Thorac Cardiovasc Surg 1971; 19(2): 141-145
DOI: 10.1055/s-0028-1099109
Kasuistik

Copyright © 1971 by Georg Thieme Verlag

Extravalvuläre Pulmonalstenose bei Mediastinaltumor

J. Slany, H. Mösslacher, F. Helmer, E. Wolner
  • I. Medizinische Universitätsklinik (Vorstand: Prof. Dr. E. Deutsch)
  • II. Chirurgische Universitätsklinik (Vorstand: Prof. Dr. J. Navratil) Wien
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 December 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei einem 16jährigen Patienten wurde ein großes Teratom des Mediastinums, das durch Kompression des Pulmonalarterienstammes zum klinischen Bild einer Pulmonalstenose mit erheblichem Drucksprung über der Pulmonalklappe geführt hatte, operativ entfernt. 11 Monate später kam es an einer anderen Stelle des Mediastinums zu einem malignen Rezidivtumor. Auf die verschiedenen in der Literatur beschriebenen Ursachen für extravalvulär bedingte Pulmonalstenosen wird eingegangen und auf die chirurgische Problematik hingewiesen.

Summary

A case of a mediastinal teratoma causing moderate pulmonary stenosis in a 16-year-old young man is reported. After successful removal of the tumor 11 months later, a malignant recurrent teratoma causing no cardiac symptoms was detected. The anatomic lesions causing obstruction of the main pulmonary artery or the outflow tract of the right ventricle and the resulting clinical symptoms are reviewed. The importance of heart catheterization and cineangiocardiography for localization of the tumor and recognizing the nature of the pulmonary stenosis is emphasized.

Résumé

Les auteurs ont procédé chez un malade de 16 ans à l'extirpation opératoire d'un gros tératome du médiastin qui avait déterminé l'image clinique d'une sténose pulmonaire avec élévation importante de la pression à travers la valvule pulmonaire par suite de la compression du tronc de l'arière pulmonaire. Onze mois plus tard se produisit même endroit du médiastin une récidive maligne de la tumeur. Les auteurs étudient les différentes étiologies d'une sténose pulmonaire par lésion extra-valvulaire décrite dans la littérature et ils soulignent les problèmes chirurgicaux qui en découlent.

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