Abstract
Background
There is broad consensus that Rockwood type II injuries are treated conservatively.
However, several studies have shown that some of these patients have persistent mid-
to long-term symptoms, partly due to horizontal instability.
Patients and methods
Patients with a side-to-side difference of up to 25% in the coracoclavicular distance
on bilateral stress radiographs were included in this case series if they had either
a posterior subluxation of the distal clavicle on axial radiographs and/or on MRI
(in 8 patients), or if they showed dynamic posterior instability both clinically and
radiologically. Injuries other than Rockwood type II or Rockwood type II injuries
without horizontal instability were excluded.
Results
During the period from 2015 to 2022, 13 patients with an average age of 30.7 years
(range 21–48 years) fulfilled the inclusion criteria. The mean time from trauma to
final diagnosis was 32.4 days (range 7–67 days). Eight patients had an additional
static posterior dislocation of the distal clavicle consistent with a Rockwood type
IV injury. Five patients had dynamic posterior instability. All patients had initially
been classified as having Rockwood type II injuries based on the findings of bilateral
stress radiographs at the referring institution.
Conclusion
The diagnosis of a Rockwood type II injury should not be based solely on bilateral
stress radiographs but should instead be made only after horizontal instability has
been ruled out with appropriate imaging modalities. Otherwise, Rockwood type IV injuries
or Rockwood type II injuries with concomitant horizontal instability may be overlooked.
Zusammenfassung
Hintergrund
Es herrscht Konsens, dass Rockwood II Verletzungen konservativ behandelt werden. Andererseits
zeigen verschiedene Studien, dass einige dieser Patienten mittel- und langfristig
persistierende Beschwerden behalten, u.a. durch eine horizontale Instabilität.
Patienten und Methoden
Patienten mit einer coraco-claviculären seit-zu-seit Differenz von bis zu 25% in der
Panoramaaufnahme, die entweder eine posteriore Subluxation der lateralen Clavicula
im axialen Röntgenbild oder im MRT (bei 8 Patienten) zeigten oder klinisch und radiologisch
eine dynamisch posteriore Instabilität der lateralen Clavicula hatten, wurden in die
Fallserie eingeschlossen. Andere Verletzungen des Schultereckgelenkes als Rockwood
II Verletzungen oder Rockwood II Verletzungen ohne horizontale Instabilität wurden
ausgeschlossen.
Ergebnisse
Zwischen 2015 und 2022 erfüllten 13 Patienten mit einem Durchschnittsalter von 30,7
Jahren (21 bis 48 Jahre) diese Kriterien. Acht Patienten hatten nach weiterführender
Diagnostik eine statisch posteriore Subluxation der lateralen Clavicula im Sinne einer
Rockwood IV Verletzung. Fünf Patienten hatten eine dynamisch posteriore Instabilität.
Alle Patienten hatten auswärtig auf Basis der belasteten Panoramaaufnahme eine Empfehlung
zur konservativen Therapie erhalten.
Schlußfolgerung
Die Diagnose einer Rockwood II Verletzung sollte nicht alleine auf der Basis der belasteten
Panoramaaufnahme gestellt werden, sondern erst nach Ausschluß einer begleitenden horizontalen
Instabilität mittels entsprechender Bildgebung. Ansonsten kann eine Rockwood IV Verletzung
oder eine Rockwood II Verletzung mit begleitender horizontaler Instabilität übersehen
werden
Keywords
Acromio-clavicular joint separation - horizontal instability AC joint - dynamic horizontal
instability AC joint - Rockwood II injur
Schlüsselwörter
Akromioklavikulargelenksverletzung - horizontale Instabilität AC-Gelenk - dynamisch
horizontale Instabilität - Rockwood II Verletzung