Zusammenfassung
Ziel: Untersuchung des Einflusses von CT-basierten Navigationssystemen auf den Erfolg einer
Intervention. Beurteilung der Vor- und Nachteile der Systeme und Bewertung der ergonomischen
Nutzungseigenschaften. Material und Methoden: Vergleich der einfachen Laserzielhilfe PatPos Invent™ mit dem computerunterstützten
Navigationssystem PinPoint™ an zwei CT-Systemen. Untersuchung des Einflusses der Navigationshilfen
mittels 96 prospektiv randomisierter und standardisierter Punktionen an einem starren
Phantom. 16 Untersucher punktierten 6 Ziele mit 3 Schwierigkeitsgraden mittels Navigationshilfen.
Ergebnisse: Unabhängig von der Erfahrung des Untersuchers haben beide Navigationshilfen mit gleicher
Sicherheit zum Ziel geführt. PinPoint verkürzt signifikant die Interventionszeit (12
– 25 min) im Vergleich zu PatPos Invent (20 – 40 min). Die Erwartungskonformität und
Verständlichkeit von PatPos Invent wurde in Bezug auf die allgemeine Handhabung des
Systems signifikant positiver als bei PinPoint bewertet. Die Bewertung der Benutzbarkeit
während der präoperativen Einrichtung fiel zugunsten von PinPoint aus. Auf die Genauigkeit
der Durchführung einer Punktion hat die Wahl des Navigationssystemes keinen Einfluss.
Schlussfolgerungen: Bei der Gesamteinschätzung der Handhabung wurde PatPos Invent als leichter verständlich
und erwartungskonform eingeschätzt. PinPoint wurde wegen seiner besseren Selbstbeschreibungsfähigkeit
positiver eingeschätzt. Beide Systeme ermöglichen eine sichere Punktion bei jedem
Schwierigkeitsgrad. Schwachpunkt ist die fehlende Berücksichtigung von Patientenbewegungen.
Abstract
Purpose: Investigation of the influence of CT-based navigation systems on the success of an
intervention, assessment of the advantages and disadvantages of the utilized systems,
and evaluation of the ergonomic system properties. Materials and Method: A simple guiding system PatPos Invent™ and the computer-based navigation system PinPoint™
were employed on two CT systems. In order to investigate the influence of the navigation
aids on the success of the interventions, 96 prospective, randomized, and standardized
punctures were performed on a specifically developed, rigid phantom. 16 examiners
punctured 6 targets with 3 degrees of difficulty with the navigation aids. Results: Irrespective of the experience of the examiner, both navigation systems guided the
target with an equal degree of certainty. PinPoint significantly reduced the length
of the examination time (12 – 25 min) as compared to PatPos Invent (20 – 40 min).
The expectation conformity and comprehensibility of PatPos Invent were assessed significantly
more positively than PinPoint with regard to the general handling of the system. In
contrast, the assessment of the usability during preoperative setup favored PinPoint.
The type of navigation system has no influence on the precision of the implementation
of a puncture procedure. Conclusion: In the overall assessment of the handling of the systems, PatPos Invent was determined
to be easier to comprehend and to provide greater conformity with expectations. With
regard to the self-descriptive capacity and usability, PinPoint was assessed more
positively. Both systems enable safe puncturing at all degrees of difficulty. The
weak point of both systems is the failure to take patient movement into account.
Key words
CT - fluoroscopy - interventional procedures - localization - radiation safety - technical
aspects
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Thomas Schulz
Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Jena
Erlanger Allee 101
07747 Jena
Phone: ++ 49/36 41/9 32 48 19
Fax: ++ 49/36 41/9 32 48 32
Email: T.Schulz@med.uni-jena.de