathien signifikant (p = 0,018 versus p = 0,172).
Schlussfolgerungen OCT unterstützt die Diagnostik bei solarer und laserassoziierter Retinopathie, insbesondere
bei sehr milden Verletzungen. Bei beiden Krankheitsbilder handelt es
sich meist um geringgradige Befunde mit guter Prognose. Auch in Fällen mit kompletter
visueller Erholung kann häufig noch eine kleine Alteration in der ellipsoiden Zone
persistieren.
Key words
retina - solar - laser - retinopathy - optical coherence tomography
Schlüsselwörter
Retina - Laser - Sonne - optische Kohärenztomografie