Endoscopy 1974; 6(1): 14-20
DOI: 10.1055/s-0028-1098588
Original Contributions

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Endoscopic Evaluation of the Hypertrophic Pyloric Stenosis in Adult

Endoskopische Diagnose der hypertrophischen Pylorusstenose des ErwachsenenM. Saito1 , H. Kuramitsu1 , H. Orihata1 , A. Hirayama2 , T. Takemoto3
  • 1Department of Surgery, Tokyo Women's Medical College
  • 2Department of Surgical Pathology, Tokyo Women's Medical College Hosp.
  • 3Institute of Gastroenterology, Tokyo Women's Medical College
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
08. Dezember 2008 (online)

Summary

Endoscopic evaluation of the hypertrophic pyloric stenosis in the adult was discussed on 10 of 19 cases in Japan including our 4 cases. Nine diffuse forms (by Skoryna) showed “protruded lesion, deformity, irregularity and stenosis of the pyloric ring, pyloric narrowing unaffected by anticholinergic agents, and irregular mucosal folds adjacent to the pylorus”. One focal form showed only a tumor like lesion on the lesser curvature of the pylorus. Associated gastric ulcers should be carefully observed. Frontal view type upper GI endoscope should be used for the diagnosis of the hypertrophic pyloric stenosis in the adult.

Zusammenfassung

Die endoskopische Diagnose der hypertrophischen Pylorusstenose wird anhand von 10 Fällen, ausgewählt aus den 19 in Japan mitgeteilten, erörtert. Die Autoren selbst verfügen über 4 eigene Fälle. Neun diffuse Formen (nach Skoryna) zeigten polypoide irreguläre Schleimhautfalten in Pylorusnähe und einen deformierten eingeengten Pylorus, der sich durch Anticholinergika nicht aufdehnen ließ. Eine umschriebene Form zeigte lediglich eine tumorförmige Prominenz im Bereich der kleinen Kurvatur. Nach peptischen Begleitulzera sollte intensiv gesucht werden. Für die Diagnostik der Pylorusstenose des Erwachsenen empfiehlt sich ein Instrument mit prograder Optik.

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