Zusammenfassung
Die arteriovenöse Lungenfistel ist keine seltene, aber meist zu spät diagnostizierte
Krankheit mit einer hohen Komplikationsrate vor allem in Form zerebro-vaskulärer Insulte.
Da bei mindestens zwei Drittel der Patienten nur eine solitäre a.-v.-Fistel vorliegt,
ist durch einen technisch einfachen, risikoarmen operativen Eingriff praktisch immer
eine klinisch vollständige Heilung zu erzielen. Die Operationsindikation ergibt sich
aus der Diagnose. Der Eingriff sollte baldmöglichst durchgeführt werden, auch wenn
die Mißbildung bereits im Säuglingsoder Kleinkindalter festgestellt wird, um Komplikationen
zu vermeiden.
Summary
Pulmonary arteriovenous fistula is not a rare congenital malformation, but obviously
most often it is a very late diagnosis. Moreover the disease is associated with a
high risk of serious complications, namely cerebrovascular accidents. Two patients,
an one month old infant and an 8 years old boy with typical symptoms and signs are
presented. Both of them were operated upon successfully. It is concluded, that the
diagnosis of solitary pulmonary arteriovenous fistula should lead to immediate operation,
which is technically easy and of low risk only, even in infancy. Operation leads to
complete cure in nearly all cases. Conservative surgery is recommended without sacrifice
of healthy lung tissue, i.e. local excision or segmental resection in subpleural lesions
and lobectomy for deep-seated fistulas.