Endoscopy 1976; 08(3): 142-146
DOI: 10.1055/s-0028-1098398
Original Contributions

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

The Application of Endoscopic Lugol's Solution Spraying Method for the Diagnosis of the Esophagitis: (For the follow-up Observation of Acute Severe Esophagitis)

Die endoskopische Anfärbung der Speiseröhrenschleimhaut bei der Diagnose der schweren akuten Ösophagitis sowie bei der VerlaufsbeobachtungY. Akasaka1 , K. Kimoto1 , K. Kawai1 , S. Toriie2 , J. Okuda3 , Y. Kubato3 , K. Ida3
  • 1Kyoto Prefectural University of Medicine, Department of Preventive Medicine
  • 2Department of Internal Medicine
  • 3Gifu College of Dentistry, Department of Internal Medicine
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
08. Dezember 2008 (online)

Summary

Endoscopic Lugol's solution spraying method is valuable for the diagnosis of esophagitis or esophageal ulcer because: a) the margin of the lesion can be found clearly. The injured epithelium remains unstained or weakly-stained with modified Lugol's solution, b) The severity of the lesion can be judged by the degree of staining of injured epithelium (complete or incomplete staining), c) The repair of the injured epithelium can be observed morphologically and functionally by the recovery of the staining and the “fine wrinkle” surface pattern of the injured epithelium. In five cases of acute severe esophagitis, endoscopic follow-up studies were performed by the endoscopic Lugol's solution spraying method. During the healing process of esophagitis, the recovery of the staining and the surface pattern of injured epithelium was observed endoscopically. The repair of injured epithelium began within fourteen days and was completed from twenty-one to sixty-three days. The course of the repair of injured epithelium can be observed morphologically and functionally with this procedure and the healing of the esophagitis should be considered complete when there is full recovery of staining and surface pattern of the injured epithelium.

Zusammenfassung

Durch das Aufsprühen von Lugohcher Lösung ergeben sich folgende Vorteile in der Diagnostik der Ösophagitis und von Ösophagusulzera: a) der Demarkationsrand läßt sich genauer bestimmen, da das geschädigte Epithel sich überhaupt nicht oder nur schwach gelb anfärbt, b) der Schweregrad der Schädigung läßt sich aus dem Färbeverhalten gut ableiten (vollständige oder unvollständige Anfärbung), c) die Reepithelialisierung läßt sich ebenfalls an Hand der Anfärbbarkeit und dem Wiederauftreten der Feinarchitektur gut erkennen. Bei 5 Patienten mit akuter Ösophagitis wurde eine endoskopische Verlaufsbeobachtung durchgeführt. Nach 14 Tagen setzte die Epithelregeneration wieder ein, innerhalb von 21 bis 63 Tagen war die Reepithelisierung abgeschlossen. Sind ein normales Färbeverhalten und ein unauffälliges Oberflächenrelief wieder nachweisbar, liegt eine vollständige Ausheilung vor.

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