Open Access
CC BY 4.0 · Rehabilitation (Stuttg) 2025; 64(03): 146-156
DOI: 10.1055/a-2549-6350
Original Article

Health-related measures and subjective prognosis of gainful employment among patients with non-specific chronic low back pain in multidisciplinary orthopedic rehabilitation

Gesundheitsbezogene Maße und subjektive Erwerbsprognose bei Personen mit nicht-spezifischem chronischem Rückenschmerz in der stationären verhaltensmedizinisch orthopädischen Rehabilitation
1   Dept. Health Psychology and Health Education, Europa-Universität Flensburg, Germany
,
Anne Neumann
1   Dept. Health Psychology and Health Education, Europa-Universität Flensburg, Germany
› Author Affiliations
Preview

Abstract

Purpose

Non-specific chronic low back pain (CLBP) restricts participation in society and employment also due to the high psychosocial burden of this condition. Thus, there is an urgent need for rehabilitation of patients with CLBP, which must be determined by a valid diagnosis of psychosocial risk factors. The subjective prognosis of gainful employment (SPE) is considered to indicate the need for medical rehabilitation for back pain. The present study investigated the association between SPE and psychosocial risk factors among individuals with non-specific CLBP undergoing inpatient multidisciplinary orthopedic rehabilitation (MOR).

Methods

This cross-sectional observational study included 925 individuals aged 20 to 65 with non-specific CLBP at admission to inpatient MOR (M=52.2 years, SD=7.2; 77.5% female; ICD-10: M51/53/54). Associations of the SPE total score with psychological, pain-related, and work-related measures were examined by using correlation and regression analyses. Moreover, moderated associations of the SPE categorical score were tested using one-way analyses of variance with the independent factor self-reported prognosis of employment (favorable vs. unfavorable). Additionally, the frequency distributions of scores within the clinical range for depressive symptoms, chronic stress, and subjectively assessed work ability stratified by self-reported prognosis of employment were investigated.

Results

A less favorable self-reported prognosis of employment was predicted by higher job strain and chronic stress as well as lower pain self-efficacy and subjective physical work ability. In particular, individuals with an unfavorable self-reported prognosis of employment showed a risk pattern and were frequently in the clinical range for depressive symptoms, chronic stress, and subjective work ability.

Conclusion

The results supported a high need for rehabilitation for this target group, especially for patients with non-specific CLBP and unfavorable self-reported prognosis of employment. Early assessment of sociomedical criteria, in addition to pain and psychodiagnosis as well as targeted referral to needs-based interdisciplinary multimodal treatment approaches could reduce the risk of further chronification of pain and the development of mental disorders.

Zusammenfassung

Hintergrund

Nicht-spezifischer chronischer Rückenschmerz (CRS) schränkt auch wegen der hohen psychosozialen Krankheitslast die Teilhabe an Gesellschaft und Arbeitsleben ein. Somit besteht ein dringender Rehabilitationsbedarf für Personen mit CRS, der durch eine valide Diagnostik von psychosozialen Risikofaktoren ermittelt werden muss. Als Indikator für einen Bedarf an einer medizinischen Rehabilitation von Rückenschmerzen wird die subjektive Prognose der Erwerbstätigkeit (SPE) diskutiert. Die vorliegende Studie untersuchte die Zusammenhänge der SPE mit psychosozialen Risikofaktoren bei Personen mit nicht-spezifischem CRS in einer stationären verhaltensmedizinisch orthopädischen Rehabilitation (VMO).

Methode

Die querschnittliche Beobachtungsstudie schloss 925 Personen im Alter zwischen 20 und 65 Jahren mit nicht-spezifischem CRS zu Beginn einer stationären VMO ein (M=52.2 Jahre, SD=7.2; 77.5% weiblich; ICD-10: M51/53/54). Die Zusammenhänge des Gesamtwertes der SPE mit psychologischen sowie schmerz- und arbeitsbezogenen Maßen wurden mittels Korrelations- und Regressionsanalysen untersucht. Außerdem wurden moderierende Zusammenhänge des kategorialen Wertes der SPE anhand einfaktorieller Varianzanalysen mit dem unabhängigen Faktor „Subjektive Erwerbsprognose“ (günstig vs. ungünstig) überprüft. Schließlich wurden die Häufigkeitsverteilungen der klinisch unauffälligen und auffälligen Fälle in der Depressivität und subjektiven Arbeitsfähigkeit sowie im chronischen Stress in Abhängigkeit von der subjektiven Erwerbsprognose untersucht.

Ergebnisse

Eine höhere ungünstige subjektive Erwerbsprognose wurde durch höhere berufliche Belastungen und höheren chronischen Stress sowie eine geringere schmerzspezifische Selbstwirksamkeit und subjektive körperliche Arbeitsfähigkeit vorhergesagt. Insbesondere Personen mit einer ungünstigen subjektiven Erwerbsprognose zeigten ein Risikoprofil und lagen häufiger im klinisch auffälligen Bereich in der Depressivität und subjektiven Arbeitsfähigkeit sowie im chronischen Stress.

Schlussfolgerung

Die Ergebnisse unterstützen, dass ein hoher Rehabilitationsbedarf für diese Zielgruppe besteht, insbesondere für Personen mit nicht-spezifischem CRS und einer ungünstigen subjektiven Erwerbsprognose. Eine frühzeitige Erfassung von sozialmedizinischen Kriterien zusätzlich zu der Schmerz- und Psychodiagnostik und eine gezielte Zuweisung zu bedarfsgerechten interdisziplinären multimodalen Behandlungsangeboten könnte das Risiko einer weiteren Chronifizierung der Schmerzen und die Entwicklung psychischer Störungen mindern.

Supplementary Material



Publication History

Article published online:
10 June 2025

© 2025. The Author(s). This is an open access article published by Thieme under the terms of the Creative Commons Attribution License, permitting unrestricted use, distribution, and reproduction so long as the original work is properly cited. (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).

Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • References

  • 1 Wu A, March L, Zheng X. et al. Global low back pain prevalence and years lived with disability from 1990 to 2017: Estimates from the Global Burden of Disease Study 2017. Ann Transl Med 2020; 8: 299
  • 2 GBD 2021 Low Back Pain Collaborators. Global, regional, and national burden of low back p ain, 1990-2020, its attributable risk factors, and projections to 2050: A systematic analysis of the Global Burden of Disease Study 2021. Lancet Rheumatol 2023; 5: e316-e329
  • 3 Hartvigsen J, Hancock MJ, Kongsted A. et al. What low back pain is and why we need to pay attention. Lancet 2018; 391: 2356-2367
  • 4 Flor H. Pain has an element of blank – A biobehavioral approach to chronicity. Pain 2017; 158: S92-S96
  • 5 Tlach L, Hampel P. Psychosoziale Faktoren der Schmerzchronifizierung bei Patienten in der stationären orthopädischen Rehabilitation von chronisch unspezifischem Rückenschmerz. Schmerz 2009; 23: 489-501
  • 6 Lee H, Hübscher M, Moseley GL. et al. How does pain lead to disability? A systematic review and meta-analysis of mediation studies in people with back and neck pain. Pain 2015; 156: 988-997
  • 7 Hampel P, Neumann A. Is the relationship between depressive symptoms and work-related factors mediated by pain self-efficacy in non-specific chronic low back pain?. Schmerz 2024; 38: 335-342
  • 8 Bundesärztekammer, Kassenärztliche Bundesvereinigung & Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften. Nationale VersorgungsLeitlinie Nicht-spezifischer Kreuzschmerz – Langfassung. Version 1 (2. Ed.) (Eds.). Verfügbar unter https://www.leitlinien.de/nvl/kreuzschmerz Stand: 18.07.2021
  • 9 Schmidt C, Bernert S, Spyra K. Concerning the impact of psychological comorbidity for chronic back pain: Frequency, reduced earning capacity pension and rehabilitation aftercare in the course of the rehabilitation cohorts 2002–2009. Rehabilitation 2014; 53: 384-389
  • 10 Muschalla B, Jöbges M. Patients with somatic and comorbid mental disorders have similar psychological capacity impairment profiles like patients with mental disorders. Rehabilitation 2023; 62: 86-93
  • 11 Fauser D, Schmitt N, Golla A. et al. Employability and intention to apply for rehabilitation in people with back pain: A cross-sectional cohort study. J Rehabil Med 2020; 52: jrm00125
  • 12 Fauser D, Zimmer J-M, Golla A. et al. Self-reported prognosis of employability as an indicator of need for rehabilitation: A cohort study in people with back pain. Rehabilitation 2022; 61: 88-96
  • 13 Mittag O, Glaser-Möller N, Ekkernkamp M. et al. Predictive validity of a brief scale to assess subjective prognosis of work capacity (SPE Scale) in a cohort of LVA insured patients with severe back pain or functional complaints relating to internal medicine. Soz Praventivmed 2003; 48: 361-369
  • 14 Bethge M, Thren K, Müller-Fahrnow W. Arbeitsbezogene Einstellungen und subjektive Erwerbsprognose bei Rehabilitanden mit muskuloskeletalen Erkrankungen. Praxis Klin Verhaltensmed Rehab 2007; 77: 155-160
  • 15 Mittag O, Raspe H. A brief scale for measuring subjective prognosis of gainful employment: Findings of a study of 4279 statutory pension insurees concerning reliability (Guttman scaling) and validity of the scale. Rehabilitation 2003; 42: 169-174
  • 16 Fauser D, Zeuner A-K, Zimmer J-M. et al. Work ability score as predictor of rehabilitation, disability pensions and death? A German cohort study among employees with back pain. Work 2022; 73: 719-728
  • 17 Worringen U. Behavioral medicine-oriented rehabilitation: Concept, target group and effectiveness. Praxis Klin Verhaltensmed Rehab 2019; 105: 4-18
  • 18 Köpnick A, Hampel P. Influence of social status on the success of rehabilitation among patients with chronic low back pain – Results of a 2-year follow-up after inpatient multidisciplinary rehabilitation. Rehabilitation 2020; 59: 348-356
  • 19 Hampel P, Köpnick A, Roch S. Psychological and work-related outcomes after inpatient multidisciplinary rehabilitation of chronic low back pain: A prospective randomized controlled trial. BMC Psychol 2019; 7: 6
  • 20 Hautzinger M, Bailer M, Hofmeister D. et al. German version of the CES-D. 2. Ed. Göttingen: Hogrefe; 2012
  • 21 Roch S, Fydrich T, Küch D. et al. Measurement of depression and anxiety in multidisciplinary rehabilitation – A questionnaire validation of the SKID. Phys Med Rehab Kuror 2016; 26: 130-136
  • 22 Petrowski K, Braehler E, Schmalbach B. et al. Psychometric properties of an English short version of the Trier Inventory for Chronic Stress. BMC Med Res Methodol 2020; 20: 306
  • 23 Hapke U, Maske UE, Scheidt-Nave C. et al. Chronic stress among adults in Germany: Results of the German Health Interview and Examination Survey for Adults (DEGS1). Bundesgesundheitsbl 2013; 56: 749-754
  • 24 Mangels M, Schwarz S, Sohr G. et al. The Pain Self-Efficacy Questionnaire: A German language adaptation. Diagnostica 2009; 55: 84-93
  • 25 Morfeld M, Kirchberger I, Bullinger M. SF-36 Health Status Questionnaire: German Version of the Short Form-36 Health Survey. 2. Ed. Göttingen: Hogrefe; 2011
  • 26 Bethge M, Radoschewski FM, Gutenbrunner C. The Work Ability Index as a screening tool to identify the need for rehabilitation: Longitudinal findings from the Second German Sociomedical Panel of Employees. J Rehabil Med 2012; 44: 980-987
  • 27 Löffler S, Wolf H-D, Gerlich C. et al. Würzburger Screening. Version 1. Im Internet http://www.medizinisch-berufliche-orientierung.de/erfassung-und-beschreibung-arbeits-und-berufsbezogener-problemlagen/diagnostik-screening/wuerzburger-screening (20.01.2013)
  • 28 Kohlmann T, Raspe H. Die patientennahe Diagnostik von Funktionseinschränkungen im Alltag. psychomed 1994; 6: 21-27
  • 29 Nagel B, Pfingsten M, Lindena G. et al. German Pain Questionnaire: Manual. Berlin: Deutsche Schmerzgesellschaft e.V.; 2015
  • 30 Gerbershagen HU. Concept of a multidisciplinary pain clinic. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed 1992; 27: 377-380
  • 31 Von Korff M, Ormel J, Keefe FJ. et al. Grading the severity of chronic pain. Pain 1992; 50: 133-149
  • 32 Höder J, Hüppe A. On clinical significance in German clinical rehabilitation trials – An inventory of current practice. Rehabilitation 2019; 58: 405-412
  • 33 Cohen J. Statistical power analysis for the behavioural sciences. 2. Ed. Hillsdale: Lawrence Earlbaum; Associates. 1988
  • 34 Deck R. Social inequality in medical rehabilitation. Gesundheitswesen 2008; 70: 582-589
  • 35 Mittag O, Meyer T, Glaser-Möller N. et al. Vorhersage der Erwerbstätigkeit in einer Bevölkerungsstichprobe von 4225 Versicherten der LVA über einen Prognosezeitraum von fünf Jahren mittels einer kurzen Skala (SPE-Skala). Gesundheitswesen 2006; 68: 294-302
  • 36 Bethge M, Löffler S, Schwarz B. et al. Specific work-related problems: Do they matter in access to work-related medical rehabilitation?. Rehabilitation 2014; 53: 49-55
  • 37 Häuser W, Schmutzer G, Glaesmer H. et al. Prevalence and predictors of pain in several body regions. Results of a representative German population survey. Schmerz 2009; 23: 461-470
  • 38 Neumann A, Hampel P. Long-term effects of rehabilitation and prevention of further chronification of pain among patients with non-specific low back pain. J Back Musculoskelet Rehabil 2022; 35: 1257-1268
  • 39 Kamper SJ, Apeldoorn AT, Chiarotto A. et al. Multidisciplinary biopsychosocial rehabilitation for chronic low back pain: Cochrane systematic review and meta-analysis. BMJ 2015; 350: h444
  • 40 Hampel P, Neumann A. Debora: Long-term effectiveness of an inpatient combined pain competence and depression prevention training for non-specific chronic low back pain and depressive symptoms. Psychother Psychosom Med Psychol 2023; 73: 101-111
  • 41 Markus M, Euhus A, Bethge M. Effects of behavioural medical rehabilitation under real-life conditions in Germany: A propensity-score matched analysis. J Rehabil Med 2021; 53: jrm002XX
  • 42 von der Lippe E, Krause L, Prost M. et al. Prevalence of back and neck pain in Germany. Results of the BURDEN 2020 burden of disease study. J Health Monit 2021; 6: 2-13
  • 43 Schmidt CO, Günther K-P, Goronzy J. et al. Frequencies of musculoskeletal symptoms and disorders in the population-based German National Cohort (GNC). Bundesgesundheitsbl 2020; 63: 415-425
  • 44 Meucci RD, Fassa AG, Faria NMX. Prevalence of chronic low back pain: Systematic review. Rev Saude Publica 2015; 49: 1
  • 45 Le LHL, Brown VAV, Mol S. et al. Sex differences in pain catastrophizing and its relation to the transition from acute pain to chronic pain. BMC Anesthesiol 2024; 24: 127
  • 46 Körner AJ, Sabatowski R, Burdic L. et al. Emotional competence of patients with chronic pain: A self- and third-party assessment. Schmerz 2024; 38: 125-131