Patientenübergaben in der Intensivmedizin sind komplex und risikobehaftet. Eine strukturierte
Übergabe reduziert Informationsverluste und erhöht die Patientensicherheit. Unter
Berücksichtigung bereits vorhandener Übergabeschemata möchten wir mit einem „4-Phasen-Modell“
einen Vorschlag für einen umfassende, strukturierte Patientenübergabe, mit Fokus auf
die notwendigen Gedankengänge vor und nach der eigentlichen Übergabe, anbieten.
Abstract
Intensive care units must always be prepared to admit or accept critically ill patients
for intensive care monitoring or therapy. External admissions can take place via the
emergency physician or transfers from other hospitals, while internal patients can
be transferred, for example from normal wards, the emergency department or functional
areas such as the operating room (OR), cardiac catheterization laboratory, interventional
radiology. All relevant information should be communicated during these handovers
to ensure maximum patient safety. We would like to raise awareness of the possible
dangers and risks of handovers in intensive care medicine and, at the same time, offer
a proposal for a comprehensive, structured patient handover, taking into account existing
handover schemes with a „4-phase model“, with a focus on the necessary thought processes
before and after the actual handover.
Schlüsselwörter
Intensivmedizin - strukturierte Patientenübergaben - Patientensicherheit - Human Factors
- Crew Ressource Management
Keywords
Intensive care medicine - structured patient handovers - patient safety - human factors
- crew resource management