Endoscopy 1977; 09(2): 82-86
DOI: 10.1055/s-0028-1098494
Original Contributions

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Electrocardiogram, Arterial and Central Venous Pressure during Laparoscopy under Local Anaesthesia[*]

Elektrokardiogramm, arterieller und zentralvenöser Blutdruck während Laparoskopie unter LokalanästhesieS. Todesco, M. Muraca, S. Glorioso, L. Okolicsanyi
  • Division of Internal Medicine, University of Padua, Italy
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
08. Dezember 2008 (online)

Summary

Cardiovascular hazards of laparoscopy performed under local anaesthesia and with room air pneumoperitoneum are not well known. Therefore we have recorded electrocardiogram, arterial blood pressure and central venous pressure in 63 consecutive liver patients undergoing this procedure. Electrocardiographic changes were found in 34 cases, and consisted in transistory tachycardia and bradycardia, ectopic supraventricular and ventricular beats, ST segment depression and flattening of T wave. Blood pressure did not change significantly, but five patients had transitory hypotension during the procedure. Central venous pressure did not vary immediately after inflation, but a significant increase was found during the performance of laparoscopy and it was still observed after deflation. Our findings show that cardiovascular changes during laparoscopy under local anaesthesia are minimal, and that they are probably due to neurogenic factors.

Zusammenfassung

Kardiovaskuläre Zwischenfälle bei Laparoskopie unter Lokalanästhesie und Pneumoperitoneum mit Zimmerluft sind nicht völlig geklärt. Daher haben wir bei 63 Leberpatienten, die dieser Untersuchung unterzogen wurden, EKG, arteriellen Blutdruck und zentralvenösen Druck studiert. EKG-Veränderungen wurden bei 34 Fällen gefunden und bestanden in transitorischer Tachykardie und Bradykardie, ektopischen supraventrikulären und ventrikulären Extrasystolen, Depression des ST-Segments und Abflachung der T-Welle. Der Blutdruck änderte sich nicht signifikant, aber 5 Patienten hatten einen transitorischen Blutdruckabfall während der Untersuchung. Der zentralvenöse Druck veränderte sich nicht unmittelbar nach der Lufteinblasung, aber ein signifikanter Anstieg wurde während der Durchführung der Laparoskopie und auch nach dem Luftablassen bemerkt. Unsere Befunde zeigen, daß kardiovaskuläre Veränderungen während Laparoskopie unter Lokalanästhesie minimal sind und daß sie wahrscheinlich auf neurogene Faktoren zurückzuführen sind.

1 Presented at the third European Congress of Gastrointestinal Endoscopy, Budapest (Hungary), 29 June-2 July 1976.

1 Presented at the third European Congress of Gastrointestinal Endoscopy, Budapest (Hungary), 29 June-2 July 1976.

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