Endoscopy 1976; 08(2): 47-52
DOI: 10.1055/s-0028-1098375
Original Contributions

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Recurrent Carcinoma of the Colon in the Anastomosis Diagnosed by Roentgen Examination and Colonoscopy

Röntgenologische und koloskopische Diagnose des Karzinomrezidivs an der AnastomoseN. Gabrielsson, S. Granqvist, H. Ohlsén
  • Dept. of Diagn. Radiology, Huddinge Univ. Hosp. and Karolinska Hosp., Stockholm, Sweden
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Publication Date:
08 December 2008 (online)

Summary

After resection for cancer of the large bowel recurrence at the anastomosis occurs in about 10%. In 30 operated cases roentgenography and colonoscopy were performed. In 18 cases roentgen examination gave rise to suspicion of recurrence at the anastomosis but this was confirmed by colonoscopy and surgery only in 6 cases. In two additional cases with normal roentgenographic findings recurrence at the anastomosis and a second primary cancer were diagnosed by colonoscopy in one case each. The clinical symptoms provided no guidance in the diagnosis of recurrence. Roentgen examination is admittedly less conclusive than colonoscopy for discovery of recurrent and metachronous carcinoma. The methods are, however, complementary and both examinations should be regularly carried out in order to establish an early diagnosis.

Zusammenfassung

Nach einer Karzinomresektion des Dickdarms kommt es in etwa 10% zu einem Rezidiv an der Anastomose. Bei 30 operierten Patienten wurden eine Röntgenuntersuchung und eine Koloskopie vorgenommen. In 18 Fällen wurde röntgenologisch der Verdacht auf ein Anastomosenrezidiv geäußert, während die Koloskopie und ein daraufhin erfolgender chirurgischer Eingriff dies nur bei 6 Patienten bestätigte. Bei 2 weiteren Fällen mit unauffälligem Röntgenbefund wurde ein Anastomosenrezidiv sowie ein zweiter Primärtumor koloskopisch diagnostiziert. Die klinische Symptomatik ließ keinerlei Rückschlüsse auf ein Rezidiv zu. Auch wenn die Röntgenuntersuchung im Vergleich mit der Koloskopie bei der Entdeckung von Rezidiven und metachronen Karzinomen unterlegen ist, sollten beide Untersuchungen regelmäßig durchgeführt werden, da sie sich ergänzen.

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