Endoscopy 1974; 6(3): 163-168
DOI: 10.1055/s-0028-1098615
Original Contributions

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Routine Endoscopic and Radiological Examination of the Duodenum: Analysis of Diagnostic Value and Influence of Duodenoscopy Upon the Choice of Treatment

Endoskopische und röntgenologische Routineuntersuchung des Duodenums. Analyse der diagnostischen Wertigkeit der Duodenoskopie für das weitere therapeutische VorgehenO. Møller Jensen, E. Kristensen
  • Copenhagen County Hospital St. Elisabeth, Department of Med., Copenhagen, Denmark
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
08. Dezember 2008 (online)

Summary

The introduction of fibreoptic duodenoscopy has increased the possibilities of diagnosing duodenal diseases, among which duodenal ulcer is the most common. However, there have been no studies on the influence of duodenoscopy upon the choice between medical and surgical treatment of duodenal ulcer. A retrospective comparative analysis of 331 endoscopic and appurtenant radiographic examinations of the duodenum at an interval of up to 2 weeks was performed. The difficulty of diagnosing an ulcer in a deformed duodenal bulb proved to be of the same order in endoscopy and radiography. A discrepancy between endoscopic and radiographic demonstration of duodenal ulcer or its sequelae was found in 27% of the cases in which one of the diagnostic procedure gave evidence of ulcer, suspicion of ulcer, deformation, or stenosis (Table 3). The absolute diagnostic value of the two methods could not be assessed, lacking possibilities of finally confirming the diagnoses. Endoscopy appears to posses a higher degree of diagnostic accuracy than radiography. However, the greatest diagnostic accuracy was obtained by a combination of both procedures. Twenty-seven patients underwent operation for duodenal ulcer. Supplementing the radiological examination of the duodenum by duodenoscopy proved to have had no influence upon the choice between surgical and medical treatment. As medical treatment of duodenal ulcer is directed at the dyspepsia, and as the incidence of malignant lesions in the duodenum is low, routine endoscopic follow-up control of duodenal ulcers was not found to be indicated. Prospective endoscopic evaluations of the course of duodenal ulcer may perhaps alter the criteria for choosing between medical and surgical treatment. On the basis of the present study the introduction of routine endoscopic examination of the duodenum cannot be recommended as yet.

Zusammenfassung

Die Einführung der Fiberduodenoskopie hat die diagnostischen Möglichkeiten bei Duodenalerkrankungen, insbesondere beim Ulcus duodeni, wesentlich erweitert. Untersuchungen über den Einfluß dieser Untersuchung auf das weitere therapeutische Vorgehen – Operation oder konservative Behandlung – liegen jedoch nicht vor. Eine vergleichende Analyse von 331 endoskopischen und röntgenologischen Untersuchungen des Duodenums zeigte, daß die Schwierigkeiten, ein Ulkus in einem narbig deformierten Bulbus zu diagnostizieren, bei beiden Verfahren etwa gleich groß sind. Bei 27% der Untersuchungen ergaben sich diskrepante Befunde zwischen beiden Untersuchungsmethoden (Tab. 3). Das endoskopische Resultat schien jedoch verläßlicher zu sein als das Ergebnis der röntgenologischen Untersuchung, obwohl eine operative Diagnosesicherung nur zum Teil erfolgte. 27 Patienten wurden operiert. Die Ergänzung der Röntgenuntersuchung durch eine Duodenoskopie hatte keinen Einfluß auf die Entscheidung, ob eine operative oder eine konservative Therapie durchgeführt werden sollte. Endoskopische Nachbeobachtungen erscheinen bei der Seltenheit von malignen Duodenalläsionen nicht indiziert. Möglicherweise lassen sich in einer prospektiven Studie Kriterien erarbeiten, die die Auswahl zwischen operativem und konservativem Vorgehen erleichtern. Auf Grund der vorliegenden Studie kann die Einführung einer routinemäßig durchgeführten Untersuchung des Duodenums nicht empfohlen werden.

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