Senologie - Zeitschrift für Mammadiagnostik und -therapie 2009; 6(2): 98-103
DOI: 10.1055/s-0028-1098891
Wissenschaftliche Arbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Brustkrebstherapie in Deutschland – Qualitätssicherung in der Pathologie

Breast Cancer Therapy in Germany – Quality Assurance in PathologyR. von Wasielewski1 , C. A. Krusche1 , J. Rüschoff2 , A. Fisseler-Eckhoff3 , H. Kreipe1
  • 1Institut für Pathologie, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover
  • 2Institut für Pathologie, Städtisches Klinikum Kassel
  • 3Institut für Pathologie, Horst-Schmidt-Kliniken, Wiesbaden
Further Information

Publication History

2008

2008

Publication Date:
26 May 2009 (online)

Zusammenfassung

Die pathologisch-histologische Untersuchung stellt die unverzichtbare Grundlage jeder onkologischen Therapie dar. Neben den traditionellen Kernaussagen zur Typisierung, Graduierung und dem Ausbreitungsstadium von Malignomen tritt im Zeitalter der individualisierten Medizin zunehmend der Nachweis potenzieller therapeutischer Zielmoleküle hinzu. Während die histologische Dignitätsbestimmung eine qualitative, hoch reproduzierbare Bewertung darstellt, erfordern die Zielmolekülbestimmungen auch quantitative Bewertungen. Sie bilden damit hinsichtlich anzuwendender Techniken und Auswertungen eine neue Anforderungskategorie. Angesichts der therapeutischen Konsequenzen muss sich die Pathologie daher die Frage stellen, ob ihre Aussagen in diesem Bereich einen ähnlich hohen Grad der Zuver­lässigkeit und Reproduzierbarkeit beanspruchen können. Daher wurden in Deutschland Ringversuche zur Überprüfung und Reproduzierbarkeit der am Tumorgewebe erfolgenden Bestimmungen der Steroidhormonrezeptoren und von Her-2 ins Leben gerufen, die seit 2002 jährlich stattfinden und an denen jeweils bis zu 180 Institute teilnehmen. Durch die Einführung von „Gewebe-Arrays“ (sog. Tissue Microarrays) kann eine große Menge identischer Proben an eine hohe Teilnehmerzahl distribuiert werden, wodurch erstmalig im großen Rahmen an Gewebeproben Vergleichbarkeit hergestellt wird. Die Teilnahme ist freiwillig und für zertifizierte Brustzentren empfohlen. Mehr als 85 % aller Teilnehmer erreichen gute Ergebnisse bei den in der täglichen Praxis vorherrschenden eindeutig positiven und negativen Fällen, während Abweichungen in höherer Rate bei den eher selten vorkom­menden niedrig exprimierenden Tumoren bzw. bei Grenzfällen auftreten. Eine regelmäßige Ring­versuchteilnahme führt zu deutlich verbesserten Färberesultaten.

Abstract

Pathological-histological examinations are an ­indispensable part of every oncological therapy. In addition to standard statements regarding the classification, grading and staging of malignant tumors, the detection of potentially therapeutic target molecules attains more importance, be­cause medicine becomes more individualized. While the histological assessment of malignancy is a qualitative, highly reproducible assessment, the determination of target molecules also re­quires a quantitative assessment. It thus represents a new specification category with regard to its techniques and evaluations. Given its signifi­cance for the subsequent therapeutic approach, pathologists must ask themselves whether these evaluations offer the same degree of reliability and reproducibility. To investigate this, a series of interlaboratory comparison tests were created in Germany with the aim of verifying and repro­ducing the results of determinations of steroid hormone receptors and Her-2 in tumor tissue. These interlaboratory comparisons have been carried out annually since 2002, with up to 180 institutes participating in the comparisons. The intro­duc­tion of “tissue microarrays” has allowed a large number of identical samples to be distributed to numerous participants, so that, for the first time, it has been possible to ensure the comparability of tissue samples on a large scale. Participation is ­voluntary and recommended for Certified Breast Centers. More than 85 % of all participating institutes achieved good results for straightforwardly positive and negative samples, which constitute the majority of cases occurring in daily practice. Divergences tended to occur when ex­am­ining low expressing tumor cells, which occur more ­rarely, or when assessing borderline cases. The ­regular participation in interlaboratory com­parisons led to clear improvements in staining results.

Literatur

  • 1 Viale G, Regan M M, Maiorano E, Mastropasqua M G, Dell’Orto P, Rasmussen B B, Raffoul J, Neven P, Orosz Z, Braye S, Ohlschlegel C, Thürlimann B, Gelber R D, Castiglione-Gertsch M, Price K N, Goldhirsch A, Gusterson B A, Coates A S. Prognostic and predictive value of centrally reviewed expres­sion of estrogen and progesterone receptors in a randomized trial comparing letrozole and tamoxifen adjuvant therapy for post­menopausal early breast cancer: BIG 1-98.  J Clin Oncol. 2007;  25 3846-3852
  • 2 Layfield L J, Goldstein N, Perkinson K R, Proia A D. Interlaboratory variation in results from immunohistochemical assessment of estrogen receptor status.  Breast J. 2003;  9 257-259
  • 3 Diaz L K, Sneige N. Estrogen receptor analysis for breast cancer: current issues and keys to increasing testing accuracy.  Adv Anat Pathol. 2005;  12 10-19
  • 4 Taylor C R, Levenson R M. Quantification of immunohistochemistry – ­issues concerning methods, utility and semiquantitative assessment II.  Histopathology. 2006;  49 411-424
  • 5 Cheson B D. Monoclonal antibody therapy for B-cell malignancies.  Semin Oncol. 2006;  33 Suppl 5 S 2-S 14
  • 6 Goldhirsch A, Glick J H, Gelber R D, Coates A S, Thurlimann B, Senn H J. Meeting highlights: international expert consensus on the primary therapy of early breast cancer 2005.  Ann Oncol. 2005;  16 1569-1583
  • 7 Wolff A C, Hammond M E, Schwartz J N, Hagerty K L, Allred D C, Cote R J, Dowsett M, Fitzgibbons P L, Hanna W M, Langer A, McShane L M, Paik S, Pegram M D, Perez E A, Press M F, Rhodes A, Sturgeon C, Taube S E, Tubbs R, Vance G H, van de Vijver M, Wheeler T M, Hayes D F. American Society of Clinical Oncology . American Society of Clinical Oncology / College of American Pathologists guideline recommendations for human epidermal growth factor receptor 2 testing in breast cancer.  J Clin Oncol. 2007;  25 118-145
  • 8 Wolff A C, Hammond M E, Schwartz J N, Hagerty K L, Allred D C, Cote R J, Dowsett M, Fitzgibbons P L, Hanna W M, Langer A, McShane L M, Paik S, Pegram M D, Perez E A, Press M F, Rhodes A, Sturgeon C, Taube S E, Tubbs R, Vance G H, van de Vijver M, Wheeler T M, Hayes D F. American Society of Clinical Oncology / College of American Pathologists Guideline Recommendations for Human Epidermal Growth Factor Receptor 2 Testing in Breast Cancer.  Arch Pathol Lab Med. 2007;  131 18
  • 9 Harvey J M, Clark G M, Osborne C K, Allred D C. Estrogen receptor status by immunohistochemistry is superior to the ligand-binding assay for predicting response to adjuvant endocrine therapy in breast cancer.  J Clin Oncol. 1999;  17 1474-1481
  • 10 Ross J S, Symmans W F, Pusztai L, Hortobagyi G N. Standardizing slide-based assays in breast cancer: hormone receptors, HER2, and sentinel lymph nodes.  Clin Cancer Res. 2007;  13 2831-2835
  • 11 Mengel M, von Wasielewski R, Wiese B, Rüdiger T, Müller-Hermelink H K, Kreipe H. Interlaboratory and interobserver reproducibility of immunohistochemical assessment of the Ki-67-labelling index in a large multi-centre trial.  J Pathol. 2002;  198 292-299
  • 12 Rudiger T, Hofler H, Kreipe H H, Nizze H, Pfeifer U, Stein H, Dallenbach F E, Fischer H P, Mengel M, von Wasielewski R, Muller-Hermelink H K. Quality assurance in immunohistochemistry: results of an interlaboratory trial involving 172 pathologists.  Am J Surg Pathol. 2002;  26 873-882
  • 13 Rudiger T, Hofler H, Kreipe H H, Nizze H, Pfeifer U, Stein H, Dallenbach E, Fischer H P, Mengel M, Von Wasielewski R, Muller-Hermelink H K. German Society for Pathology . [Interlaboratory trial 2000 “Immunohistochemistry” of the German Society for Pathology and the Professional Association of German Pathologists].  Pathologe. 2003;  24 70-78
  • 14 von Wasielewski R, Mengel M, Wiese B, Rüdiger T, Müller-Hermelink H K, Kreipe H. Tissue array technology for testing interlaboratory and interobserver reproducibility of immunohistochemical estrogen receptor analysis in a large multicenter trial.  Am J Clin Pathol. 2002;  118 675-682
  • 15 Fitzgibbons P L, Murphy D A, Dorfman D M, Roche P C, Tubbs R R. Inter­laboratory comparison of immunohistochemical testing for HER2: ­results of the 2004 and 2005 College of American Pathologists HER2 Immunohistochemistry Tissue Microarray Survey.  Arch Pathol Lab Med. 2006;  130 1440-1445
  • 16 Wells C A, Sloane J P, Coleman D, Munt C, Amendoeira I, Apostolikas N, Bellocq J P, Bianchi S, Boecker W, Bussolati G, Connolly C E, Dervan P, Drijkoningen M, Ellis I O, Elston C W, Eusebi V, Faverly D, Heikkila P, Holland R, Jacquemier J, Lacerda M, Martinez-Penuela J, De Miguel C, Peterse J L, Rank F, Reiner A, Saksela E, Sigal-Zafrani B, Sylvan M, Borisch B, Cserni G, Decker T, Kerner H, Kulka J, Regitnig P, Sapino A, Tanous A M, Thorstenson S, Zozaya E. Consistency of staining and reporting of oestrogen ­receptor immunocytochemistry within the European Union – an inter­laboratory study.  Virchows Arch. 2004;  445 119-128
  • 17 von Wasielewski R, Hasselmann S, Rüschoff J, Fisseler-Eckhoff A, Kreipe H. Proficiency testing of immunohistochemical biomarker assays in breast cancer.  Zur Veröffentlichung eingereicht

Prof. Dr. med. H. H. Kreipe

Institut für Pathologie
Medizinische Hochschule Hannover

Carl-Neuberg-Straße 1

30625 Hannover

Email: kreipe.hans@mh-hannover.de

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