Neuropediatrics 1976; 7(1): 111-121
DOI: 10.1055/s-0028-1091614
Case report

© 1976 by Thieme Medical Publishers, Inc.

Höhlenbildende Neutralfett-Leukodystrophie mit Schubverlauf

Cavitating neutral fat-leukodystrophy with recurrent course.E. Deisenhammer, K. Jellinger
  • Wagner-Jauregg-Krankenhaus Linz und Abteilung für Spezielle Neuropathologie am Neurologischen Institut der Universität Wien
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Publication History

1975

1975

Publication Date:
18 November 2008 (online)

Abstract

A girl with non-contributory family history, at the age of 7 years developed a recurrent ataxic-spastic syndrome followed by disorders of consciousness and seizures. She died in a decerebrate state at the age of 109/12 years. Diffuse EEG abnormalities changed in accordance with the clinical course. CSF findings were always negative. Brain biopsy performed at the age of 95/12 years was non-diagnostic. No clinical signs of adrenal insufficiency were present. Neuropathological examination disclosed severe demyelination of the cerebral white matter with formation of large periventricular cavities, relative sparing of the subcortical arcuate fibers, and peripheral myelin breakdown of the orthochromatic (neutral fat) type. There was complete absence of inflammatory lesions, comparative preservation of axons and oligodendroglia with moderate astroglial reaction. The optic system and cerebellum were not involved. Additional postanoxic changes were seen in the thalamus and hippocampus. The sporadic case is suggested to represent a cavitating form of neutral fat (simple orthochromatic) leukodystrophy which is to be separated from Schilder's diffuse sclerosis and adrenoleukodystrophy. The etiology of the disorder is unknown.

Zusammenfassung

Bei einem Mädchen mit negativer Familienanamnese setzte um das 7. Lebensjahr ein rezidivierendes spastisch-ataktisches Syndrom ein, das von Bewußtseinsstörungen und Anfällen gefolgt war. Tod im Alter von 10 9/12 Jahren in Dezerebrationszustand. Diffuse EEG-Veränderungen wechselten mit dem klinischen Verlaufsbild. Liquorbefunde waren stets negativ. Eine im Alter von 95/12 Jahren durchgeführte Hirnbiopsie ergab keine diagnostischen Hinweise. Klinisch fanden sich keine Zeichen von Nebennieren-Insuffizienz oder peripherer Nervenbeteiligung. Neuropathologisch lag eine schwere Entmarkung der Großhirnmarklager mit periventrikulärer Höhlenbildung bei relativer Verschonung der subkortikalen U-Fasern und peripherer Myelinabbau vom orthochromatischen (Neutralfett-)Typ vor. Entzündliche Läsionen fehlten völlig; Axone und Oligodendroglia waren relativ verschont. Nur mäßige Astrogliareaktion. Kleinhirn und optisches System waren nicht betroffen. Daneben bestanden postanoxische Läsionen in Thalamus und Hippokampus. Die sporadische Beobachtung wird als höhlenbildende Form sog. Neutralfett- (einfacher orthochromatischer) Leukodystrophie angesehen, die von diffuser Sklerose Typ Schilder und Adrenoleukodystrophie abzugrenzen sind. Die Ätiologie ist ungeklärt.

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