Zusammenfassung
Die Zyklophotokoagulation (CPC) ist wenig invasiv, schnell durchführbar und eine der
beliebtesten Glaukomoperationen in Deutschland. Glaukomatologisch wird sie aber eher
als Eingriff 2.
oder 3. Wahl gesehen. Nicht zuletzt erscheint das Prinzip der Verringerung der Kammerwasserproduktion
bei häufig vorliegendem Abflussproblem unphysiologisch, was zu dem eher schlechten
Ruf
der Zyklophotokoagulation beiträgt. Wie die verschiedenen Modi der CPC in diesem Spannungsfeld
eingeordnet werden können, soll dieser Übersichtsartikel beleuchten.
Abstract
Despite the advent of a large variety of minimally invasive glaucoma surgery (MIGS)
techniques cyclophotocoagulation (CPC) remains a popular treatment option to lower
intraocular pressure
(IOP) in glaucoma patients. Guidelines for glaucoma treatment point to the rather
unphysiological mode of action and, thus, recommend CPC mainly for refractory glaucoma
and/or eyes with
limited visual potential. The primary target of CPC is the pigmented secretory ciliary
body epithelium resulting in a decreased production of aqueous humor. In addition,
an increase of
aqueous outflow may contribute to the IOP lowering. CPC is generally considered a
low risk intervention. However, macular edema, prolonged intraocular inflammation,
vision loss, hypotony,
pain or phthisis occur at considerable rates. Over the past decades new promising
modes of cyclophotocoagulation have evolved aiming at reducing the risk of adverse
effects and improving the
efficiency. This article provides an overview of the different currently available
cyclophotocoagulation modes: Besides the classic transscleral continuous-wave cyclophotocoagulation
it
covers endoscopic cyclophotocoagulation, micropulse transscleral laser treatment and
transscleral controlled cyclophotocoagulation. Various practical aspects of the treatment
in light of the
current literature are being discussed.