Zusammenfassung
Neben dysontogenetischen Geschwülsten müssen gemeinsam mit prozentual gleich häufig
auftretenden neurogenen Tumoren oder Thymustumoren intrathorakale Strumen als zweithäufigste
Möglichkeit eines Mediastinaltumors in die differentialdiagnostischen Überlegungen
einbezogen werden. Ein ausreichend zuverlässiger Aufschluß gelingt im Untersuchungsgang
durch die Anfertigung konventioneller Röntgenaufnahmen des Thorax in 2 Strahlengängen
sowie eines Schilddrüsenszintigramms (Radiojod- oder Technetium). Ergänzende angiographische
Untersuchungen haben hinsichtlich Tumordifferenzierung oder therapeutischen Vorgehens
keinen maßgeblichen Informationswert. Als operative Zugangswege kommen in erster Linie
die obere partielle oder totale Sternotomie, in Ausnahmefällen auch die seitliche
Thorakotomie in Frage.
Summary
Among mediastinal tumors requiring operative treatment endothoracic goiters have to
be considered as common cause (13.7%) in differential diagnostic aspects next to dysontogenetic
and neurogenic tumors. Final diagnosis is best established by chest x-rays in two
directions, perhaps with additional barium swallow and a scintigraphy (131I or technetium). Angiography is of no valuable further information concerning tumor
identification or operability. The disadvantage refers to unwanted iodine load in
case of thyroid malignancy. The operative approach for real mediastinal goiter necessitates
partial or total sternotomy or occasionally lateral thoracotomy.
Key-Words:
Mediastinal goiter - Classification - Diagnosis - Place of angiography - Histology