Abstract
Objective: Subarachnoid haemorrhage (SAH) due to ruptured cerebral aneurysms is a rare diagnosis
in childhood and is believed to differ from that in adults with regard to sex, aneurysm
size and location, clinical appearance as well as outcome, suggesting that aneurysms
in childhood are a distinct entity.
Patients and Methods: Seven children and young adults with a mean age of 13.6 years suffered from aneurysmal
subarachnoid haemorrhage. On admission two patients were Hunt & Hess (HH) grade I,
four were grade III and one was grade V. In addition, there was one 14-year-old boy
who presented with seizures and was found to have a non-ruptured aneurysm of the basilar
tip. Overall, there were two female and six male patients. Anterior circulation aneurysms
were diagnosed in five patients whereas three patients suffered from posterior circulation
aneurysm. Five large (10–25 mm) aneurysms and three smaller than 10 mm were found.
Surgical clipping of the aneurysms was performed in all patients.
Results: Six patients showed no significant disability or no symptoms at all when evaluated
with the modified Rankin Scale (mRS 0 or 1). One patient suffered from persisting
nerve palsies (mRS 2) and one 6-year-old boy, admitted with HH grade V, died due to
the initial poor clinical condition followed by severe brain oedema and secondary
complications.
Conclusions: Reviewing the literature, a male predominance, low rate of SAH, high percentage of
complex aneurysms and of aneurysms located in the posterior circulation are characteristic
features of aneurysms in childhood. Once a cerebral aneurysm is diagnosed in the younger
age group, definite therapy should be performed soon as the outcome is expected to
be more favourable than in adulthood.
Zusammenfassung
Hintergrund: Die aneurysmatische Subarachnoidalblutung (SAB) im Kindesalter ist eine sehr seltene
Diagnose und ist nach Angaben der Literatur hinsichtlich der klinischen Daten, Aneurysmagröße
und –lokalisation sowie der therapeutischen Ergebnisse deutlich von denen im Erwachsenenalter
zu unterscheiden.
Patienten und Methodik: Sieben Kinder und Jugendliche mit mittlerem Lebensalter von 13,6 Jahren wurden mit
einer SAB (Hunt & Hess Grad I bis V) operativ behandelt. Bei einem weiteren Patienten
(14 Jahre) mit zerebralen Krampfanfällen wurde ein nicht rupturiertes Basilaris-Kopf-Aneurysma
ebenfalls neurochirurgisch versorgt. Aneurysmen des vorderen Kreislaufes wurden bei
fünf Kindern, des vertebrobasilären Kreislaufes bei drei Kindern diagnostiziert. 5
von 8 Aneurysmen waren zwischen 10 und 25 mm groß, 3 waren kleiner als 10 mm.
Ergebnisse: Sechs Patienten zeigten nach der Behandlung keine oder nur eine geringe Einschränkung
(modified Rankin Scale 0 oder 1), während ein Patient dauerhafte Hirnnervenstörungen
erlitt und einer an der Schwere der SAB, Hirnödem mit pulmonalen Komplikationen verstarb.
Schlussfolgerung: Eine Übersicht der Literatur mit mehr als 700 publizierten Fällen zeigt bei Kindern
im Gegensatz zu der Gruppe der Erwachsenen eine männliche Dominanz, eine relativ geringe
Rate von rupturierten Aneurysmen, einen hohen Prozentsatz von sehr großen oder komplexen
Aneurysmen, die zudem weitaus häufiger im hinteren Kreislauf lokalisiert sind. Damit
dürfen die Aneurysmen im Kindesalter als eine besondere Entität verstanden werden,
die hinsichtlich der Therapie trotz der kritischen Eingangsvoraussetzungen eine sehr
günstige Prognose besitzen.
Key words
spontaneous subarachnoid haemorrhage - cerebral aneurysm - childhood
Schlüsselwörter
Subarachnoidalblutung - zerebrale Aneurysmen - Kindesalter