Summary
Endoscopic removal applies to sessile or pediculated gastroduodenal tumours of benign
aspect, whose size is inferior to 2 cm. It is a fairly safe technique: accidents in
4.6% cases and no death in these cases concerning 150 snare polypectomies. Endoscopic
removal allows an accurate histological diagnosis and makes it possible to adopt a
reasoned behaviour. An endoscopic control is necessary one month after the removal,
and in case of adenomatous polyp an endoscopic examination is advisable every two
years.
Zusammenfassung
Bei sessilen oder gestielten Tumoren des oberen Verdauungstrakts mit einem Durchmesser
von unter 2 cm sollte eine endoskopische Polypektomie durchgeführt werden. Bei 150
Polypektomien an 131 Patienten traten in 4,6% Komplikationen auf. Bei 3 von 7 Patienten
mit ernsteren Komplikationen mußte operiert werden. Todesfälle wurden nicht beobachtet.
Nur durch eine Biopsie in toto ist eine eindeutige histologische Zuordnung des Polypen
möglich. Einen Monat nach Polypektomie sollte endoskopisch kontrolliert werden, bei
adenomatösen Polypen alle 2 Jahre. 5% aller abgetragenen Magenpolypen epithelialen
Ursprungs waren maligne.
Key-Words
Endoscopic polypectomy - gastric adenoma - stomach neoplasms
1 Endoscopic Unit, Edouard Herriot' Hospital, F-69374 Lyon Cedex 2.