Endoscopy 1973; 5(3): 124-129
DOI: 10.1055/s-0028-1098227
Original Contributions

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Endoscopic Dyeing Method for Diagnosis of Early Cancer and Intestinal Metaplasia of the Stomach

Endoskopische Färbemethode zur Diagnostik von Frühkarzinom und intestinaler Metaplasie des MagensSh. Suzuki, H. Suzuki, M. Endo, T. Takemoto, T. Kondo, K. Nakayama
  • Institute of Gastroenterology, Tokyo Women's Medical College, Tokyo, Japan
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 December 2008 (online)

Summary

An endoscopic dyeing method with methylene blue solution was described for an accurate and safe diagnostic dyeing of cancer and intestinal metaplasia in the stomach, after washing the surface of gastric mucosa with proteinase. An introduction of methylene blue into the stomach 2 hours before endoscopy, selectively dyed the cancer and the intestinal metaplasia a dark blue. Normal gastric mucosa, the margin and scar of gastric ulcer, erosion, benign polyp and gastritis without intestinal metaplasia remained undyed. – This method was performed on 77 gastric lesions and 33 (92%) of 36 gastric cancers have been successfully dyed. In all 24 cases, biopsy specimens from dyed areas confirmed the presence of severe intestinal metaplasia; and from undyed areas, atrophic mucosa without intestinal metaplasia. – The endoscopic close-up views of dyed lesions showed the different patterns between the cancer and the intestinal metaplasia. This finding allows the differential diagnosis between them. – Fresh frozen sections by cryostat of the specimens from dyed areas showed histologically staining of the superficial cells of the cancerous lesions and the intestinal metaplasia. – Endoscopic examination of gastric lesions dyed with methylene blue solution provides the endoscopist with an excellent method of identifying early cancer and intestinal metaplasia of the stomach.

Zusammenfassung

Nach Beseitigung des wandadhärenten Magenschleims durch eine Proteinasenlösung lassen sich Karzinom und intestinale Metaplasie mit Methylenblau anfärben, wenn die Schleimhaut für zwei Stunden dem Farbstoff exponiert wird. Normale Schleimhaut, Ulkusrand, Erosionen, Polypen und Gastritis ohne intestinale Metaplasie färben sich nicht an. – Diese Methode wurde bei 77 Magenläsionen angewandt; von 36 Magenkarzinomen färbten sich 32 (92%) an. Bei allen 24 Fällen von intestinaler Metaplasie konnte die Diagnose bioptisch aus den angefärbten Arealen gesichert werden. – Die Nahbetrachtung gestattet eine sichere Differenzierung zwischen Karzinom und intestinaler Metaplasie. In Gefrierschnitten aus den intravital gefärbten Schleimhautpartien konnte eine Anfärbung der oberflächlichen Zellen bei Karzinom und intestinaler Metaplasie dokumentiert werden.

    >